3806 setup hodebry?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trommelom
    Har du hørt 3806 med og uten romkorreksjon?
    I mitt rom er det ihvertfall ingen tvil om at det funker best å la være å bruke noen av "lydforbedringsmulighetene" på forsterkeren. I stereo er Pure Direct det beste alternativet, uten justeringer av lyden i det hele tatt. I surround kjører jeg også så rett gjennom som det er mulig. Uten bruk av annen form for romkorreksjon enn avstand fra høyttalere og delefrekvens.
    Håller med dig vad gäller stereo. Pure direct utan korrektion ger bäst resultat
    i mina öron i alla fall. Likaså vid Sacd/DVD-A. Vid film kör jag dock med audessey i Front läget. Har betydligt bättre fronthögtalare än center, och av helt annat fabrikat dessutom. Frontläget ger en så pass sömlös front så att det duger för mig.

Innan jag läste Aktos mätmetod med 6st mätpunkter var jag inte alls nöjd med korrigeringen. Vad jag istället gjorde var att jag kopierade eq-kurvorna för varje kanal och förde över dom i det manuella läget. Då släppte basen bättre mm...

Men sedan jag mätte upp enl Akto, så är jag mkt nöjd. Men själva Audyssey läget använder jag bara om tjocka släkten är på besök och ska se på film utspridda i sofforna o fåtöljen. Sitter jag själv i godstolen(?) så låter det alldelles för tamt och urvattnat.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt 3806 med og uten romkorreksjon?
    I mitt rom er det ihvertfall ingen tvil om at det funker best å la være å bruke noen av "lydforbedringsmulighetene" på forsterkeren.
    Fra Denon Audyssey FAQ:

11) Does MultEQxt eliminate the need for acoustic treatment?

No. Although MultEQxt will improve sound significantly in untreated rooms, a properly treated room calibrated with MultEQxt can achieve stunning results throughout the listening area.

I stereo er Pure Direct det beste alternativet, uten justeringer av lyden i det hele tatt. I surround kjører jeg også så rett gjennom som det er mulig. Uten bruk av annen form for romkorreksjon enn avstand fra høyttalere og delefrekvens.
    I Pure Direct, som ved Direct og Stereo, er det også mulig å bruke RoomEQ. Så hvor "pure" er Pure?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Innan jag läste Aktos mätmetod med 6st mätpunkter var jag inte alls nöjd med korrigeringen.
    Blir vel å ta vel hardt i å oppkalle målemetoden etter noen, stod veldig godt forklart på side 9 i min bruksanvisning. Dette illustrerer vel mest skillet mellom de som leser bruksanvisninger, og de som ikke gjør det.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Blir vel å ta vel hardt i å oppkalle målemetoden etter noen, stod veldig godt forklart på side 9 i min bruksanvisning. Dette illustrerer vel mest skillet mellom de som leser bruksanvisninger, og de som ikke gjør det.
    Jag är inte dum ihuvudet bara för jag är svensk, även om jag kom ihåg en hit I norge för 10 år lr mer som antydde det:wink:

Det jag hänvisar till är vikten av första och sista mätningen. Det är möjligt att jag missade just den detaljen i bruksanvisningen. Men Akto hade ett inlägg där han tog upp det. Jag testade och det blev bättre (i mina öron förstås).

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag är inte dum ihuvudet bara för jag är svensk
    Jeg er kvart svensk selv og føler meg ikke det minste dum :razz:

Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Blir vel å ta vel hardt i å oppkalle målemetoden etter noen
    Var ment som en mer generell kommentar. Jeg ser det er flere som har gjort dette.

Det jag hänvisar till är vikten av första och sista mätningen.
    Hva mener du med første og siste måling?

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det är lungt Maastricht. :-P Man kan väl sätta mätmicken på upp till 9 platser om jag kom ihåg rätt. (har läst bruksanvisningen många gånger ;-) men sitter på jobbet just nu så jag kan inte dubbelkolla). Hur som helst har jag kört sex mätpunkter. Första punkten sätter jag vid min lyssningsposition, sedan kör jag två mätpunkter till vänster respektive höger om godstolen(?).
    Den sjätte och sista punkten tar jag ca 1m framför lyssningspositionen

Har läst en del om Audyssey på amerikanska forum, där 3806 kom tidigare än Europa. Myket mumbojumbo, men så mkt kan jag förstå att Audyssey gör mkt mer än det som beskrivs i dokumentationen man får med receivern.

Så i jämförelse med andra receivrar med enbart frekvenskorrigering så är 3806 och dess bröder rejält mer avancerad. Kul är väl det. Men man får pröva sig fram. Just att ta första och sista mätpunkten på sättet jag beskriver ovan tyckte jag gav ett lyft. Men om det är inbillning kan jag faktiskt inte säga.
    Ibland är saker och ting svåra att sätta fingret på. Det jag upplever som optimalt ljud tycker säkart andra inte om och vice versa.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Max 6 mätpunkter. Får skylla på värmen. Är svårt avundsjuk på
    alla Ni som har hjemmekionon nere i svala källare.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT:
    Avrullingen i delefilteret er vel 12dB/okt hvis jeg husker rett ? :-?

Det vil altså si at om delefrekvens settes til 80 Hz, og man spiller med et lyttevolum på 80dB,
    dempes frontene med 12 dB ved 40Hz,
    og sub er dempet med 12dB ved 160 Hz. (En oktav er dobling av frekvensen)
    68 dB er jo fortsatt høyst hørbart. :razz:
    Videre vil altså frontene fortsatt spille med 56 dB ved 20 Hz, og subben ved 320 Hz. I teorien da, det er vel få fronter som spiller så lavt........

Norcad

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •