Trenger DU hjelp til Bi-amping??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger DU hjelp til Bi-amping??

Har søkt litt på forumet å finner ikke en tråd som tar for seg dette. Uten om en jeg allerede har skrevet i. Men selve tråden tar ikke for seg bare dette. Så tenkte jeg kunne ta det kjappt her. Har sikkert lest 500tråder der dette spørsmålet kommer opp. Hva er bi-amping, bi-wiering etc etc. Så her i denne tråden tenkte jeg Bi-amping kunne bli diskutert litt.

Er du en av de som har en 7 kanals forsterker, men bare bruker 5 av kanalene?? Kanskje du til og med ikke viste dette, men de to kanalene kan du ta effekten fra og gi til frontene! Dette er vel ikke mulig på alle 7 kanals forsterkere. Men trenger du litt mer effekt til frontene så ville jeg undersøkt.
    Tar bare for meg Denon her. Men vet du hvordan det gjøres med andre moddeler kan jo det også legges til. Ved bi-amping får du dobblet effekten. Så om din forsterker leverer 120 watt per kanal. Så kan du nå få den til å levere 240!! til hver av frontene.
    Bi-amping er også mulig med effekt forsterkere. Men tar bare for meg hvordan du gjør det med hjemmekino forsterkere her. Har noen andre lust til og tilføye hvordan man gjør det med effekt forsterekere så er jo det bare bra.

Jeg har et skriv som forteller meg hvordan dette gjørs på Denon AVR-3805, men spurte på HFK om dette var måtten å gå på på fks denon AVR-2106. Og ja, det var det. Så kan si meg sikker på at dette kan gjøres på de to moddelene. Men hvordan det er med de andre er usikkert. Trolig det samme uten at jeg kan si meg 100% sikker.

-Step #1: Connect a pair of analog RCA cables from the preamp outs of the "Front" channels to an unused input of the AVR-3805 (In my case, I chose the CD input).

-Step #2: Select the chosen input as the source for Multi Zone 2.

-Step #3: In the POWER AMP ASSIGN menu (5-1), select "Zone 2".

-Step #4: Using the internal test tones of the AVR-3805, position the SPL meter (slow response, C-weighted) at the listening position and increase the master volume control until each speaker reads about 75dB.

-Step #5: Disconnect the speaker level connections from the "Front" channels at the AVR-3805 and reconnect them to the appropriate "Multi Zone 2" speaker level connections.

-Step #6: Repeat step#4 while varying the "Multi Zone 2" volum. I found nearly unity gain correlation between the "Front" channel and "Multi Zone 2" amplifiers to be at the "Multi Zone 2" volume level setting of +2dB.

Husk på å fjerne platene som er bak på høytaleren!! Om du må ha dette inn med teskje så se på bilde kid la til rett over her.
    Føyer også til at man bruker to av kanalene til de laveste frekvesene. (bass elementene) og de to andre kanalene til de øverste(mellomtone å diskant). Dette er også vist på bilde kid la til rett over.

Det er de stepenen som skal til for å få en dobblet økning av effekt til dine fronter! Om det skulle mangle noen viktig, eller jeg har gjort en liten/stor feil så håper jeg dere kommer med et innlegg å sier ifra! Jeg er ingen ekspert på dette området! Så dere som er, kunne muligens rette opp mine feil om jeg har noen...?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes x-antall guider på dette, mulig det er dårlig med direkte tråder på avforum som du nevner, men er man på jakt, burde det ikke være umulig å finne. AVForum's tekniske ordbok sier nesten det meste, "høye og lave frekvenser i samme høyttaler drives separat av flere forsterkere.".

Ellers så må jeg bare si det er fint at du tar iniativ til å skrive noen hjelpende tråder... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Finnes x-antall guider på dette, mulig det er dårlig med direkte tråder på avforum som du nevner, men er man på jakt, burde det ikke være umulig å finne. AVForum's tekniske ordbok sier nesten det meste, "høye og lave frekvenser i samme høyttaler drives separat av flere forsterkere.".
    Ellers så må jeg bare si det er fint at du tar iniativ til å skrive noen hjelpende tråder... :wink:
    ahh... Jeg fant jo ikke no. jaja. Får vel heller si sorry da, for at jeg lagde nok en tråd om bi-amping.. Men takk ska du ha for det

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel ikke få for mange.
    Det kunne jo vært fint med litt mer teknisk informasjon vedr. bi-amping dersom du sitter inne med dette, hva bi-amping faktisk gjør og lignende. Blandt annet er det jo en viktig faktor at man tar for seg de ulike frekvensene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel ikke få for mange.
    Det kunne jo vært fint med litt mer teknisk informasjon vedr. bi-amping dersom du sitter inne med dette, hva bi-amping faktisk gjør og lignende. Blandt annet er det jo en viktig faktor at man tar for seg de ulike frekvensene?
    Biten med ulike frekvenser tok jo du i ditt førtste innlegg her. Trengs det sis så mye mer? Men det er jo en viktig faktor. Sitter ikke har med hauer å lass av teknisk informasjon. Men skal ta meg en røyk å se om det popper opp noe:wink:

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB! "Remove links" på bildet fortjener ekstra advarsel i teksten.

Jækla dyrt når en glemmer det på endel forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    NB! "Remove links" på bildet fortjener ekstra advarsel i teksten.

Helt klart!! Dette bør strekkes under 20 ganger! Takk for at du nevnte det!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Snakker du av erfaring? Hehe

Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Biten med ulike frekvenser tok jo du i ditt førtste innlegg her. Trengs det sis så mye mer? Men det er jo en viktig faktor. Sitter ikke har med hauer å lass av teknisk informasjon. Men skal ta meg en røyk å se om det popper opp noe:wink:
    Bildet sier vel det meste, men en skikkelig guidè burde vel også forklare hva HF og LF betyr i denne samenheng? Jeg har en dum kompis som trodde det stod for "Høyre front & Left front". Mao. ikke helt oppegående med forskjellen på språk. :wink:

Fint om du tilføyer slikt i det første innlegget ditt(edit), det er gjerne det folk evt. leser gjennom når dem lurer på noe :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker du av erfaring? Hehe

Bildet sier vel det meste, men en skikkelig guidè burde vel også forklare hva HF og LF betyr i denne samenheng? Jeg har en dum kompis som trodde det stod for "Høyre front & Left front". Mao. ikke helt oppegående med forskjellen på språk. :wink:

Fint om du tilføyer slikt i det første innlegget ditt(edit), det er gjerne det folk evt. leser gjennom når dem lurer på noe :wink:
    Er litt trøtt her. Men det er high å low frekvensis du tenker på her? Har vertfall rettet på det slik jeg går ut ifra du mener...?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Biamping selv og det er så enormt med power tiltross for at høyttalerne er så små..

Men, skal gå over til aktiv deling før effekttrinn og fjerne delefilter når jeg har fått bytta ut de jeg har:-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Har VSX-AX4AVi-S som flerkanalsreciver..Kjører Ikon 6 som fronter,vokal 2 som senter og on wall som bakhøytalere og ikon sub i mitt oppsett..(Alt fra Dali)
    Vil det gi meg noe å bi ampe frontene??
    Har jo mulighet for det med 7x180 watt som reciveren har..
    Vil vel merke større forskjell i stero 2 kanals,en ved fullt surrund ved film?
    Eller tar jeg feil?? Noen som har prøvd med samme oppsett?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dakjos: Du vil kunne merke det ved høgt lydtrykk, at forsterkaren he bedre kontroll på elementa dine. Ved normalt lyttenivå tviler eg på du høyrer så veldig mykje forskjell.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel...
    Biamping vil resultere i bedre micro/macrodynamikk.
    Ihvertfall etter mine erfaringer.

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer om du ikke fjerner platene mellom HF og LF? Er bare nysgjerrig...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Hva skjer om du ikke fjerner platene mellom HF og LF? Er bare nysgjerrig...
    Forsterkeren har ikke noe godt av det vertfall! I verste tilfelle blir hele greia ganske svidd. Men mulig det ikke skjer noen ting. Glemte det en gang selv. Men gikk heldigvis bra Er litt usikker på alt som kan skje. Men det er ikke å anbefale:wink:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skjer om du tar en strømledning til en lampe, og videre til en lampe til, og så til en annen stikkontakt?? :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hva skjer om du tar en strømledning til en lampe, og videre til en lampe til, og så til en annen stikkontakt?? :shock:
    Var det et seriøst spørsmål? Hehe

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har planer om å selge en av de minste 5kanals effektene på markedet.
    En Linn AV5125..
    http://audioreview.com/cat/amplifica...5_1583crx.aspx tenker på 10000,- den er 1,5år gammel og ny kostet de 25000,- med følger 5 kabler på 1,2meter + 2 jumpere såm jeg brukte for å biampe...

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par Klipsch RF-35 som fronter.
    I manualen står det følgende :
    " We do not recommend biamplifying any of our speakers, since in general it will produce no benefit that could not be obtained simply by using a single larger amplifier and may cause severe sound degradation if not done properly."

Man kan selvfølgelig "bare" kjøpe seg en større forsterker, men det koster jo penger da.. :?
    Bortsett fra å ikke fjerne platene, hvilke feil kan man gjøre som resulterer i dårligere lyd???
    Er det som Klipsch påstår lite å hente, eller er det noen her som har andre erfaringer ? (Tenker da spesielt på RF-35 )
    Kommer nok til å prøve en dag..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Har planer om å selge en av de minste 5kanals effektene på markedet.
    En Linn AV5125..
    http://audioreview.com/cat/amplifica...5_1583crx.aspx tenker på 10000,- den er 1,5år gammel og ny kostet de 25000,- med følger 5 kabler på 1,2meter + 2 jumpere såm jeg brukte for å biampe...
    Hadde jeg bare hatt penger! Hehe

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •