Trenger DU hjelp til Bi-amping?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 61
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J O
    Har et par Klipsch RF-35 som fronter.
    I manualen står det følgende :
    " We do not recommend biamplifying any of our speakers, since in general it will produce no benefit that could not be obtained simply by using a single larger amplifier and may cause severe sound degradation if not done properly."

Man kan selvfølgelig "bare" kjøpe seg en større forsterker, men det koster jo penger da.. :?
    Bortsett fra å ikke fjerne platene, hvilke feil kan man gjøre som resulterer i dårligere lyd???
    Er det som Klipsch påstår lite å hente, eller er det noen her som har andre erfaringer ? (Tenker da spesielt på RF-35 )
    Kommer nok til å prøve en dag..
    Du vil jo få en dobblig av effekten til frontene. Om din forsterker er på 7X120watt vil du sitte med 2X240watt + 3X120watt. Dette burde jo bli en liten forbedring! Mer kontrol, par ekstra dB. Jeg har selv ikke noen erfaringer. Men teoretisk så burde denne løsningen fungere veldig bra. Hvordan det er i praksis med RF-35 kan jeg ikke svare på. Vet heller ikke hvorfor Klipsch sier deres høytalere ikke bør bi-ampes. Men bør vel være en grunn til de sier dette. Noen andre som har en forklaring på dette?

Edit: kommer ikke på noe annet i farten vertfall som er viktig å huske på når du skal bi-ampe

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve dette med ett par Klipsch cf-4. Noen som vet hvorfor Klipsch ikke annbefaler å bi ampe?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 5x150 skrytewatt Proson. Men nå drives frontene av en Nad 208.Kan jeg fex da bruke biamping på sentern? Og dra nytte av litt mer effekt i forsterkern?Har ikke sett så nøye om hver høytalerutgang har en "signal-in",men om den har det,kan jeg da ta signal ut fra Pre-out-senter og dytte det inn på forsterkerdelen til front?? I såfall vil det jo bli litt mer krutt til halo-dama i midten

Dette ble j...... dårlig forklart av meg.Tror jeg får ned og ta bilder...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg angrer heftig på at jeg ikke testet biamping når jeg hadde RMB-1075 (5x125w rotel) og kun to høyttalere (B&W603s2).

Når jeg tenker meg om er det vel pga forforsterkerens mangler at det aldri slo meg å prøve...

DrE

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det en knapp det står front speaker a-b på Feks Denon 2805? Er det da ikke mulig og bruke to sett front høytalere eventuelt bi ampe?

Active Sizedoesmatter sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden likte jeg! Mye her jeg ikke har tenkt på! Gode ting mr.trådstarter!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sizedoesmatter
    Denne tråden likte jeg! Mye her jeg ikke har tenkt på! Gode ting mr.trådstarter!
    Hadde nesten helt glemt denne tråden jeg!

Bra den faller i smak hos noen! Håper tråden er til hjep for folk som ikke helt forstår seg på bi-amping.

Ang. Klipsch så er jeg ikke sikker på hva som er lurt og gjøre... Kan prøve å søke litt rundt å se om jeg finner utav noe...

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "bi-ampet" mine Klipsch nå siden , tja ca mitt forrige innlegg i denne tråden. Syntes å registrere litt bedre kontroll og liker bedre og bedre lyden i dem, men det siste kan vel ha med andre ting å gjøre. EN ting er sikkert, noen forringelse av lyden har det IKKE blitt, er litt mer usikker på om det har noen hørbar effekt i positiv retning. Nå skal det sies at jeg ikke drar på så veldig med volum, jeg liker at bildene forblir hengende på veggen osv.. ;-)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "bi-ampet" mine Klipsch nå siden , tja ca mitt forrige innlegg i denne tråden. Syntes å registrere litt bedre kontroll og liker bedre og bedre lyden i dem, men det siste kan vel ha med andre ting å gjøre. EN ting er sikkert, noen forringelse av lyden har det IKKE blitt, er litt mer usikker på om det har noen hørbar effekt i positiv retning. Nå skal det sies at jeg ikke drar på så veldig med volum, jeg liker at bildene forblir hengende på veggen osv.. ;-)
    Hvordan bi ampet du med din 3806?

Newcomer J O sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bakhøyttalere så jeg brukte utgangene for disse, og ga recieveren beskjed om det via menyen. Husker ikke helt i farten, men tror det går an å sette alle utganger til Front på 3806.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg bi amper med speaker a og b på Denon 2805 vil da begge belaste front forsterkeren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Hvis jeg bi amper med speaker a og b på Denon 2805 vil da begge belaste front forsterkeren?
    Hvis du bruker A og B vil du nok ikke merke noen forskjell...
    A og B er samme kanal. Men har du en 7 kanals forsterker, og du bare bruker 5 kanaler (front, bak, senter) Så kan du bruke de 2 resterende kanalene til å bi-ampe ved og bruke fremgangs måten som beskrevet i innlegg nr 1

Håper det hjalp

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en oppskrift på hvordan man bi-amper på Yamaha RX-V1500? Jeg har koblet minusene og plussene på A og B utgangene til respektive terminaler på HTène med bi-wirekabel...er dette det samme som å bi-ampe??

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    ...Jeg har koblet minusene og plussene på A og B utgangene til respektive terminaler på HTène med bi-wirekabel...er dette det samme som å bi-ampe??
    Nei
    Det kalles bi-wiring eller noe sånt... Husker ikke...
    A og B er samme kanal. De deler effekten fra front kanalen. Du vil sannsynligvis ikke merke noen forskjell. Om ikke Placbo spiller deg ett puss;-)

Om du har en 7 kanals forsterker, og bare bruker 5 kanaler, så kan du bi-ampe.
    Hvordan det gjøres på din reciver vet jeg ikke... Men går jo an å prøve seg frem ut ifra "oppskriften" i innlegg nr 1

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Nei
    Det kalles bi-wiring eller noe sånt... Husker ikke...
    A og B er samme kanal. De deler effekten fra front kanalen. Du vil sannsynligvis ikke merke noen forskjell. Om ikke Placbo spiller deg ett puss;-)

Om du har en 7 kanals forsterker, og bare bruker 5 kanaler, så kan du bi-ampe.
    Hvordan det gjøres på din reciver vet jeg ikke... Men går jo an å prøve seg frem ut ifra "oppskriften" i innlegg nr 1
    Oisann,det var kjappt svar ..Recieveren min er på 7*120 watt så da skal det jo kanskje være muligheter.Kan jeg skade forsterkeren hvis jeg gjør noe feil?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oisann,det var kjappt svar ..Recieveren min er på 7*120 watt så da skal det jo kanskje være muligheter.Kan jeg skade forsterkeren hvis jeg gjør noe feil?
    Du kan nok muligens skade forsterkeren ja...
    Men da gjør du noen kraftige feil!
    Så lenge metal platene mellom terminalene på høyttalerenen er koblet fra bør alt gå greit!

Men ikke skyld på meg om noe skulle gå galt:???:;-)

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Du kan nok muligens skade forsterkeren ja...
    Men da gjør du noen kraftige feil!
    Så lenge metal platene mellom terminalene på høyttalerenen er koblet fra bør alt gå greit!

Men ikke skyld på meg om noe skulle gå galt:???:;-)
    Får ta meg en tur til den lokale hi-fi sjappa og sjekke litt før jeg begynner å fikle med koblingene da for sikkerhets skyld:-D ..Kanskje dukker det opp en svidd Yamaha i postkassa di en dag ..Takk for tipset,jeg har myyye å lære av folk her på forumet!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta meg en tur til den lokale hi-fi sjappa og sjekke litt før jeg begynner å fikle med koblingene da for sikkerhets skyld:-D ..Kanskje dukker det opp en svidd Yamaha i postkassa di en dag ..Takk for tipset,jeg har myyye å lære av folk her på forumet!
    Hehehe!:lol:

Tror du gjør lurt i å sjekke opp litt først om du føler deg usikker;-)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bakhøyttalere så jeg brukte utgangene for disse, og ga recieveren beskjed om det via menyen. Husker ikke helt i farten, men tror det går an å sette alle utganger til Front på 3806.
    Noen som vet om jeg kan velge dette alterantivet på min Denon 2805?

Syntes trådstarten her hørtes komplisert ut.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leste litt i manualene til Yamaha. Ser ut til at bi-amping er en feature fra RX-V1600 og oppover.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •