Bi-amp / bi-wiring hvordan fungerer det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer MacLysberg sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bi-amp / bi-wiring hvordan fungerer det?

Nå hadde det vært fint med litt assistanse ettersom jeg beveger meg ut på et område jeg ikke kan så mye om.

La ut en tråd tidligere ang. ny forsterker til mine Phonar P40 IIs og fikk da som tips om å bruke en Rotel RB 1070 i tillegg til min Yamaha RX-V596RDS der jeg skulle bruke Yamahaen til å drive toppene og rotelen til bunn. Hvordan vill egentlig dette fungere? Høyttalerne har dobbelt sett med terminaler.(bi-wiring?)
    Yamaha forsterkeren har Pre-out på alle kanaler. Skal jeg da koble Rotelen til Pre-out på Yamahaen, og så høyttalerkabler fra rotellen til bunn terminalene på høyttalerne? Og Høyttallerkabler mellom Yamahaen og topp terminalene på høyttalerne? Hvordan blir da volum justeringen? Der er vell Yamahaen som styrer volumet til begge forsterkerne? Men hvordan vet jeg at de to forsterkerne spiller på samme nivå(volum) så ikke det blir mer volum på bunn i forhold til topp? Må det da være Gain på rotelen for å justere den?

Er dette en bra løsning? :???: For da kan jeg fortsatt kjøre surround hvis jeg en gang i framtiden skulle ønske det igjen.

--HJELP!

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacLysberg
    Nå hadde det vært fint med litt assistanse ettersom jeg beveger meg ut på et område jeg ikke kan så mye om.

La ut en tråd tidligere ang. ny forsterker til mine Phonar P40 IIs og fikk da som tips om å bruke en Rotel RB 1070 i tillegg til min Yamaha RX-V596RDS der jeg skulle bruke Yamahaen til å drive toppene og rotelen til bunn. Hvordan vill egentlig dette fungere? Høyttalerne har dobbelt sett med terminaler.(bi-wiring?)
    Yamaha forsterkeren har Pre-out på alle kanaler. Skal jeg da koble Rotelen til Pre-out på Yamahaen, og så høyttalerkabler fra rotellen til bunn terminalene på høyttalerne? Og Høyttallerkabler mellom Yamahaen og topp terminalene på høyttalerne? Hvordan blir da volum justeringen? Der er vell Yamahaen som styrer volumet til begge forsterkerne? Men hvordan vet jeg at de to forsterkerne spiller på samme nivå(volum) så ikke det blir mer volum på bunn i forhold til topp? Må det da være Gain på rotelen for å justere den?

Er dette en bra løsning? :???: For da kan jeg fortsatt kjøre surround hvis jeg en gang i framtiden skulle ønske det igjen.

--HJELP!
    Du må koble Rotelen i pre out på yamaha. Yamaha`en styrer volumet. du trenger ikke gain på den, men det kan være kjekt å ha for å stille den ned litt... Deretter kobler du Yamaha på topp ogrotel på bunnen.. husk for all del å ta av skinnene mellom terminalene!!

slik:

Bi-amping

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Lyd, kvalitet & lydkvalitet

Jeg vil anta at du er mest interessert i best mulig lydkvalitet (?). I så fall glemmer du Yamaha'en og dennes sluttrinn i denne sammenhengen, og kjører bare Rotel'en til høyttalerne. Du beholder forbindelsesplaten mellom terminalene på den enkelte høyttaler, og får hverken bi-wiring eller bi-amping - bare bi-lyd; altså lyd fra 2 høyttalere....

Mvh 777

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hvordan dette funker jeg. Hvordan biamper man når det i terminalene inn til høyttalerne uansett går inn i samme delefilter som ellers?
    Er ikke biamping sånn at en effektforsterker går til "bass", og en annen effektforsterker går til "diskant"? Hvordan vet man hvilke terminal på delefilteret som går til bass og hva som går til diskant?

På mine høyttalere er det en bryter på baksiden som er merket "normal" og "biamp" og bruker man biamp mode, så går det på den måten som nevnt ovenfor. En forsterker går til terminaler for diskant, og en til terminaler for bass. Men på vanlige høyttalere er det jo ikke noe bryter der bak... noen som skjønner hva jeg prøver å si?

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Jeg skjønner ikke helt hvordan dette funker jeg. Hvordan biamper man når det i terminalene inn til høyttalerne uansett går inn i samme delefilter som ellers?
    Er ikke biamping sånn at en effektforsterker går til "bass", og en annen effektforsterker går til "diskant"? Hvordan vet man hvilke terminal på delefilteret som går til bass og hva som går til diskant?
    Høyfrekvens er alltid øverst på terminalene, men lavfrekvens er alltid nederst.
    Du får dobbel effekt viss du bi-amper, derfor er dette bedre enn om du kjører bare uten bi-amping.

Sitat Opprinnelig postet av imm
    På mine høyttalere er det en bryter på baksiden som er merket "normal" og "biamp" og bruker man biamp mode, så går det på den måten som nevnt ovenfor. En forsterker går til terminaler for diskant, og en til terminaler for bass. Men på vanlige høyttalere er det jo ikke noe bryter der bak... noen som skjønner hva jeg prøver å si?
    Har aldri vert borti dette før, men regner med at viss du tar den bryteren over på "bi-amp", og har kablene koblet til på de øverste terminalene på ht'en, vil du har høre de høye frekvensene (diskant/mellomtone). Mens viss du har de koblet på de nederste terminalene, vil du bare få bass. Dette er sikkert en sammenkobling slik at om du ikke bi-amper så får du lyd i både høy- og lav-frekvens. Akkurat som den metallplaten som står mellom terminalene på mange ht'er.

Skjønner du?

Newcomer olester sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Biwiring / Biamping

Den beste løsningen er normalt å kjøre en effektblokk etter din egen smak rett til høyttalerne. Eventuelt til høyttalerne med biwiring.

Biwiring vil for mange virke helt idiotisk. Prinsippet går ut på å bruke dobbelt sett med høyttalerkabler til høyttalerne, hvor de så er koblet ilag paralellt ved utgangen på forsterkeren. Mange mener det gir null hørbar forbedring, andre mener det gir bedre lyd. Har selv brukt det og kan egentlig ikke si om det ga bedre lydkvalitet. Det kan hvertfall ikke gi dårligere, og den eneste sikre forbedringen den gir, er at du får doble kabler, altså større evne til å overføre strøm.

Hvis du vil biampe, kan du godt prøve dette. I ditt tilfelle ville jeg prøvd en kraftig/dynamisk effektforsterker på bass, og Yamahaen på diskant/mellomtone. Yamahaen er kjent for å spille ganske rent.
    Nivået skal du kunne justere på yamahaen, slik at du får ett bra forhold mellom diskant/bass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •