Strømkabler, idiotisk investering? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Nakamichi
    Hvis anlegget ditt er virkelig alteret i stua, så gir det jo en ekstra "touch" med en stilig strømkabel fra effekt trinnene til veggen ;-)

Image is everything ....
    For den som bryr seg om slikt . Mitt anlegg ser ut som "lapskaus"..

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe... ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel ikke å benekte at de fleste vil bli litt påvirket av det de ser, når de egentlig kunn bør høre..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I mine øyne er det to måter å rettferdiggjøre strømkabler:

1. Man kan sannsynliggjøre at det er en signifikant forskjell i strømkablers karakteristikk, og at denne forskjellen leder til endringer i utgangssignalet fra hifiapparater. Dette kan gjøres ved hjelp av målinger og analyser.

2. Man kan ved hjelp av blindtester bekrefte at det er en hørbar forskjell mellom samme hifi-apparat ved bruk av strømkabel A og strømkabel B som fysikere ikke kan forklare.

Hvis 1 eller 2 tyder på at det er en forskjell, kan man gå i dybden og snakke om preferanser, hvem foretrekker hva etc.

Så lenge ingen greier å sansynliggjøre at det er noen som helst hørbar forskjell ved å svi av 1000,- på en nettledning så ser jeg heller ingen henikt med å utbrodere hvordan denne forskjellen evt høres ut.

mvh
    Knut
    Argumentene mot meg er som forventet:
    "Joda, en mikroskopisk forskjell er det. Men du må ha anlegg og tolmod (og gullører) til å høre det."

Bare så rart at ingen noensinne har greid å dokumentere det =)

-k

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh selfølgelig er det lett dokumenterte forskjeller på nettkabler.
    kobler du på en 2-300watter og brøler opp volumet på et par digre høyttalere vil ikke 0.5mm2 være nok, det er 2.5mm2 i veggen for en grunn!

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    eh selfølgelig er det lett dokumenterte forskjeller på nettkabler.
    kobler du på en 2-300watter og brøler opp volumet på et par digre høyttalere vil ikke 0.5mm2 være nok, det er 2.5mm2 i veggen for en grunn!
    220V og utspenning fra en forsterker er to helt forskjellige ting.. spenningen ut fra en effektforsterker er lavere enn det du får i veggen, så du må ha kraftigere kabel fra forsterker til høyttaler enn fra veggen til effektforsterker... men 4mm2 er vel nok til 2-300W på moderate strekk

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kabel er viktig/kabel er ikke viktig trådene får alltid en vill oppslutning!!

Alle vet, ingen kan bevise....

Spennende!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være en idè å bygge hjemmekinoen inne i et Faradays bur? Batteridrevet? Det må vel bli bra?

Newcomer DrB sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Noen hører forskjell, andre ikke. Noen har gull ører, andre ikke. Slik er det.
    Kan vel til en viss grad være enig i dette (kona sier f.eks at hun ikke hører forskjell på lyden fra TV'n og lyden fra stereo´n til over 80 000 kr... :-?
    Har dog en følelse av at hun sier dette mest for å irritere meg siden jeg har svidd av så mye av familiebudskjettet på HiFi :grin: )

På den annen side må det vel også være folk som lettere enn andre lar seg forlede til å tro at de hører forskjell på noe som egentlig låter likt. Jeg har vel en følelse av at noe av "strømkabelfolket" tilhører sistnevnte kategori...
    Skjønner ikke helt at strømmen som går i milevis med strømkabel til 10 øre meteren skal kunne "forbedres" av en meter lang stump til over 1000 kr meteren.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt komisk.

Nettkabelen skulle i teorien ikke ha noenting å si så lenge likeretteren er god nok. forsterkeren fores med likestrøm. Dette kan filtreres og glattes ut i det uendelige.

Jeg synes det er tåpelig å flytte fokus fra likeretteren og over på en nettkabel. Selvfølgelig de som er uenige med meg her nå. Men ingen som kan bevise det.

Men det er vel som med de aller fleste religioner, noen ønsker bare å leve i troen.

Men tro kan du gjøre i kjærka!

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    helt hvort støyen kommer fra vet jeg faktisk ikke helt enda. Kursen jeg bruker som jeg er plaget med er en ujordet 13A kurs. Her støyer det noe hlet for jævlig. Har så prøvd med skjøteledninger fra runt om i huset, først fra kjøkken med en 16A jordet kurs, og da ble det helt stilt og ingen støy. Prøvde å fra en annen ujordet kurs på 16A, og støyen var mye lavere enn på den 13A kursen. Men hvorfor iallverden det er støy på den 13A kursen forstår jeg ikke, det er ikke så mye som er koblet til denne kursen og det som er koblet til prøvde jeg å skru av uten endring.
    Mulig at dette trekket /13A kursen med støy) som går fra sikringsboksen din f.eks. passerer et Lysstoffrør som støyer mye (skjult anlegg legges i tak / gulv etc). Dette er en kjent Støykilde. Skru av diverse lysstoffrør på badet, kjøkkenet etc og kanskje du blir kvitt støyen.

Kun et tips.

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Mulig at dette trekket /13A kursen med støy) som går fra sikringsboksen din f.eks. passerer et Lysstoffrør som støyer mye (skjult anlegg legges i tak / gulv etc). Dette er en kjent Støykilde. Skru av diverse lysstoffrør på badet, kjøkkenet etc og kanskje du blir kvitt støyen.

Kun et tips.

/L
    vel da jeg holte på med testingen for å prøveå bli kvitt støyen, fant jeg hva som hva koblet til på denne kursen. En tv, en laptop, og noen vanlige taklamper. Jeg skrudde av tven og laptopen, (lys må man jo ha), og veldig lite forandring av støy og slikt. Den jordete kursen jeg prøvde som ikke var støy på i det hele tatt, er det koblet flere ting som kan skape støy(kjøkken), bla kjøleskap lysrør osv. i tilegg til at det kansje er en jordfeil i nabolaget burde jo nestn det ikke blitt bedre menmen. På den andre ujordete kursen jeg prøvde vor støyen ble kraftig dempet men ikke helt borte er det ikke koblet opp så mye der heller, kunn noen lamper og en panelovn. pussie greier.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Dette er litt komisk.

Nettkabelen skulle i teorien ikke ha noenting å si så lenge likeretteren er god nok. forsterkeren fores med likestrøm. Dette kan filtreres og glattes ut i det uendelige.

Jeg synes det er tåpelig å flytte fokus fra likeretteren og over på en nettkabel. Selvfølgelig de som er uenige med meg her nå. Men ingen som kan bevise det.

Men det er vel som med de aller fleste religioner, noen ønsker bare å leve i troen.

Men tro kan du gjøre i kjærka!

Er en av de som er enig med deg her. Spenningen på nettet kommer milevis fra i aluminiumskabler for så og ende opp i din sikringsboks. Herfra strekkes det standard installasjonskabler i hytt og pine til mange kurser og kontakter.

At en lednings stubb på en eller to meter i "rent gull" skal rette opp det bakenforliggende er rent sludder etter min mening (MIN MENING). Når endelig spenningen (220v AC) kommer inn i forsterkeren transformeres denne ned til f.eks. 2*40V AC. Eventuell støy er selvsagt fremdeles med. Etter dette, likerettes AC til DC og glattes ut med Lytter etc. Eventuell støy fra nettet er sterkt redusert, men ikke fjernet.

Har man støyproblemer, finnes det filtere som kan redusere dette kraftig. Spoler i serie med hver fase, vil virke som lavpass filter (kun lave frekvenser slipper forbi). HF støy (fra f.eks. lysstoffrør etc) vil bli sterkt redusert.

Men for all del, kjøp i vei og snu pluggen (?) dersom du tror dette hjelper.
    Husk, dette er MIN MENING og det er det lov til å ha.

/L

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare meninger som diskuteres her også i mangel på dokumentasjon!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    vel da jeg holte på med testingen for å prøveå bli kvitt støyen, fant jeg hva som hva koblet til på denne kursen. En tv, en laptop, og noen vanlige taklamper. Jeg skrudde av tven og laptopen, (lys må man jo ha), og veldig lite forandring av støy og slikt. Den jordete kursen jeg prøvde som ikke var støy på i det hele tatt, er det koblet flere ting som kan skape støy(kjøkken), bla kjøleskap lysrør osv. i tilegg til at det kansje er en jordfeil i nabolaget burde jo nestn det ikke blitt bedre menmen. På den andre ujordete kursen jeg prøvde vor støyen ble kraftig dempet men ikke helt borte er det ikke koblet opp så mye der heller, kunn noen lamper og en panelovn. pussie greier.
    Mulig jeg tar feil, men jeg vil tro at denne kursen PASSERER tett inntil f.eks. et lysstoffrør (som kan være på en annen kurs), denne støyen er kraftig og kan lett smitte over på den nesten ubrukte kursen. Selvsagt ikke så lett å gjøre noe med, men la oss si at det er et Lysstofrør på Kjøkkenet som foråraker støyen, så kan du jo vurdere å bytte til vanlig glødelampe (som ikke støyer).

Kun et tips for å identifisere støykilden (den er garantert i ditt hus, eller så hadde du hatt tilsvarende problemer på flere kurser). Skjermen i den andre kursen virker som et "skjold" mot slik støy, derfor er denne bedre / renere.

/L

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for all del, kjøp i vei og snu pluggen (?) dersom du tror dette hjelper.
    Haha, dette minner meg om da jeg skulle hente et hifi-rack for ikke så lenge siden. Jeg stod og snakket med selger og Monsters Inc. surret og gikk på en flatskjerm i bakgrunnen. Plutselig stoppet han mitt i en setning, gikk bort til DVD-spilleren, trakk pluggen ut av veggen, snudde den og satt den inn igjen. "Bildet "vibrerte" litt", sa han, "ser du, nå er det mye bedre." :roll:

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ihvertfall bekrefte at Supra Lorad og ölflex kabler ikke gir noen billed eller lyd forbedring. Kjøpte først noen meter med Lorad, men den var for stiv, tjukk og vanskelig å jobbe med. Bruker nå ölflex av den enkle grunn at kabelen er billig, ser bra ut og at den er fleksibel.
    Valgte å bytte ut orginal kablene fordi jeg ønsket å "skreddersy" lengden på kablene slik at det blir minst mulig kabelsalat bak racket.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Kan det være en idè å bygge hjemmekinoen inne i et Faradays bur? Batteridrevet? Det må vel bli bra?
    Ja et faraday cage må jo være den ultimate tweaken. merkelig at ikke flere "hifigærninger" har gjort akkurat det ??

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg tar feil, men jeg vil tro at denne kursen PASSERER tett inntil f.eks. et lysstoffrør (som kan være på en annen kurs), denne støyen er kraftig og kan lett smitte over på den nesten ubrukte kursen. Selvsagt ikke så lett å gjøre noe med, men la oss si at det er et Lysstofrør på Kjøkkenet som foråraker støyen, så kan du jo vurdere å bytte til vanlig glødelampe (som ikke støyer).

Kun et tips for å identifisere støykilden (den er garantert i ditt hus, eller så hadde du hatt tilsvarende problemer på flere kurser). Skjermen i den andre kursen virker som et "skjold" mot slik støy, derfor er denne bedre / renere.

/L
    Slå av alle kurser untatt den som d er støy på, er det fremdeles støy så er d ikke noe gærnt med de andre kursene...

Er d ikke støy så slår man på en og en kurs til støyen kommer igjen. Når det kommer støy har man da funnet kursen som lager støyen... Så må man bare lete på den kursen...

Nett som jordfeil!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et lite innlegg angående forskjellen mellom høyttalerkabler og strømkabler som kom opp her. Høyttalerkabler er jo musikksignal førende kabler og har en helt annen oppgave enn strømkabler som kun skal transportere spenning/strøm inn til komponentene og eventuelt isolere dette fra omgivelsene

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •