Delefrekvens i LFE, hva er vitsen? - Løsning: Lavpass filter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefrekvens i LFE, hva er vitsen? - Løsning: Lavpass filter

I receiveren :

Hva er egentlig vitsen med kunne å stille inn Crossover Frequency i LFE kanalen?

Så lenge frontene er satt til f.eks. Small, vil (nesten) all lyd under delefrekvensen i den kanalen sendes til subben.

Men ved å sette Crossover Frequency i LFE kanalen vil jo (nesten) all lyd over delefrekvensen i LFE kanalen rett og slett forsvinne. Denne lyden mates jo ikke tilbake til andre kanaler.

Skulle det ha vært et valg å ha ingen delefrekvens i LFE kanalen? Man må da kanskje i stor grad stole på riktig lydmiksing?

Er det rett og slett et sikkerhetsnett for subben?
    I så fall, hvorfor går da delefrekvensen i LFE kun til 120HZ, mens i front går den opp til 250Hz? (ref Denon 3806):twisted: :twisted:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope!

Small er ikke en konstant faktor for frontene. Deling (crossover) ved den enkelte frekvens skjer over et visst område rundt den frekvens du har satt som delefrekvens. Jo lavere du setter delingen, desto mer bass går til frontene. Imidlertid er det andre faktorer som spiller inn for hvilken frekvens du bør velge. Spesielt gjelder frontenes evne til å spille lavere frekvenser. I tillegg hvordan romresponsen er for både sub og fronter, deres plassering etc.

Vanlig er å sette delingen til 60-80Hz. I enkelte oppsett er eksempelvis 150Hz et godt valg. Noen foretrekker enda lavere deling til musikk. Test ut selv, og finn den delefrekvens du synes totallydbildet fungerer best i ditt oppsett.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roko. Det du beskriver med delefrekvens på frontene og avrulling skjønner jeg. F.eks. når jeg setter delefrekvensen til frontene til 80Hz spiller frontene mine likevel videre ned til 40hz og subben min videre opp til over 160Hz. At delefrekvensen ikke er absolutt skjønner jeg.

Men delefrekvensen i front setter et "skille" for når lyden blir sendt til front og når den blir sendt til sub.

At vi har et dedikert LFE eller .1 lyspor på DVD'en, som gjengis i LFE kanalen skjønner jeg også. Men hvorfor er det også en delefrekvens i LFE kanalen?

Delefrekvensen i LFE setter et "skille" for når lyden blir sendt til sub og når lyden blir sendt til ... hvor? Ingensteds. Og hvis den blir sendt ingensteds så blir den jo bare borte. (det var en lur setning )

Så hvorfor har vi da en delefrekvens i LFE kanalen?

Er det for å sørge for en naturlig avrulling oppover i frekvensbåndet?
    Men LFE er jo en dedikert kanal, så jeg ser ikke helt grunnen.

Hvorfor er øvre delefrekvens i LFE 120Hz?
    Det kan jo umulig være for å "beskytte" subben. Ved å sette delefrekvens i front til 250Hz vil jo subben spille helt opp til 250Hz.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    signal over delefrekvensen blir sendt til frontene, også LFE-kanalen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ikke etter det jeg har hørt...

Det vanligste i de fleste produkter er en summering av signaler fra alle kanaler som er satt til "small" og deretter en felles lavpass på ønsket delefrekvens for å skape subwoofer-signalet. Ergo, all bass over 80 Hz vil bli "borte" fra LFE-kanalen hvis det er delefrekvensen man velger. Dette skjer feks i alle THX oppsett/THX x-over modi (den eneste standarden som egentlig finnes). Det regnes ikke som noe problem der i gården.

Båndbredde begrensningen på 120 Hz for LFE er ikke konsistent og for DVD-A og SACD finnes den ikke, så det er opp til korrekt monitoring i studio (med et fullt fungerende bass-management system satt opp - normalt ved 80 Hz) for at lydteknikeren skal kunne høre det samme som folk hjemme i lytterommet.

http://www.genelecusa.com/support/faq/faq46.php

"Dolby and others recommend that, for DVD mixes for the home, the LFE channel is monitored as well as recorded onto mix with an 80Hz low pass filter inserted in the console output buss."

(others = THX)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvis dette er riktig Gorm, så er det i mine øyne enda et argument for at en delefrekvens i LFE kanalen er unødvendig.

Er delefrekvens i front satt til 200Hz og delefrekvens i LFE satt til 80Hz vil vi ende opp med:
    - subben vil gjengi frontkanlene fra 200Hz og ned, samt LFE kanalen fra 80Hz og ned.
    - fronthøyttalerne vil gjengi frontkanalene ned til 200Hz og LFE kanalen fra 80Hz og opp.

Slik situasjonen da blir for fronthøyttalerne virker det jo meningsløst i det hele tatt å ha en delefrekvens for LFE kanalen.

Uten delefrekvens i LFE ville det blitt slik:
    - subben gjengir frontkanalene fra 200Hz og ned, samt hele LFE kanalen.
    - fronthøyttalerne gjengir frontkanalene ned til 200Hz.

Her er frekvensbegrensningen av LFE kanalen styrt av den som mikser LFE lydsporet, og man må jo kunne forvente kun å få lavfrekvente lyder i et dedikert LFE lydspor.

Så hvorfor er det en delefrekvens på LFE kanalen?

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her skiller du mellom LFE delefrekvens og front delefrekvens. Er det virkelig noen produkter ( under 50k, da) som har en egen delefrekvens for LFE output ? Skjønner ikke helt vitsen med dette.

Jeg har alltid oppfattet at LFE delefrekvens er hvilke ANDRE signal enn LFE som skal sendes til LFE. Så det er alltid slik at det det er signaler fra alle SMALL høyttalere som sendes til LFE i TILLEGG til LFE ( .1) signalet.

De nyeste prosessorer har jo muligheten til å ha individuelle LFE cross over for front, center og bak høytt.

Kan nevne at min primare sp31.7 har ulike bassmodi, som angir om alle SMALL-signaler skal summeres eller om de skal sees samlet. På summering legges ALLE SMALL høyttalere sammen, slik at om man hadde 7 small høytt. vil LFE signalet bli MEGET kraftig ( +21 dB, hvis alle kanaler har samme signal, blir det rett Esp1 ?), men den har en annen modi for summeringen er noe mere moderat. Dette er for de som ikke har 3 x SVS PB12+, hehe

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Her skiller du mellom LFE delefrekvens og front delefrekvens. Er det virkelig noen produkter ( under 50k, da) som har en egen delefrekvens for LFE output ? Skjønner ikke helt vitsen med dette.
    Denon 3806 har det, og da sikkert også 4306, 2807 og naturlige konkurrenter fra andre produsenter. Og jeg har heller ikke skjønt vitsen med dette, enda :wink:

Jeg har alltid oppfattet at LFE delefrekvens er hvilke ANDRE signal enn LFE som skal sendes til LFE. Så det er alltid slik at det det er signaler fra alle SMALL høyttalere som sendes til LFE i TILLEGG til LFE ( .1) signalet.
    Subben er ikke synonymt med LFE. Subben gjengir lyden som blir sendt den, i ditt eksempel med 5 høyttalere satt til SMALL, vil den gjengi lyd fra 6 kanaler.

De nyeste prosessorer har jo muligheten til å ha individuelle LFE cross over for front, center og bak høytt.
    Det har Denon 3806, men dette er da front delefrekvens, senter delefrekvens og surround delefrekvens. LFE delefrekvens er noe annet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en artikkel fra Secrets of Home Theater and High Fidelity som ikke akkurat styrker behovet for en LFE delefrekvens :

"Dolby Digital's LFE channel carries additional bass information from 120 Hz on down. This is not a roll-off but a digital brick wall (i.e., no 121 Hz info), so the content is usually rolled off by the sound engineer starting around 80 Hz for a smoother blend."

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En justerbar deling i LFE kan kanskje ha sin missjon dersom man har enkelte problem frekvenser med stor rom forsterkining osv. Mulig også det er nødvendig å ha denne muligheten i systemer der man har avangsert romkorreksjon i reciveren, for hvordan skal slike systemer ellers kunne kontrollere hvordan subwooferen jobber hvis det ikke går ann å justere noe i det frekvens området den jobber når den motar signaler fra LFE kanalen.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, funderte faktisk på det samme selv i går kveld!

Men en annen vri på spørsmålet:

På min Denon 3805 er delefrekvens satt til 80Hz, sub spiller LFE+front.
    Fronthøyttalerne er satt til large.
    Spiller sub alt fra 80 Hz og ned da mens frontene spiller alt, også under 80 Hz?
    Mens hvis frontene settes til small, vil de spille fra 80Hz og oppover eller?

Får ikke helt inn hvorfor man både kan stille large/small og delefrekvens.... :-?
    På min forrige receiver var det small/mid/large innstilling som også bestemte delefrekvensen.

Norcad

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    En justerbar deling i LFE kan kanskje ha sin missjon dersom man har enkelte problem frekvenser med stor rom forsterkining osv. Mulig også det er nødvendig å ha denne muligheten i systemer der man har avangsert romkorreksjon i reciveren, for hvordan skal slike systemer ellers kunne kontrollere hvordan subwooferen jobber hvis det ikke går ann å justere noe i det frekvens området den jobber når den motar signaler fra LFE kanalen.
    Jeg kjøper ikke den helt. Det jeg forstår du sier her er at romkorreksjonen bruker LFE delefrekvensen til å "klippe vekk" et frekvensområde.

Dette står forøvrig på Denon's Audyssey MultEQxt FAQ side :

14) What happens to the MultEQxt settings when the parameters are changed?

MultEQxt corrects for room acoustical problems. Changes in the tone controls do not change the filter performance. They do change the tonal balance based on the preferences of the customer. The benefit of MultEQxt is that it allows a customer (or installer) tone control setting to work on all program material in a much more predictable way than it would on an uncalibrated system. Changes made to the crossover frequency or “small” and “large” settings of the loudspeakers do not affect the performance of the MultEQxt filters.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Jeg kjøper ikke den helt. Det jeg forstår du sier her er at romkorreksjonen bruker LFE delefrekvensen til å "klippe vekk" et frekvensområde.
    Kankje ikke bare en delefrekvens, men at det fortar en nivåregulering/EQ både for det som sendes fra LFE sporet og det som sendes fra de andre kanalene, og det kankje betyr at man i sånne system kan ha interne fungsjoner som tillater at man selv kan sette en delefrekvens for LFE sporet, hvis man ønsker det. Hva som eventuellt skjer med LFE materiale som blir filtrert vekk med en slik delefrekvens, er jeg ikke sikker på, men den blir vel dempet med den db steilheten som filteret har, og det blir vel ikke sendt til noen av de andre høytaler kanalene vil jeg tro

Har ellers ikke forsket noe serlig om dette teamet med LFE delefrekven selv, så det er mulig jeg er litt på jorde her med mine antagelser.

Når det gjelder Subwoofere, så har vel ofte de en justerbar delefrekvens oppover, i tilleg til følsomhet og fasevinkler osv, så noen helt ny tanke med å en plass sette delefrekvens som kan påvirke LFE utifra hvordan lyden blir i lytterommet, og om man eventuellt går glipp av noen av de høyeste LFE frekvenser er vel ikke noen ny problemstilling egentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hmm, funderte faktisk på det samme selv i går kveld!

Men en annen vri på spørsmålet:

Spiller sub alt fra 80 Hz og ned da mens frontene spiller alt, også under 80 Hz?

Får ikke helt inn hvorfor man både kan stille large/small og delefrekvens.... :-?
    På min forrige receiver var det small/mid/large innstilling som også bestemte delefrekvensen.

Norcad
    Jeg har samme greiene på min forsterker, og for meg fungerer det bra å ha stillt inn LFE+front og høyttalerene til small da det kommer mye mer bass ut av de enn hvis de står på large uten sub signalet i tillegg, noe de ikke klarer så bra heller

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

ja

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I receiveren :

Hva er egentlig vitsen med kunne å stille inn Crossover Frequency i LFE kanalen?

Så lenge frontene er satt til f.eks. Small, vil (nesten) all lyd under delefrekvensen i den kanalen sendes til subben.

Men ved å sette Crossover Frequency i LFE kanalen vil jo (nesten) all lyd over delefrekvensen i LFE kanalen rett og slett forsvinne. Denne lyden mates jo ikke tilbake til andre kanaler.

Skulle det ha vært et valg å ha ingen delefrekvens i LFE kanalen? Man må da kanskje i stor grad stole på riktig lydmiksing?

Er det rett og slett et sikkerhetsnett for subben?
    I så fall, hvorfor går da delefrekvensen i LFE kun til 120HZ, mens i front går den opp til 250Hz? (ref Denon 3806)
    Dette kommer an på hva forsterkeren blir "matet" med.

Et eksempel: Delefrekvens 80 hz og lfe 120 hz
    Spiller du f.eks. vanlig cd så spiller frontene ned til 80 hz og subben tar seg av det under 80 hz(litt forenklet). Dersom du spiller materiale med lfe-kanal f.eks. film i 5.1, så vil frontene spille ned til 80 hz for fem av kanalene (subben tar det under) mens lfe-kanalen vil bli gjengitt av subben opp til 120 hz. På denne måten får man en delefrekvens for musikk o.l. mens lavfrekvente lydeffekter på film i sin helhet blir gjengitt av subben. På de fleste filmer går lfe-kanalen opp til 120hz.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Dette kommer an på hva forsterkeren blir "matet" med.

Et eksempel: Delefrekvens 80 hz og lfe 120 hz
    Spiller du f.eks. vanlig cd så spiller frontene ned til 80 hz og subben tar seg av det under 80 hz(litt forenklet). Dersom du spiller materiale med lfe-kanal f.eks. film i 5.1, så vil frontene spille ned til 80 hz for fem av kanalene (subben tar det under) mens lfe-kanalen vil bli gjengitt av subben opp til 120 hz. På denne måten får man en delefrekvens for musikk o.l. mens lavfrekvente lydeffekter på film i sin helhet blir gjengitt av subben. På de fleste filmer går lfe-kanalen opp til 120hz.
    Jeg har lagt godviljen til, men jeg skjønner ikke hva det er du prøver å forklare.

Poenget mitt er at i korrekt mikset 5.1 lyd så inneholder LFE-sporet informasjon opp til 120Hz. Så hvorfor kan du da manuelt stille inn et LFE-delefilter i reciveren? Det må jo være fullstendig unødvendig.

Hva skjer hvis du setter LFE-delefilteret til 80Hz?
    LFE-delefilteret er av 8. orden, med andre ord en digital vegg, ingen avrulling her. Informasjonen i LFE-sporet over 80Hz vil jo da bare forsvinne, en helt meningsløs innstilling. Igjen, hvorfor kan man manuelt stille inn et LFE-delefilter i reciveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt godviljen til, men jeg skjønner ikke hva det er du prøver å forklare.

Poenget mitt er at i korrekt mikset 5.1 lyd så inneholder LFE-sporet informasjon opp til 120Hz. Så hvorfor kan du da manuelt stille inn et LFE-delefilter i reciveren? Det må jo være fullstendig unødvendig.

Hva skjer hvis du setter LFE-delefilteret til 80Hz?
    LFE-delefilteret er av 8. orden, med andre ord en digital vegg, ingen avrulling her. Informasjonen i LFE-sporet over 80Hz vil jo da bare forsvinne, en helt meningsløs innstilling. Igjen, hvorfor kan man manuelt stille inn et LFE-delefilter i reciveren?
    SOM REGEL inneholder lfe-sporet informasjon opp til 120 hz, ikke alltid. Derfor kan man velge å sette denne innstillingen høyere eller lavere, selv om de fleste nok bruker 120hz.

Hva skjer hvis man setter delefilteret til 80hz?
    Frontene og/eller andre høytalere satt til LARGE tar seg av frekvensene over 80hz.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SOM REGEL inneholder lfe-sporet informasjon opp til 120 hz, ikke alltid. Derfor kan man velge å sette denne innstillingen høyere eller lavere, selv om de fleste nok bruker 120hz.
    Du sier som regel, jeg sier korrekt mikset. Korrekt mikset Dolby Digital 5.1-lyd skal IKKE inneholde informasjon over 120Hz i LFE-sporet. Så kan man diskutere OM lydmaterialet er korrekt mikset, men det er igrunnen uinteressant da LFE-delefilteret er variabelt mellom 80-120Hz. Skulle LFE-delefilteret fungere som en beskyttelseskrets for dårlig mikset LFE-spor så ville det vært naturlig å ha LFE-delefrekvensen låst på 120Hz. Jeg tror ikke LFE-delefilteret er ment å fungere på denne måten (som forsikring mot dårlig mikset lydspor).

Hva skjer hvis man setter delefilteret til 80hz?
    Frontene og/eller andre høytalere satt til LARGE tar seg av frekvensene over 80hz.
    Kan du vise meg hvor det står skrevet noen plass, da blir jeg en meget glad mann.

I eksemplet over: Og hvis høyttalerne er satt til SMALL?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •