får overload på forsterkeren!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

får overload på forsterkeren!

hei.
    jeg har ett problem jeg har fott siden jeg kobla til nye platespilleren min!.

har akkurat kjøpt meg en goldring GR1.2 lp spiller. og etter at jeg kobla den til forsterkeren og hører på den så får jeg overload på forsterkeren etter en liten stund.
    kan ikke ha mer en halvt volum før den sier klikk og jeg må restarte forsterkeren. har ikke dette problemet ved cd spiller..
    den er varm på toppen å i kjøle rillene. men viften bak den starter å gå nor den blir haardt belasta eller om volumet er over halvt. men den overloader jo før vifta får starta. hva skal jeg gjøre. hvorfor skjer dette med platespilleren å ikke cd spiller ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe måå være galt her!
    har spilt på litt over kvart volum en stund på med platespilleren. å jeg kan ike halde handa mi på forserkeren engang.
    den har ingen ting over seg så fri luft strøming ..!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner ikke noe RIAA-trinn i oppsettet ditt, og det får meg til å lure på hvordan du har koblet platespilleren til forsterkeren. Eller dersom du har phono-inngang på forsterkeren, som vel ikke er spesielt vanlig på surround-receivere: er pickupen av samme type som phono-inngangen er laget for (MM/MC)?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NiPNi
    Du nevner ikke noe RIAA-trinn i oppsettet ditt, og det får meg til å lure på hvordan du har koblet platespilleren til forsterkeren. Eller dersom du har phono-inngang på forsterkeren, som vel ikke er spesielt vanlig på surround-receivere: er pickupen av samme type som phono-inngangen er laget for (MM/MC)?
    ja plate spilleren skal være uten innebygt riaa forsteker. har jeg forstott rett.
    pickup mener du armen da? mmc det vet ejg ikke hva er. stiften er vertfall goldring elektra står det på den.
    den er koblet i phono inngangen på forsterker ja.
    ingen tegn til dårlig lyd eller noe.. men den blir bare så sykt varm å går i overload til slutt ?.

jeg skal skru av dekselet å sjekke vifta bak. for jeg merka nor jeg spilte cd også så kokte den over. å da snurra ikke vifta. tror den er død.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det viftekjølt forsterker kan selfølgelig den streike i sommervarmen og være skylden i overopphetingen, men det kan kanskje også tenkes at Riaa delen i forsterkeren din gjør at forsterkeren kommer i en slags form for slevsving, eller at den får flyttet nullpunktet så den sender ut likestrøm eller kjører opp biasen på utgangstrinnene eller noe annet snodig. Likestrøm ut vil vel kunne sees som at bass elementene på høytalerene vil flytte seg ut og bli der når man slår på forsterkeren, eller at de beveger seg langsommt ut og inn utenfor musikk signalet.
    Får du samme varme problem hvis du velger en annen kilde, eller velger platespiller ingangen uten å kobble til platespiller signal kablene?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er det viftekjølt forsterker kan selfølgelig den streike i sommervarmen og være skylden i overopphetingen, men det kan kanskje også tenkes at Riaa delen i forsterkeren din gjør at forsterkeren kommer i en slags form for slevsving, eller at den får flyttet nullpunktet så den sender ut likestrøm eller kjører opp biasen på utgangstrinnene eller noe annet snodig. Likestrøm ut vil vel kunne sees som at bass elementene på høytalerene vil flytte seg ut og bli der når man slår på forsterkeren, eller at de beveger seg langsommt ut og inn utenfor musikk signalet.
    Får du samme varme problem hvis du velger en annen kilde, eller velger platespiller ingangen uten å kobble til platespiller signal kablene?

har ordna problemet.
    jeg har en tandberg radio forsterker også.
    jeg har da dratt 2 sett med kabler. fra tandberg til høytalerne og fra technicks til høytaleren.
    mulig reciveren ikke likte at høytaler strømmen gikk til høytaleren og videre inn i tandbergen. viss dere sjønner.
    så jeg kobla vekk kablene bak i tandbergen. da gikk vifta å forsterkern blir ikke så varm.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Margarus
    har ordna problemet.
    jeg har en tandberg radio forsterker også.
    jeg har da dratt 2 sett med kabler. fra tandberg til høytalerne og fra technicks til høytaleren.
    mulig reciveren ikke likte at høytaler strømmen gikk til høytaleren og videre inn i tandbergen. viss dere sjønner.
    så jeg kobla vekk kablene bak i tandbergen. da gikk vifta å forsterkern blir ikke så varm.
    Da skal du være rimelig glad for at sikkrings kretsløpene fungerte som de skulle, ellers så risikerte du både to deffekte forsterkere og høytalere.
    Hvordan hadde du egentlig tenkt deg en slik kobbling skulle virke når du gjorde den?, (det blir nesten som å glemme å løsne fortøyningene fra brygga når man skal på båttur....;-) )

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Da skal du være rimelig glad for at sikkrings kretsløpene fungerte som de skulle, ellers så risikerte du både to deffekte forsterkere og høytalere.
    Hvordan hadde du egentlig tenkt deg en slik kobbling skulle virke når du gjorde den?, (det blir nesten som å glemme å løsne fortøyningene fra brygga når man skal på båttur....;-) )
    var jo at jeg av og til vil høre på radioen den gamle tandbergen litt retro lyd
    men trudde ikke det hadde noe å si vi jeg brukte tecknicsen og hadde tandbergen av eller omvendt.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda det kan gå ann å gjøre det på den måten hvis man er sikker på at utgangstrinnene i begge forsterkerene har et rele som frigjør utgangen når forsterkeren slåes av eller man ved å velge bort ugangen på forsterkeren åpner og frigjør kobblingen internt, og man også er sikker på at man aldri mens man har denne kobblingen kan komme til å slå på begge forsterkerene og/eller utgangene samtidig......

Dvs, ingen god løsning, hvis man tar med Murphy's Law.... "If there are two or more ways to do something, and one of those ways can result in a catastrophe, then someone will do it." ......;-)

(ref. http://www.jargon.net/jargonfile/m/MurphysLaw.html)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny forsterker med overload

Prøver meg på et spørsmål i denne tråden, siden det gjelder akkurat det samme.
    Men dette dreier som en eldre Technics SA AX-730. Jeg solgte denne til en kamerat for en stund siden, jeg har hatt denne i 6 år uten noen problemer. Men han har i det siste fått problemer med den. Dvs etter han satte den i en tv-benk med en tv tuner oppe på forsterkeren. Da har overload begynt å dukke opp i displayet, når han spiller høyt, og den kutter ut. Den har nok ikke fått nok luft og gått varm. Men han har hvertfall kunne spilt på moderat volum.

Her om dagen, da han skrudde den på, gikk hovedsikringen i hele leiligheten. Da er det jo noe mer som har skjedd? Denne er det kanskje ikke verdt å reparere, så hva kan gjøres? Skru opp å blåse støv? Er det noen sikringer man kan bytte inni?

Håper på svar.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel mange mulige årsaker til at en hovedsikkring til en leglighet kan ryke, den kan f.eks allerede være ganske høyt belastet av andre stømforbrukere og ikke tåle summe av det og en litt høy startstrøm når forsterkeren slåes på. Da trenger det egentlig ikke være noe galt med forsterkeren.

Det at forsterkeren har blitt kjørt varmt en periode kan jo selfølgelig ha resultert i at noen komponenter har tatt skade og er årsaken til at noe nå trekker mere strøm en de skal eller lager en kortsluttnings situasjon som heldigvis slåt ut sikkringene. Da er løsningen som du beskriver enten å få den reparert eller kassere den. De interne sikkringene i forsterkeren er der for å bryte nettsstrømmen dersom den skulle trekke unormalt mye hvis det er noe galt, og hvis ikke nettsikkringene i den tilkobblede kursen kobbler ut først. Det å skifte disse interne sikkringene etter at de har eventuellt har røket kan av og til gjøres som en test, men fortsetter de å ryke uten at forsterkeren f.eks er tilkobblet noe annet enn nettspenningen så man har eliminerer eventuelle andre feilkilder som kortsluttede høytalerkabler osv er det en feil i forsterkeren som må rettes.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •