Midgaard Audio og Magnepan?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Midgaard Audio og Magnepan?

Hva tror dere om en slik kombo.. Magnepan er jo som kjent meget tungdrevne og vil jo kanskje kunne nyttiggjøre seg av 600watt.

Noen tanker?

pt

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Hva tror dere om en slik kombo.. Magnepan er jo som kjent meget tungdrevne og vil jo kanskje kunne nyttiggjøre seg av 600watt.

Noen tanker?

pt
    Magnepan tungdrevne?
    Jeg bruker ihvertfall mine Embla audio monoblokker på 150/300W til å drive Magnepan MG12, og det gjør de uten problemer i det heletatt.
    Magnepan er stabile med 4Ohms last.

Forøvrig en meget god kombinasjon spør du meg ;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat ja...takk for tilbakemelding. Var veldig sikker på at magnepan var en av værstingene i klassen når det gjelder kraft krav fra forsterker.

hvordan synes du bassen blir, heller den til det "bløte" eller er den "stram" som bare rakkern;-)

pt

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen er stram og luftig som bare det!

Var litt skeptisk i begynnelsen, og innbilte meg at jeg måtte integrere en sub for å få den bassen jeg ville. Denne antagelsen varte bare til høytalerne var koblet opp hjemme hos meg.
    Så feil kan man ta ;-) Her er det bass i massevis, og bassen er konsis, stram, og luftig, og kan levere et realt trykk i solar plexus når den må ;-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magnepan og for den saks skyld Apogee trenger ganske mye watt. Men spesiellt vanskelige laster er de ikke. Som FallenA nevner, de er rimelig resistive, og minner derfor (heldig vis) ikke om elektrostater for eksempel.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okey, takker for oppklarende svar begge to.

supert

mvh
    pt

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Magnepan og for den saks skyld Apogee trenger ganske mye watt. Men spesiellt vanskelige laster er de ikke. Som FallenA nevner, de er rimelig resistive, og minner derfor (heldig vis) ikke om elektrostater for eksempel.
    Helt enig med deg Snickers-is, men har også et intrykk av at Magnepan og Apogee egentlig stiller i litt forsjellige klasser når det gjelder vanskelighetsgrad for forsterkere, da Apogee vel har noen beryktede 1 ohms versjoner og 2 ohms versjonene nermest går for å være blandt de lett drevene apogee versjonene.
    Det ble vel langt på vei et kvalitets stempel tidligere at effekt forsterkeren overlevde etter en del driftstimer sammen med en Apogee...;-)

Magnepan har jeg intrykk av at mest holder seg til området rundt 4 ohm. Felles for slike magnestater er at de ofte er meget snille og ikke finner på så så mye sprell og forandringer av impedansen med frekvens, og det blir nærmest som å kobble en ren ohmsk motstand over høytaler terminalene for forsterkeren.

Til syvende og sist kommer det vel ann på egenskapene til effekt forsterkeren om den trives med å jevnt over levere store strømstyrker inn i denne litt lave ohmske motstanden så man får nokk watt til at f.eks 4 ohms 86dB/500Hz /2.83v høytalere kommer opp i ønskede lydtrykk.

Har ellers sett fra egen erfaring at Magneplanar fort oppleves som mer følsomme enn de egentlig er, da de er 4 ohm og vil suge nesten det dobblete av effekten for forsterkeren enn hvis man hadde kobblet en 8 ohms dynamisk høytaler inn i stedet. Den dynamiske høytaleren måtte "teoretisk" ha en følsomhet på 89dB/500Hz /2.83v for å bli opfattet som like "følsom". Jeg sier "teoretisk" fordi dynamiske høytalere har en helt annen sprednings karakteristikk pga membran areal, og en Magneplanar sitt i sammenligning meget store areal vil lydtrykksmessig fort oppfattes ganske forskjellig også.;-)

Fordelen med å benytte Midgaard Audio eller andre ICEeffekt trinn på Magneplanar, er vel at virkningsgraden i forsterkere nettop er såpass høy at den lett kan avgi det dobbelte av effekten uten at man merker mer varmgang eller at den jobber mer.
    Ellers for slike magnestater er vel også at det hovedsakelig er membranets motstand mot luften og strammingen av membranet som hjelper å stoppe membran bevegelsen, og at ikke man har den samme "stålgrep" kontrollen fra forsterkeren når det gjelder å stoppe mebranet, slik man har i mer convensjonelle dynamiske høytalere. Er derfor ikke så sikker på at en ekte klasse A som kan levere støm ved 0volt (som kan se ut som en selvmotsigelse) vil ha så mye mer kontroll over membran bevegelsen på en magnestat, for å si det sånn.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, takker for den avhandlingen, Ask4me!! Utrolig bra.

Forøvrig tenker jeg å eksperimentere med Midgaard Audio samt da magnepan somsagt og eventuellt SVS i bunn. Tror dere SVSen kanskje vil ødelegge litt den fine bassen som kommer ifra magnestater eller kan man oppleve det beste fra to verdener?

pt

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal prøve uten sub først. Du kommer til å bli overrasket over hvor bra bassen fra disse høytalerne er.
    Du kan supplere med en sub til film, men til musikk stror jeg ikke du kommertil å savne noenting.
    Dessuten er det svvært vanskelig å finne en sub som kan matche Magnepan høytalere i hurtighet. Du kan risikere at du grøter til hele det herlige lydbildet.;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat ja.. høres jo logisk ut det egentlig.

takker

pt

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke Magnepan høytalere er det du skal skaffe deg?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dem heter SMGc eller noe sånt.. minste modellen eller en av de minste iallefall. Har hatt Magnepan III før og de spiller vanvittig men er altfor store for mitt nåværende rom. Itillegg krever vel magnepan et stort rom sånn generellt sett etter hva jeg har hørt.
    Når jeg eide MGIII så var jeg nødt til å ha dem ca 3 meter ut i rommet for at jeg skulle få til den "magiske lyden"

Savner det litt må jeg innrømme.

Hvor skaffet du dine MG12?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Tror dem heter SMGc eller noe sånt.. minste modellen eller en av de minste iallefall. Har hatt Magnepan III før og de spiller vanvittig men er altfor store for mitt nåværende rom. Itillegg krever vel magnepan et stort rom sånn generellt sett etter hva jeg har hørt.
    Når jeg eide MGIII så var jeg nødt til å ha dem ca 3 meter ut i rommet for at jeg skulle få til den "magiske lyden"

Savner det litt må jeg innrømme.

Hvor skaffet du dine MG12?
    Jeg skaffet mine på bruktbørsen på hifisentralen!
    Var egentlig på jakt etter monitorer, men etter mye frem og tilbake kom jeg til at dette ikke var optimalt for mitt rom som er 305x305 (9m2).
    Magnepanene er som skreddersydd for mitt rom, og lyden magisk. Dette blir vel for nærfeldtslytting å regne, men fytt i grisen jeg er glad for denne anskaffelsen.;-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut.. gratulerer da:-.)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med SVS i tillegg bør du dele svært lavt. Jeg tror det blir feil å bruke SVS-en for å få systemet til å kunne spille veldig høyt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok skjønner takk for råd. Prøver først uten noen sub tilkoplet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •