Delefrekvens i LFE, hva er vitsen? - Løsning: Lavpass filter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Du sier som regel, jeg sier korrekt mikset. Korrekt mikset Dolby Digital 5.1-lyd skal IKKE inneholde informasjon over 120Hz i LFE-sporet. Så kan man diskutere OM lydmaterialet er korrekt mikset
    Standardene kan jo endres, og nye lydformater kommer. Det gjør jo ikke noe at receiveren er fleksibel.

Jeg tror ikke LFE-delefilteret er ment å fungere på denne måten (som forsikring mot dårlig mikset lydspor).
    Har jeg sagt det?

Kan du vise meg hvor det står skrevet noen plass, da blir jeg en meget glad mann.
    Se i en Harman Kardon manual. Der er delingen til LFE LP FLT beskrevet.

Igjen, hvorfor kan man manuelt stille inn et LFE-delefilter i reciveren?
    Denne innstillingen gjør at du kan bestemme om subben skal spille hele lfe-kanalen alene, eller om frontene skal overta ved f.eks. 80hz. Tenk deg at du har en sub stående i et hjørne langt fra frontene. Da kan det være ganske ugunstig å la subben spille helt opp til 120hz siden du da ofte kan høre at lydeffektene kommer fra hjørnet og subben fremstår som dårlig integrert. I tillegg varierer det jo fra sub til sub hvor godt de spiller oppover i frekvensene.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Se i en Harman Kardon manual. Der er delingen til LFE LP FLT beskrevet.
    Sitat Opprinnelig postet av H/K AVR 645 Manual
    The LFE LP FLT line selects the frequency setting below which sounds that may be available from a special low-frequency effects (LFE) track are sent to the subwoofer.
    Nå har jeg gjort som du sa og lest manualen, men det står ingenting der om hva som skjer med lydinformasjonen i LFE-sporet som ligger over LFE-delefrekvensen.

Sitat Opprinnelig postet av @alfakrøll
    Denne innstillingen gjør at du kan bestemme om subben skal spille hele lfe-kanalen alene, eller om frontene skal overta ved f.eks. 80hz.
    Det er her vi er uenig.
    Du mener fronthøyttalerne tar over for subben over LFE-delefrekvensen.
    Jeg mener lyden over LFE-delefrekvensen bare forsvinner, blir filtrert bort.

Vi kommer ikke lenger uten fakta på bordet.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er her vi er uenig.
    Du mener fronthøyttalerne tar over for subben over LFE-delefrekvensen.
    Jeg mener lyden over LFE-delefrekvensen bare forsvinner, blir filtrert bort.

Vi kommer ikke lenger uten fakta på bordet.
    Dette kan vel ikke være så vanskelig å sjekke. Sett LFE-delefrekvensen så lavt som mulig, kjør et klipp med mye bass, sett LFE-delefrekvensen så høyt som mulig, kjør samme klipp om igjen. Hvis din teori stemmer, så vil første lytterunde inneholde svært lite bass i forhold.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir resterende av LFE sporet "borte" når man kutter på freks 60 hz ?

LFE sporet gjengir opp til : Dolby digital 120 hz. DTS 80 hz

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Dette kan vel ikke være så vanskelig å sjekke. Sett LFE-delefrekvensen så lavt som mulig, kjør et klipp med mye bass, sett LFE-delefrekvensen så høyt som mulig, kjør samme klipp om igjen. Hvis din teori stemmer, så vil første lytterunde inneholde svært lite bass i forhold.
    For å gjøre det enda enklere å sjekke: sett LFE-delefrekvensen så lavt som mulig, og kjør en sinustone som ligger høyere enn dette i bassområdet. (Evt. sinussveip).

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men for å få sjekket det skikkelig må jeg koble vekk resten av høyttalerne. Er ikke motivert nok til å gjøre det enda.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Blir resterende av LFE sporet "borte" når man kutter på freks 60 hz ?
    Det er det som er 48 000 kr spørsmålet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det enda enklere å sjekke: sett LFE-delefrekvensen så lavt som mulig, og kjør en sinustone som ligger høyere enn dette i bassområdet. (Evt. sinussveip).
    Dette avklarer jo ingenting. For å finne ut om LFE-delefrekvensen har en effekt på lyden, må jeg jo kjøre lyd gjennom LFE-filteret. Den eneste måten å gjøre det på er med ett LFE-lydspor i Dolby Digital (eller DTS). Med et vanlig sinussveip i bassområdet gjengir subben bass, bass som via bass management (Large, eller Small+delefrekvens) i receiveren styrer bassen dit du vil i henhold til innstillingene dine.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har det blitt lovlig seint, men nå har jeg testet litt. Jeg lasta ned DIY Audio Test DVD v2 fra avsforum. Denne DVD'en inneholder testtoner som ingen annen, og da spesielt i LFE kanalen som er interessant her.

Kort summering:
    Jeg stilte inn LFE-delefrekvensen på 80Hz. Ved avspilling av en 120Hz tone i LFE-sporet ble lyden gjengitt av subben og ingen annen høyttaler. Det samme skjedde ved sveip 300-30Hz. Prøvde med høyttalere satt til både Large og Small for å se om det fantes noen merkelige kombinasjoner.

Det jeg kan konstatere så langt er at LFE-delefrekvensen i Denon 3806 har ingen betydning. LFE-lysporet blir fora til subben ufiltrert.

Så hvorfor man kan stille inn LFE-delefrekvensen er fortsatt et mysterium. For sikkerhets skyld er min likevel satt til 120Hz :-D

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LFE-sporet vil vel uansett vil gå til angitt destinasjon for signalet, og da må jo all informasjon i sporet presenteres. I tillegg vil lyd fra høyttalere satt til small gå til samme destinasjon, og det er her delefrekvensen har betydning? LFE-delefrekvens høres i grunn litt merkelig ut.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette avklarer jo ingenting. For å finne ut om LFE-delefrekvensen har en effekt på lyden, må jeg jo kjøre lyd gjennom LFE-filteret. Den eneste måten å gjøre det på er med ett LFE-lydspor i Dolby Digital (eller DTS). Med et vanlig sinussveip i bassområdet gjengir subben bass, bass som via bass management (Large, eller Small+delefrekvens) i receiveren styrer bassen dit du vil i henhold til innstillingene dine.
    Det finnes demodisker med sinussveip/toner i DD.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    LFE-delefrekvens høres i grunn litt merkelig ut.
    Ja, ikke sant? Jeg synes også at det er veldig merkelig.
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    LFE-sporet vil vel uansett vil gå til angitt destinasjon for signalet, og da må jo all informasjon i sporet presenteres.
    Enig, med mindre et delefilter påvirker lydsignalet. Og med et navn som LFE Crossover Frequency kan man jo begynne å lure på hvilket lydspor det delefilteret påvirker.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side er det jo rart om de har funnet på noe slikt uten å ha noen mening med det? Send en mail til Denon! :lol:

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort det. Har sendt til Denon i USA, England, Tyskland og Nederland. Men de er stumme som østers.

Hotmail klikka når jeg skulle sende mail til Denon Nederland og pumpa ut den samme mailen 250 ganger til samme addressat på 4 minutter. Oppdaget det da jeg fikk varsel om at jeg hadde overskredet døgngrensen på antall sendte mail. Tipper jeg ikke får svar der heller nå :roll:

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kobla meg rett på sub utgangen med TrueRTA og kjørt sinussveip i LFE kanalen.

Det som jeg har kalt LFE delefrekvens er i virkeligheten et lavpass filter for LFE kanalen. TrueRTA viser avrullinga til å ligge rundt 15-20dB/oktav. Dette betyr at all lyd over lavpassinnstillingen (minus avrulling) forsvinner, den blir IKKE lagt til i noen andre kanaler.

I 3806 er høyeste instilling 120Hz, og jeg kommer til å bruke denne da korrekt mikset DD materiell kan inneholde informasjon helt opp til 120Hz.

Den eneste grunnen jeg kan tenke meg at det i det hele tatt finnes et lavpass filter, er for å begrense innvirkningen av ukorrekt mikset LFE materialet i lydbildet. Lavpass filteret mitt kan forresten ikke slåes av.

Lavpass filteret har forøvrig ingenting med delefrekvens mellom andre høyttalere og subwoofer å gjøre. Setter du delefrekvens til 250Hz vil subben spille fra 250Hz og ned, selv om lavpass filteret fra LFE kanalen er på 120Hz.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for interessant tråd, Maastricht. Fint at du har giddet å teste ut dette :-)

I Denon 2807 er LFE crossover 80-90-100-110-120-150-200-250hz. Den kan heller ikke slås av.

For de andre kanalene har en i tillegg 40-60hz, og delefrekvensene fra 40 til 250hz gjelder kun når høyttalerne er satt til small.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydformatene er bygget opp forskjellig...

Dolby Digital sitt LFE kanal er det fra lydmix studio valgt om det er 80 eller 120 Hz som er løyeste frekvens i LFE kanalen.

DTS bruker kun 80hz som høyeste frekvens i sitt LFE spor.

Er lyden THX opptilmaisert er det 80 hz som er høyeste frekvens på LFE.

LFE er konstant signal uansett om dein høytalere er Smal eller Large.
    Bassen fra de andre kanalene plusses på og sendes til subwooferen.

Da bass frekvenser over 80 hz kan retningsbestemes og du hører hvor lyden kommer fra om du har kun en sub.
    Selv om det er tilfellet så merker du hvor suben står om den gjenngir midbass ned til 60 hz.

Ergo jeg er tilhenger av og ha 2 suber i en hjemmekino for og få "ballanse" i lyden ;-)

Men NB !!!
    Suben er IKKE beregnet for og gjengi basstoner oppover i frekvensene da dette svekker dens hovedfokus på og gjengi de lave frekvensen og lette høytalernes og surroundforserkerens jobb.
    Bypbass krever mye strøm for og start og stoppe elementets vandring.

Så om du har mulighet og ikke har bittesmå høytalere så prøv og holde delfrekvenser på front,center og surround høytalere under 120-150 Hz ;-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktuelle delefrekvenser for meg er

Front: 40-80 (eller ingen)
    Senter: 60-80 (eller ingen hvis jeg fortsetter med sentersub)
    Surround: 40-80
    Surround back: 60-80
    LFE: 120 (på bakgrunn av Maastrichts erfaringer, ellers ville jeg satt den til 80 pga. gammel vane fra receivere uten separat delefrekvens for hver kanal som 2807 har).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •