Digital effektforsterker valg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Arrow Digital effektforsterker valg

Er det noen som har samenlignet lyngdorf audio SDA2175 med embla tinea og midgard audio oberon 4.1. Lurer på hva som er det beste kjøpet evt den som har best lyd for pengene. Har en Nad 118 digital forforsterker som jeg synes hadde vært spennende og prøve med digitale forsterkere. Har fra før en Nad 218 men synes at lyden er litt grov og at "tomgangen" på forsterkeren suser veldig mye. Håper noen her har noen erfaringer med de digitale forsterkerne. :neutral:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva høyttalere har du?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange som liker den Tact'en bedre enn Icepower. Selv er jeg ikke noe fan av Tact'en, men er heller ikke av de som går av skaftet når jeg skal fortelle hva jeg syns om Icepower. Icepower er bra til prisen, ikke noe spessielt mer. Langt ifra noe revulosjon. Tact har derimot andre produkter som gjør dem unike, men den effektforsterkern takler jeg ikke .

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange som liker den Tact'en bedre enn Icepower
    Og motsatt. Før jeg kjøpte Midgard Oberon til mine daværende høyttalere, Dali Helicon 400 var blant annet Lyngdorf (Tact) under lupen. Kort fortalt endte jeg opp med Oberon 4.1 da. Har nå Oberon 6.1 på nåværende høyttalere, Usher 6381. Fungerer veldig bra.

Hvilke høyttalere har du selv? Hva bruker du som kilde?

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også slutter vi å kalle PWM amper o.l. for digitale

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har marantz cd67se som lydenhet, høytalerne mine er magnat vintage 350, men har lyst å oppgradere til magnat quantum 908 så snart nok penger er spart. :-P

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Også slutter vi å kalle PWM amper o.l. for digitale
    Ja, det er strømforsyningen som er digital (switchet)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingenting er digitalt egentlig.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linn'en min er switchet.
    Lyden er nå ganske så lik digitale forsterkere..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet finnes det tre produsenter av digitale forsterkere. Det er Sony, Harmann Kardon og Lyngdorf/TacT.

Jeg har en teori om at det er en naturlig årsak til dette. For å lage en god digital forsterker må man kunne en del om digital signalbehandling. I tillegg støter man på noe av det mest analoge elekriske i et anlegg, nemlig selve effekttrinnet. Det er så mange analoge størrelser som kan generere forvrengning i dette leddet og det er viktig å være dyktig på analog teknikk for å klare å håndtere akkurat dette. Dermed må man være meget dyktig på både digital og analog teknikk for å kunne lage en god digital forsterker. Det finnes ikke mange som er det, og jeg tror det er en stor del av årsaken til at det ikke er fler heldigitale forsterkere på markedet.

Klasse D er ikke digitale. Det skyldes at de styres av analoge størrelser, det vil si størrelser som kan forvrenges. Et eksempel er det selvsvingende prinsippet. Der åpner den ene utgangstransistoren, for eksempel den på plussiden. Denne står åpen inntil spenningen ut er høy nok til at kretsen vender. Da står den negative transistoren åpen til spenningen er lav nok til at kretsen igjen vender... osv. Dermed finnes det ingen andre rammer for når kretsen skal vende enn spenningen på utgangen og spenningen på inngangen. Frekvensen vil havne sånn ca ett eller annet sted rundt filterets 180-graders fasepunkt (normalt eksisterer dette ikke, derfor legger man inn en ekstra hysterese i loopen som gir en total fasedreinig som tangerer 270 grader).

Kretsen består da av ingangsspenning, utgangsspenning og krets for å sammenlikne disse. Sammenlikningskretsen styrer utgangstrinnet som "gjør utgangsspenningen mer positiv" eller "gjør utgangsspenningen mer negativ". Dermed vil utgangsspenningen alltid nærme seg inngangssignalet.

Forskjellen på inngangssignalet og utgangssignalet er i hovedsak en ganske svak bakgrunnstone på rundt 500kHz, altså langt utenfor det en høyttaler kan gjengi og et øre kan høre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her i forumet er det mange som besitter kjempemye viten om hifi, og dette er veldig bra og lære nye ting. Men jeg lurte på om noen hadde noe å si om de forsterkerne jeg nevnte i begynnelsen av denne tråden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •