Lyngdorf SDAI 2175

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyngdorf SDAI 2175

Fikk meg en Lyngdorf SDAI 2175 på fredag.
    Bruker den med Primare DVD30, og Focal Electra 1007BE.
    Jeg sier bare en ting: vanvittig bra!!!
    Har også en Primare I21, som ikke kan samenlignes i forhold.
    Denne integrerte forsterkeren må være det beste kjøpet på markedet.

I det siste har jeg testet en del forsterkere.

Arcam AVR 300: Meget dynamisk og fin spillestil, men har allt for høy forvrengning. Spiller ikke mye rent.

Pathos Logos: Magisk spillestil, med masse detaljer, men ble faktisk overgått av Primare I21 når det gjelder dynamikk. Antagelig på grunn av rør i pre.ampen. Ren og rolig forsterker. Ikke mye forvrenging. litt for treg, og dårlig dynamikk etter min smaik, men er du ute etter magisk diskant og mellomtone kan dette være drømmen.

Creek 5150: Klasse A i Stereophile. Utrolig gjennomsiktig mellomtone og bass.
    Diskanten var litt tilbakelent etter min smak. Har begrensinger når det gjelder lydniva. Heller ikke sjappeste i gata, uten og være treg. Det er kanskje ikke så rart med sine oppgitte Watt. På normalt lyttenivå kan denne være drømmen.

Primare I21: Vanvittig dynamisk til sine opgitte watt, veldig behagelig spillestil, uten og bli kjedelig. Mellomtone, og bass er litt tåkete. Man kan si at den ikke er mye gjenomsiktig. Disktanten meget bra. Spiller også rent, med lite forvrenging.

Lyngdorf SDAI: Her snakker vi kraft uten at den legger på noe. Dette er ikke som amerikansk tung hi-fi med pondus i bassen, som da igjen vil farge lyden. Den spiller renere enn noe jeg har hørt. Transienter er utrolig sjappe. Eneste jeg har hørt som er på samme nivå, er Hegel H-200, Thor Advantange, og Audio analouge maestro. Jeg tror ikke det finnes mye på markedet som har lavere forvrenging en denne forsterkeren, uansett pris.
    Her snakker vi om utrolige kontraster, fra monster til fløyel. Den er så gjennomsiktig at det du ikke hører her, er det ikke verdt og høre
    Den er veldig behagelig i spillestilen. Helt klart det mest korrekte jeg noen gang har hatt. Jeg kan ikke skjønne at det kan være noe der ute som kan konkurer med denne forsterkeren til prisen. Jeg kan for første gang si at jeg virkelig hører forskjell på SACD og CD. Digitalt er uten tvil fremtiden.

Jeg har hørt Hegel H-200 og Thor Adantage, og har ikke noe problem med og sette denne i samme klasse. Alle har selvfølgelig sine kvaliteter.

Denne forsterkeren er som en drøm med nye Focal Electra BE serien.
    Bør også matches med en high-end spiller. Som f.eks Primare DVD30 som man nå får for kr 18000,- som i seg selv er et røverkjøp.

Jeg sier bare tusen takk til Lyngdorf, som har klart og lage en forsterker i high-end klassen til en pris som ikke setter huset på tvangsauksjon.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dynamisk med tåkete mellomtone og høy forvrengning?
    at rør skulle gjøre en forsterker udynamisk er hårreisende. sier du noe slikt på sentralen hadde det blitt heftig diskusjon.
    på rett høyttaler vil de fleste enkle røramper skamslå de opphausa ab kjede-forsterkerene

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Lyndorf saken er en knall forsterker, uten tvil..

EDIT; WTF!! TDA2200 har jaggu stegi i pris!! WOW, da er den rimelig utelukka for min del.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende å lese slike tester. Skulle vært flere av dem!

Jeg antar at det skulle stå Creek 5350 SE? Eller er det en eldre modell?
    Skrur jeg potmetret høyere enn klokka 12 på Min Creek 5350 SE får jeg fort vondt i øra så så jeg ville heller skrevet at den ikke kan drive hvilken som høyttaler. Det er det som betyr noe. Hos meg er diskanten slett ikke tilbakelendt med det skyldes mest Cobalt, så her er det avgjørende hvilke høyttalere den driver.

Hvordan hører dere at det låter forvrengt? Når jeg lytter hører jeg på hvordan musikken låter. Mesteparten av min musikk har vokal derfor er det vesentlig hvordan stemmene og instrumentene formidles. Klarer ikke helt å lese dette ut i fra hva du skriver. Har de god luft rundt seg, kropp? Er de tydelig plassert? Rent? Varmt? Åpent?Hva med dybde? Hurtighet i bass er også viktig for meg samt nivået(men her betyr høyttalervalg veldig mye, så jeg ville heller tenkt om den passer til mine høyttalere).
    Kanskje du kan skrive litt mere?

Selv syntes jeg Primare I21 ikke helt klarte å gjengi vokaler helt rent og klart. Det er viktig for meg. Det syntes jeg var Creeks styrke, samt romgjengivelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke legge den ut på sentalen også? Jeg la ut mine inntrykk begge steder men det det kom få komentarer her, langt mere liv på sentralen på godt og vondt.

Jeg hørte selv LYNGDORF AUDIO TDA2200 på klubben sammen med 703. Den koster 28.000,- så det er urettferdig å sammenligne men det var virkelig stor forskjell, men større enn jeg trodde mellom 12k og 28k. Lyndorf spillte virkelig skjorta av min Creek. Men 703 er så kresen at det er urimelig å sammenligne.
    Men jeg la merke til at den ga lite punch i bassen, altfor lite til 703.
    Ekteskap har mye å si!!!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, sant som du sier Anton . 703 krever veldig mye futt ja. Men min gamle NAD S200 fikk skikkelig sving på dem, MA 6.1 har ikke noe pustevansker heller .. hehe. Men jeg oppfatter S200 som endel sterkere enn Tact'en da, men tact'en låter flottere da.

Folk kan si hva de vil om S200, selv syns jeg den var skikkelig god. Angrer litt på at jeg solgte den, heldigvis solgte jeg den til en god kamerat, så jeg kan besøke den av og til .

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, den første som kaller meg Anton uten x. Takk :smile:

Jeg kan legge til at jeg hørte 703 med en Denon forsterker også (husker ikke helt modellen). Den fikk virkelig liv i bassen, stor forskjell fra Lyngdorf. Men L var helt overlegen når det gjalt romgjengivelse og presisjon.
    Et annet eksempel er en som skrev at Creek´en ble slått kraftig av en Rotel forsterker. De hadde testet med DLS R55. Jeg fikk ikke testet selv fordi jeg ble sliten av en viss mann i en av Oslos største asyl. Derimot hørte jeg Densen B110 sammen med DLS R55 som nesten tok livet av Densen. Som å rope med hånden foran. Med Audiovector Mi3 ble Densen forvandlet til et monster i forhold til med DLS. Skulle jeg da ha konkludert med at AV er vanvittig mye bedre enn DLS? Tidligere hørte jeg DLS R55 sammen med Rotel. Det låt bra. Dermed er Rotel en bedre forsterker enn Densen?
    Litt overdrivlese her da :wink:

Sorry trådstarter, litt off topic :neutral:

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det ikke var Denon 2000AE du hørte sammen med 703? Hørte denne kombinasjonen da jeg kjøpte 703, og i mine ører fungerte ikke det i det hele tatt. Denon hadde pusteproblemer og null kontroll på bassen. Har fått inntrykk av at Denon sliter skikkelig med kontroll på bass og har hørt flere andre si det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke ha vært det. Det var svært mye krefter i den jeg hørte. Mye mere enn hva som trengtes. Snakker mest om nivå her.
    Kunne det ha vært den til 65.000,-? I så fall var det opsiktvekkende at romgjengivelsen ikke var bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    dynamisk med tåkete mellomtone og høy forvrengning?
    at rør skulle gjøre en forsterker udynamisk er hårreisende. sier du noe slikt på sentralen hadde det blitt heftig diskusjon.
    på rett høyttaler vil de fleste enkle røramper skamslå de opphausa ab kjede-forsterkerene
    Med tåkete mener jeg at en del info ikke kommer frem godt nok.
    Høy forvrenging er vel ikke noe nytt.
    Hvis rør hadde vært like dynamisk som transistor, og spillte like rent, hadde vil vel ikke hatt noe annet. Klangmessig er rør mer behagelig, for ikke og snakke om hvordan rør forvrenger lyden. Jeg er selv gitarist, og kunne aldri tenke meg transistor forvrengning, det suger. Rør vreng er det som duger. Hvis vi snakker om clean gitar, er transitor overlegent siden det spiller mye renere.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Spennende å lese slike tester. Skulle vært flere av dem!

Jeg antar at det skulle stå Creek 5350 SE? Eller er det en eldre modell?
    Skrur jeg potmetret høyere enn klokka 12 på Min Creek 5350 SE får jeg fort vondt i øra så så jeg ville heller skrevet at den ikke kan drive hvilken som høyttaler. Det er det som betyr noe. Hos meg er diskanten slett ikke tilbakelendt med det skyldes mest Cobalt, så her er det avgjørende hvilke høyttalere den driver.

Hvordan hører dere at det låter forvrengt? Når jeg lytter hører jeg på hvordan musikken låter. Mesteparten av min musikk har vokal derfor er det vesentlig hvordan stemmene og instrumentene formidles. Klarer ikke helt å lese dette ut i fra hva du skriver. Har de god luft rundt seg, kropp? Er de tydelig plassert? Rent? Varmt? Åpent?Hva med dybde? Hurtighet i bass er også viktig for meg samt nivået(men her betyr høyttalervalg veldig mye, så jeg ville heller tenkt om den passer til mine høyttalere).
    Kanskje du kan skrive litt mere?

.

Selv syntes jeg Primare I21 ikke helt klarte å gjengi vokaler helt rent og klart. Det er viktig for meg. Det syntes jeg var Creeks styrke, samt romgjengivelse.
    Ja absolutt. Det med at Creek'en er litt tilbakelent i diskanten, er en mening som jeg faktisk er veldig usikker på. Her snakker vi veldig små forksjeller i forhold til mye annet jeg har hørt. Creek'en er ett funn. Bare gled deg over den.

Det er SE ja. Det at du får vondt i øra er er blanding av at forsterkeren mister litt kontroll på høyt volum. samtidig som at cobalt ikke er en høytaller som man kan spille så veldig høyt uten og bli ubehagelig.
    Jeg kan nesten si at hvis man skal spille veldig høyt med high-end lyd så krever det vanvittig med krefter i forsterkeren, samtidig som at høytalleren må være meget god. Vi snakker som oftest anlegg til langt over 100000 kr klassen.

Det er nesten umulig og få ett anlegg som spiller 100% rent. Det er rett og slett en del produkter som spiller renere enn andre, og det koster ofte ganske mye i form av komponenter som blir brukt. Jeg har bla. sett at Arcam Avr 350 har fått helt nye pre. amp det er nok det som var problemet med avr 300. Tipper at Avr 350 spiller mye renere

Creek'en har få svakheter. Primare I21 har nok en litt for tilbakelent spillestil, som gjør det en ikke kommer frem så tydelig som Creek'en. I21 skuler en del informasjon i forhold til Creek'en.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 1027Be jeg har tenkt til å teste litt effektforsterkere etter hvert. Just for the kick of it... Bruker en Krell KAV-3250 nå, men det blir artig å se hvordan rimligere forsterkere gjør seg i en sammenligning. Skal sammenligne med forsterkere i samme "nivå" også for å se om det er noe som matcher Focal enda bedre...

Takk for erfaringer Fairlane. Slike liker vi....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Kan du ikke legge den ut på sentalen også? Jeg la ut mine inntrykk begge steder men det det kom få komentarer her, langt mere liv på sentralen på godt og vondt.

Jeg hørte selv LYNGDORF AUDIO TDA2200 på klubben sammen med 703. Den koster 28.000,- så det er urettferdig å sammenligne men det var virkelig stor forskjell, men større enn jeg trodde mellom 12k og 28k. Lyndorf spillte virkelig skjorta av min Creek. Men 703 er så kresen at det er urimelig å sammenligne.
    Men jeg la merke til at den ga lite punch i bassen, altfor lite til 703.
    Ekteskap har mye å si!!!
    Ekteskap har mye og si. Det er det ikke tvil om.
    Det som er vanvittig med SDAI 2175 er at den har en forsterker på linje med TDA2200. Det er pre. amp'en som koster mye ekstra hos TDA2200, siden den også har DAC'en ect. Har du en high-end CD-spiller du er veldig glad i, så er det ikke sikkert at SDAI 2175 er så mye dårligere. Med TDA2200 er du litt stuck med lyden den har, du kan ikke match den med ulike cd-spillere, noe som mange er intressert i. Selvfølgelig hvis du kjøper analog delen til den, men da er du nesten tilbake til SDAI 2175. Jeg råder bare alle med high-end cd-spiller til og låne denne forsterkeren med hjem og prøve den.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hehe, sant som du sier Anton . 703 krever veldig mye futt ja. Men min gamle NAD S200 fikk skikkelig sving på dem, MA 6.1 har ikke noe pustevansker heller .. hehe. Men jeg oppfatter S200 som endel sterkere enn Tact'en da, men tact'en låter flottere da.

Folk kan si hva de vil om S200, selv syns jeg den var skikkelig god. Angrer litt på at jeg solgte den, heldigvis solgte jeg den til en god kamerat, så jeg kan besøke den av og til .
    S200 er sinnsyk. En av mine favoritter. Det som jeg ikke digger er den dårlige volum-kontrollen, og at den må stå på hele tiden, for det tar tid før den spiller.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke S200 et rent effekttrinn?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Er ikke S200 et rent effekttrinn?

Tror Fairline forveksler Nad S200 og Cayin S200 som er en veldig bra integrert forsterker.
    Den har en dårlig justerbar volum kontrOll og bruker enormt med strøm i starten,som ofte resulterer i svarte natta.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cayin S200 er KANON!!! NAD S200 er rent effekttrinn ja.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fairlane
    Med tåkete mener jeg at en del info ikke kommer frem godt nok.
    Høy forvrenging er vel ikke noe nytt.
    Hvis rør hadde vært like dynamisk som transistor, og spillte like rent, hadde vil vel ikke hatt noe annet. Klangmessig er rør mer behagelig, for ikke og snakke om hvordan rør forvrenger lyden. Jeg er selv gitarist, og kunne aldri tenke meg transistor forvrengning, det suger. Rør vreng er det som duger. Hvis vi snakker om clean gitar, er transitor overlegent siden det spiller mye renere.
    transistor produseres fordi det er billigere, gir høyere effekt og er mer praktisk, krever ikke vedlikehold.
    gitarforsterkere og større konserter (med råd) bruker rør av en grunn, det har en langt mer musikalsk forvrengningskarakteristikk med lite ikke-harmonisk forvrengning, i motsetning til de vanlige ab transistor.
    rør er heller ikke så klinisk fokusert på midtpunktet av signalet, selv under rimelig stress er bakrunnen mye tydeligere. mens transistor kollapser helt. man kan sikkert modulere lignende typer ala softclipping osv men 99.9% av det som selges er ikke slik...

låter det udynamisk og ullent med rør har du feil forsterker på feil høyttaler rett og slett!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    transistor produseres fordi det er billigere, gir høyere effekt og er mer praktisk, krever ikke vedlikehold.
    gitarforsterkere og større konserter (med råd) bruker rør av en grunn, det har en langt mer musikalsk forvrengningskarakteristikk med lite ikke-harmonisk forvrengning, i motsetning til de vanlige ab transistor.
    rør er heller ikke så klinisk fokusert på midtpunktet av signalet, selv under rimelig stress er bakrunnen mye tydeligere. mens transistor kollapser helt. man kan sikkert modulere lignende typer ala softclipping osv men 99.9% av det som selges er ikke slik...

låter det udynamisk og ullent med rør har du feil forsterker på feil høyttaler rett og slett!
    Har du noen anbefalinger på en god rørforsterker (effekt) da Einis? Kunne tenkt meg å prøve en gang...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Helt klart en super forsterker som mangler konkuranse i prisklassen under 15k.
    Den er jo med sine 2x200w også veldig kraftig og kan drive det aller meste uten stress.
    Veldig nøytral,uten å bli slitsom i toppen som f.eks Hegel H200 og Bladelius Thor.Rett og slett en meget behagelig forsterker som også lar CD/DVD spilleren få mye av æren for lydsignaturen.
    Det er tull at digitalt er analytisk og kjedelig.Alt jeg har hørt så langt har en veldig behagelig og superdetaljert lydbilde.Digitale forsterkere er ultra raske og som regel er de kraftige.Det gir en dynamikk og kontroll som får alt til å høres musikalsk ut.
    Noe som slo meg etter å ha hørt Midgard første gang var hvor likt det noen ganger kom rørlyden.Dynamisk og varm på samme tid.
    For dere som har en Cd spiller som er diamanten i oppsettet er en nøytral digital forsterker som Lyngdorf gull.
    Det samme gjelder for dere som har en god forforsterker og er ute etter dens perfekte partner.Lyngdorf effektforsterker koster 9900kr og er kompromissløs.
    Begge produkter anbefales STERKT.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •