Forsterker til rumperistere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til rumperistere

Hei! Har et litt artig spørsmål..

Har liggende en forsterker til en xtz 12" remote subwoofer på 405W med element i 4 OHM.. Kan denne brukes til å drive en eller flere rumperistere uten problem?? Vil tro det skal gå bra?

Hvor kobles denne til på forsterkeren om jeg har allerede 1 eller 2 subwofere tilkoblet fra før? Må jeg bruke y-ledd og videreføre signalet hele vegen?

Et annet lite spørsmål også, kommer mest sannsynlig til å kjøpe et par subwofere og har bare en utgang på forsterkeren, hvordan kobler man opp 2 subwoofere?

La meg illustrere koblingene mine:

har en monster subwooferkabel bort fra subwoofer utgangen og inn på en dobbel rca inngang på forsterkeren, der har jeg koblet på et medfølgende y-ledd slik at jeg har brukt begge inngangene, som de sies blir det en økning på 3dB om man gjør slikt stemmer ikke det? må jeg da videre legge en rca kabel med to hannplugger fra outpu på subforsterker 1 og inn på input på subwooferforsterker nummer 2? eller har jeg helt feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Du bruker Y-ledd ja, og forsterkeren tilkobles recieveren som en "sub woofer" (LFE utgangen).
    En Tactile eller Buttkicker bør nok ha 200W 4ohm minimum. De billige som fåes hos Ljudia er nok ikke påkrevd så mye kraft.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tegnet hvordan jg tror jeg må koble opp.. kan dere gi meg en tilbakemelding på om jeg har rett i koblingene mine eller om jeg må gjøre det annerledes?

På forhånd takk!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet er å bruke y-ledd, men så lenge du har inn- og ut-porter skal det fungere greit å koble i serie slik du har tegnet det.

Hvis rumperisterene trekker 8 ohm kan du paralellkoble heller enn seriekoble. Seriekoblingen vil gi en 16 ohms last med 8 ohms elementer, og jeg tviler på at forsterkeren da kan levere noe særlig med watt. Er derimot rumperisterene på 4 ohm er det lurt å seriekoble.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord så går det bra og koble slik jeg har gjort ja Det var godt og høre

Om jeg finner et par rumperistere i 8 ohm, å paralellkobler disse til forsterkeren jeg har på 405 watt så skal dette altså gå bra? Det hadde vært knall!! gratis og ny forsterker klar til å pluggest på et par rumperistere

Hvor får jeg tak i ok rumperistere? Noen url? adresser? Hva bruker folk mest her på forumet?? Takker for svar!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du nok sub så ser jeg ikke behovet for rumperistere egentlig. Huset mitt rister i alle fall! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Rumperistere må bare oppleves før du tar standpunkt til dette... Disse gir oss den 3'sansen som gir en skikkelig "gøy" faktor.

Eneste som da mangler er luktesans under filmene...men dette kommer vel senere

I bet Angelina Jolie lukter godt!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    I bet Angelina Jolie lukter godt!
    Må bare oppleves før du tar standpunkt til dette! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh... tenk så digg det hadde vært med en luftkanon som produserte luft som stemte med det som skjedde i filmen, lufter svidd etter brann og lufter brent krutt etter skyting, og lufter mat når bestemor lagde middag, det hadde vært herlig det!!

Sant nok at rumperistere er en gøyfaktor, og vil nok få bra trøkk av 2 stk relativt store subwoofere, men faktum er at jeg har liggende en durabel forsterker som ikke har kostet meg en krone som jeg kunne tenkt meg å bruke på noe morsomt tror ikke det blir suksess og koble denne til subwooferen og gi elementet alt for mye effekt slik at jeg sprenger det.

Så bare noen helt greie rumperistere hadde vært morsomt!

Har dere litt linker?? så kunne jeg fått sett meg om etter noe midt på treet

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan du ikke bare kjøpe 2 billige 15-tommere og montere under sofaen? Det er en tråd om dette et sted på forumet. Jeg vurderte det faktisk selv. Flageborg vet jeg har kalibrert sofaen sin. :lol:

Edit: http://avforum.no/forum/h-yttalere/35022-basselement-som-romperister.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahaha Erre mulig! kan det bli bra da?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Hadde vært artig om noen kunne svare på dette, eminence delta 15 med en følsomhet på 101 dB, og 8 OHM impedans, om jeg paralellkobler disse to på en 405W RMS forsterker som yter det i 4 OHM, kan det bli bra da? Er det slik at impedansen halvveres ved paralellkobling og dobles ved seriekobling??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du paralellkobler så blir det mindre motstand fra + til - fordi strømmen kan fordele seg på 2 elementer.

Når du seriekobler så blir det mere motstand fra + til - fordi strømmen først må gjennom ett element, og så ett til.

En nesten hvilken som helst 15-tommer bør fungere, og den du nevner er sikkert bra. Pass bare på at du monterer elementet så det ikke vandrer inn i sofaen. Jeg tipper dette kan bli gøy! Hehe.. Sjekk ut linken jeg postet tidligere for nærmere instruksjoner.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for og være 100% sikker! Når jeg paralellkobler 2 element på 8 OHM sammen, får da forsterkeren en samlet motstand på 4 OHM?

Og jo tror hvilket som helst 15" Gjør susen Men det som var så spesielt med dette elementet var at det hadde en ekstrem følsomhet, med andre ord, er det ikke følsomheten som angir hvor lettspilt elementet er? følsomheten var på 101 dB, noe som er det høyeste jeg har sett på et rimeligt element

Eller tar jeg helt feil?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Little
    Bare for og være 100% sikker! Når jeg paralellkobler 2 element på 8 OHM sammen, får da forsterkeren en samlet motstand på 4 OHM?

Og jo tror hvilket som helst 15" Gjør susen Men det som var så spesielt med dette elementet var at det hadde en ekstrem følsomhet, med andre ord, er det ikke følsomheten som angir hvor lettspilt elementet er? følsomheten var på 101 dB, noe som er det høyeste jeg har sett på et rimeligt element

Eller tar jeg helt feil?
    Du har helt rett i alt du sier, men av og til er ting likevel litt mere komplisert enn som så. Det er ikke viktig i denne sammenhengen.

At et element er oppgitt til å være 8 ohm nominellt behøver ikke å bety at ikke elementet kan kreve laster ned 4 ohm. For å finne ut av dette må du se impedansekurven til elementet.

Når det gjelder hvor lettspillt et element er så er følsomheten viktig, men det er også impedansekurven og evt. fasevridninger (brå endringer på impedansekurven).

Men som sagt over, så er ikke dette viktig nå. Du skal tross alt bare lage liv i sofaen din! :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. helt riktig! Er ikke så viktigt da sikkert

Har nettopp bestilt 2 x xtz w12 fra surround.no til en fin pris! Kjempegod side, anbefaler alle og ta en titt på deres varesortimang

Blir morsomt dette om jeg får opp sofadunkingen snart også, har i vertfall nok bass da!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er ny del bestilt til og styre forsterkeren, sponplata er ferdig kappa og i går fikk jeg et par gode 12" Bolt element billigt av en kamerat! Dette blir morsomt Var utrolig heldig med sofaen, er sterk ramme i seteryggen der jeg bare stapper inn en sponplate på 170 x 40 cm som passer perfekt og bare skrur i elementa for så å være ferdig, ingen kapping eller annet pirk!!

Har et spørsmål da... er et avlangt 15 cm hulrom i seteryggen, burde jeg plassere elementmembranet inn mot seteryggen og ha åpent ut på baksiden av elementet, eller burde jeg ha elementmembranet rettet ut bak sofaen og baksiden av elementene inni hulrommet på sofaen.. hulrommet vil jo faktisk fungere som en kasse slik som denne gamle sofaen er konstruert hehe! Kommer nok til å prøve begge deler, dette kan bli morsomt Kommer nok til og legge ut en del bilder

Tjohei! Takk for tipset, tidligere i posten, dette kan bli mye moro for 3-400 kroner Fint og ha ting liggende du!

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rumperister kicks ass! *badampampssj*