Rotel RMB1075

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Rotel RMB1075

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rotel RMB1075

Av ren nysgjerrighet lurer jeg på hvor mye denne forsterkeren leverer i KUN stereo. Vet den yter 5x120watt FTC, men den yter vel endel mer i bare stereo?

Evt. målinger? Kan jo måle med multimeter og regne ut, men er litt usikker på hvordan jeg skal måle ohm (siden det ikke skal være strøm på, vil jo ikke ødelegge noe), og er det bare å putte "pinnene" rett i terminalene bak for å måle?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke den måler FTC?

5x 120watt er MAX. ikke sikkert transistorene er optimalisert for høyere effekt selv om den har tilgang på mer strøm.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest det en plass at der er FTC....

Men jeg hadde RB1070 før, og den skal være 2x130watt, altså 10 watt mere ennd en jeg har nå. Men RMB1075 spiller fletta av RB1070. 1075 har mye mer kontroll over høytalerene og med mer kontant punch i bassen. Men har dette med DAmping Factor og andre ting å gjøre da? Vet man ikke skal henge seg så mye opp i watt, men 604 S3 trenger mye strøm og det virker som den får det av 1075.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som vet?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den veier 7kilo mer enn 1070
    mulig de har spart på komponentene i 1075 og pusha på strøm

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

RMB-1075 blir ikke begrenset av transistorene. De er så godt dimensjonert at det trenger du ikke tenke på engang. De 5*130W'en er målt på en meget konservativ måte, og den kan levere den oppgitte effekten under hvilke som helst omstendigheter. Det er en meget vellydende forsterker med meget gode egenskaper i stereo og hjemmekino etter min mening - og gir mye for pengene.

Effekten er målt i RMS, og de har oppgitt hvor mye forvrenging som oppstår ved "maks" kontinuerlig effekt, hvor høy motstand, og i hvilket frekvensområde (20hz-20khz). Dette eff. trinnet er i stand til å levere en god del mer enn hva den er oppgitt til (dvs den er oppgitt 5*120W, men er målt til å fint klare 5*135-140W i 8ohm).

Min bror har hatt denne forsterkeren, men hadde ikke råd til en sep. komp. løsning og måtte derfor går for en forsterker med alt i ett Vi testen hans forsterker en god del og jeg må si jeg var imponert.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle den yte mer med bare to kanaler i drift? Det er kun svake konstruksjoner (les; underdimensjonert strømforsyning) som ikke klarer å levere nok strøm til å drifte alle kanalene samtidig. Dette er ikke tilfellet med 1075.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke husker feil målte Hemmabio den til 5x160w i 8ohm, og den hadde en meget kvadratisk effektkube med en strøm kapasitet like rundt 100A

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og her er Ultimate AV's måling

Measurments

The RMB-1075's frequency response measured -0.39dB at 10Hz, -0.11dB at 20kHz, and -0.66dB at 50kHz. The gain measured 28.7dB. The THD+noise at 1W into 8ohms measured 0.004% or less from 20Hz to 20kHz, and 0.002% or less over the same range at 2W into 4ohms. With all five channels driven into 8ohms, the Rotel clipped (1% THD+noise) at 131 watts per channel at both 20Hz and 1kHz. Into 4ohms, clipping occurred at 204Wpc at 20Hz and 212Wpc at 1kHz. With two channels driven, the RMB-1075 clipped at 161Wpc into 8ohms and 264Wpc into 4ohms. All results presented here are for the left channel, to the nearest watt, at a line voltage of 120V.—TJN

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Og ja, jeg vet at Rotel ikke måler i skrytewatt men heller omvendt. Derfor jeg har vert nysgjerrig på hva den er god for!

Sitat Opprinnelig postet av einis
    den veier 7kilo mer enn 1070
    mulig de har spart på komponentene i 1075 og pusha på strøm
    Spart? den koster 7k mer også da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •