Strømkabler, idiotisk investering?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer MacLysberg sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømkabler, idiotisk investering?

Hva er vitsen med dyre strømkabler til HIFI når strømkabelen i huset er en billig 2.5kvm til 4kr meteren?

Jeg kan til en hvis grad skjønne at man får bedre lyd med gode høyttalerkabler, men at man skal få bedre lyd med strømkabler til 1500 pr meter har jeg vanskelig for å forstå.. For EL-anlegget i huset består av meget billlige kabler... Bruker man en formue på kabler for å få HIFI oppsettet til å se eksklusivt ut? Uten at det egentlig hjelper?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke du yppe til bråk i sommervarmen! :lol:

Denne krangelen er tatt før. Her feks: http://avforum.no/forum/kabler/26119-er-det-dvendig-med-dyre-str-mkabler.html

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å svare på overskriften din:

Neida, strømkabler må man ha!!!! Så d er ikke så idiotisk å investere i d! :-P

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et gammelt tema som er tatt opp før som overnevnt. Jeg er selv komplett imot slikt, men skjønner jo at det kan ha en viss formening når det kommer til støy og lignende dersom(les!) man har et filter/strømrenser direkte før den "dyre" kabelen.

Hvorvidt det er verdt lytteforskjell kontra pris vet jeg ikke, men feel-good følelsen hjelper det sikkert på :grin:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacLysberg
    Jeg kan til en hvis grad skjønne at man får bedre lyd med gode høyttalerkabler, men at man skal få bedre lyd med strømkabler til 1500 pr meter har jeg vanskelig for å forstå.. For EL-anlegget i huset består av meget billlige kabler... Bruker man en formue på kabler for å få HIFI oppsettet til å se eksklusivt ut? Uten at det egentlig hjelper?
    Nå kan jeg vel først si at jeg faktisk er en av de som kan legge litt penger i kabler. MEN hvorfor er det lettere å forstå at man kan få bedre lyd av høyttalerkabler (finnes heller lite med gode argumenter for hvorfor en høyttaler kabel med finurlige ting i skal kunne forbedre lyden) ? Noe som ofte er viktig når det gjelder strømkabler er skjerming, for høyttalerkabler skal dette være veldig unødvendig da de er lite utsatt for støy. At god strøm er viktigere en de heftigste kablene er jeg ikke i tvil om pga "dårlig" strøm i mitt lytterom.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer nå på hvordan "dårlig" strøm på utsiden kan påvirke den transformerte strømmen på innsiden? Hadde dette vært veldig viktig hadde receivere gått på batterier.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Jeg lurer nå på hvordan "dårlig" strøm på utsiden kan påvirke den transformerte strømmen på innsiden? Hadde dette vært veldig viktig hadde receivere gått på batterier.
    nei det har jeg ingen anelse på, er muligens plaget med en dårlig kurs eller lignende, som har ført til ALTFOR mye støy fra forsterkern.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et jordingsproblem eller et skjermingsproblem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Det er et jordingsproblem eller et skjermingsproblem.
    helt hvort støyen kommer fra vet jeg faktisk ikke helt enda. Kursen jeg bruker som jeg er plaget med er en ujordet 13A kurs. Her støyer det noe hlet for jævlig. Har så prøvd med skjøteledninger fra runt om i huset, først fra kjøkken med en 16A jordet kurs, og da ble det helt stilt og ingen støy. Prøvde å fra en annen ujordet kurs på 16A, og støyen var mye lavere enn på den 13A kursen. Men hvorfor iallverden det er støy på den 13A kursen forstår jeg ikke, det er ikke så mye som er koblet til denne kursen og det som er koblet til prøvde jeg å skru av uten endring.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skifte strømkabel til komponenter har jeg liten tro på. En dedikert 16A kurs til anlegget derimot, har jeg tro på.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabel

Den ølflex, eller hva de kaller den, er jo et rimelig alternativ. Siden denne er skjermet, slipper man stråling mellom strøm og signalkabel i den salige spagettien som ofte er bak stereoen.. Å kjøpe feks Furutech stikk-kontakter er vel mest et spørsmål om design?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe noe fordi det er kult eller stilig er helt legitimt!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil alltid være noen som er for og som er imot sånt.
    Er for og baserer det på mine erfaringer. Tror opplevelsen av sånt er veldig subjektivt, fordi for enkelte vil ett filter/kabel minske råskapen i gjengivelsen og gjøre lyden mere rolig og sober.
    Ikke alle som liker det.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.hificenter.no/shop_item.c...10,113&id=1008
    her er godsakene vet du ;D

tror ny egen kurs til anlegget for et par tusen kroner er en bedre investering

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kabel

Var det ikke en fyr som testet en slik kabel på vaffeljernet og fikk jevnere steking? Mener jeg leste det engang.. :grin:

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    b&w sine ingeniører bruker bare vanlige kopperkabler av alminnelig kvalitet.
    ikke noen 10000 kr meteren der selv om de har et ubegrenset budsjett.....
    hva sier folket om dette.. de lager jo noen av verdens beste høytalere...må jo vite litt hva de driver med............

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine øyne er det to måter å rettferdiggjøre strømkabler:

1. Man kan sannsynliggjøre at det er en signifikant forskjell i strømkablers karakteristikk, og at denne forskjellen leder til endringer i utgangssignalet fra hifiapparater. Dette kan gjøres ved hjelp av målinger og analyser.

2. Man kan ved hjelp av blindtester bekrefte at det er en hørbar forskjell mellom samme hifi-apparat ved bruk av strømkabel A og strømkabel B som fysikere ikke kan forklare.

Hvis 1 eller 2 tyder på at det er en forskjell, kan man gå i dybden og snakke om preferanser, hvem foretrekker hva etc.

Så lenge ingen greier å sansynliggjøre at det er noen som helst hørbar forskjell ved å svi av 1000,- på en nettledning så ser jeg heller ingen henikt med å utbrodere hvordan denne forskjellen evt høres ut.

mvh
    Knut

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv opplevd forskjeller vel ABX-test på strømkabler (testet Supra sin til ca 600kr kontra vanlig apparat-kabel).

Tipper grunnen til det, var at Supra sin er skjermet, og vil ikke påvirke signalkablene som ligger i nærheten, på samme måte som en "vanlig" strømkabel. Altså, er det ikke at strømmen føres på noen bedre eller dårligere måte - den bare påvirker ikke signalveiene. (Min teori, som absolutt ikke underbygges av noe kunnskap eller vitenskap

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen hører forskjell, andre ikke. Noen har gull ører, andre ikke. Slik er det. Selv har jeg vanskeligheter med å høre forskjell på strømkabler. HT kabler og signalkabler derimot.. Men forsatt er forskjellene oftest på micronivå, men for noen, så er denne lille detaljen det som gjør det hele komplett. Ofte kommer faktisk denne detaljen på rimeligere kabler, men av og til omvendt også.

Dyrt behøver ikke å være det rette valget, selv om man har kabeltroa .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis anlegget ditt er virkelig alteret i stua, så gir det jo en ekstra "touch" med en stilig strømkabel fra effekt trinnene til veggen ;-)

Image is everything ....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •