Susing i høytalere på "tomgang"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Susing i høytalere på "tomgang"

Hmmm... Kjøpte nylig en NAD T752 receiver, og der suser det også fra alle høytalerne. Utrolig irriterende når man ser film og "henger" seg opp i susingen fra bakhøytalerne. Ser jeg tv med lyd via receiveren så kjører jeg kun stereo, da det er såpass mye susing at jeg ikke orker å ha den på f.eks DOLBY PL II
    Leverte den inn til Hifi Klubben for service,da jeg mener at det ikke skal "støye" slik fra høytalerne. Forsøkt å koble til/fra alle signalkilder uten å finne noe galt. Susingen kommer da jeg switcher fra "standby" til "on", og det er like mye(lite) uansett hvordan volumkontrollen er justert. Forsvinner dog når jeg velger "mute".
    Med den gamle Panasonic receiveren jeg hadde, var det aldri noe problem med "susing" fra høytalerne, kun litt som man vel må leve med.
    Håper Hifiklubben klarer å finne ut av hva som er galt!

Fikk den tilbake i går, og fikk beskjed om at ingen feil funnet!
    Hjem og koblet opp. Testet litt frem og tilbake og fant ut at "susingen" forsterker seg MED volumet. Med tv på og valgt kilde f.eks CD/DVD og volumkontrollen på -5 til + 10(høyt) hører jeg faktisk svake tv signaler
    (kunne høre hva de sa på tv)?

Håper noen kan forklare meg hva som skjer, og om det skal være sånn?

Mvh
    Thor-Egil

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    940
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten så er forsterkeren rett og slett dårlig eller har feil (som verkstedet ikke fant) slik at den ikke skiller godt nok mellom inngangene, eller så blir den påvirket av ekstern støy.
    Prøv å slå av enheter, koble ut kabler, bytte kabler, endre avstand mellom enheter og se om det endrer seg.

BB

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sussing er som "regel" jordings-feil på et eller flere av kompnentene dine, bruer du jorda kontakter? Susser det MERE hvis du tar på f eks noen skruene på panelet bak eller på paneler? I en slik situasjon lønner deg seg å sjekke alle kabler og ledninger, plukk ut alle ledninger og sett på en og en element(dvd, vhs, høytaler osv).... og sjekke når sussen begynner.

PS: hadde selv en sub som det susset av, jeg ringte å klagde flere ganger 5 ganger tipper jeg, selgeren ville ikke gi seg på at det var min feil. Til slutt kom han selv om monterte et nytt panel og sussen forsvant, skal si han ble stum. he he he...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Susing i høytalere på "tomgang"

Sitat Opprinnelig postet av Thor-Egil
    Håper noen kan forklare meg hva som skjer, og om det skal være sånn?
    Skal og skal, fru Blom.

Aller først: Er det brumming eller susing? Hvis det er brumming er det sannsynligvis en jordingssløyfe et sted som antydet lenger opp.
    Hvis det er susing kan dette være normalt. Det jeg skriver om under, dreier seg hovedsaklig om susing og annen støy som ikke er strømforsynings/jordingsrelatert (da høres det gjerne ut som brumming).

Det at susingen varierer med volumet kan type på egenstøy i forforsterkeren. At du hører svak lyd fra en kanal når du har satt på en annen er kjent som crosstalk. Begge ting er ganske vanlig, og det tvilsomt om det er noe galt med din forsterker.

Det er selvfølgelig ikke ønskelig at det skal være sånn, men det er aldri mulig å bli kvitt disse tingene 100%, det er kun snakk om grad av støy så lenge vi snakker om egenstøyen og det som skjer inni forsterkerboksene.

Så til kabler: Hvis du bruker de phono-lissene som følger med CD/DVD-spiller etc, så vil disse normalt være av så dårlig kvalitet at du ber om støy. Sørg for at du har signalkabler med GOD støyskjerming. Dette gjelder også digitalkabler og bildekabler: Riktig impedans og god skjerming. Mange tenker på skjerming som noe som hindrer påvirkning utenfra, men det er også viktig å huske at skjerming hindrer påvirkning av andre komponenter. Betrakt alle kabler som antenner, så får du en viss ide om hva vi snakker om her.

Så spørsmålet blir: Har du godt skjermede signalkabler med riktig impedans? Hvis ikke: Skaff deg det. Alle monner drar, og selv om du ikke blir kvitt susingen 100%, kan dårlig kabling være en viktig kilde til slik støy.

Ellers kan du forsøke å flytte litt rundt på komponentene. Hvis TVen står omtrent OPPÅ forsterkeren eller lignende, kan frekvenser fra TVen skape støy i forsterkeren. Slik støying kan forekomme mellom de fleste komponenter, også DVD-spiller, tuner, videospiller og forsterker. Forsøk å trekke ut støpslene til alle komponenter som ikke spiller (f.eks. forsøk å skru av alt unntatt CD/DVD og forsterker, koble fra alle signalkabler unntatt den digitale mellom CD/DVD og forsterker. Forsøk å spille. Får du fortsatt støy? Hva med å BARE kjøre analoge signalkabler?

I det hele tatt er jakten på stillhet like vanskelig og viktig for lyden, som jakten på absolutt sort er vanskelig og viktig for bildet. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen standard for hva slags karakteristisk impedanse en analog signalkabel skal ha. Det brukes mye forskjellig

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Det er ingen standard for hva slags karakteristisk impedanse en analog signalkabel skal ha. Det brukes mye forskjellig
    OK, dette er endret. Takk for korreksjonen, Whoppass!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tips så langt. Har koblet fra alle kilder, og kun hatt strøm på forstekeren + høytalerledninger tilkoblet, og susingen er fortsatt der.
    Nappet i tillegg ut en og en høytalerledning(taralabs omni3 + nexa)
    og susingen var på plass helt til siste høytaler var koblet fra.

Har også tatt ut støpslene til alle andre komponenter uten hell.

Ser nesten ut til at jeg må leve med det og heller kjøre en
    reset inne i hodet mitt :lol:

Har endel kabler (optisk, scart, antenne, signalkabler) fra clas ohlson,
    og resten fra Tara. Kan ikke helt se at kablene skal være problemet
    da susingen er der med alt annet frakoblet.
    Tror jeg skal få en kompis som er elektriker til å stikke innom å sjekke om det kanskje kan være noe med ledningsnettet som gir denne støyen.

Takk så langt ihvertfall. Føler at jeg lærer mer og mer om dette
    her på forumet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kobler fra alle kilder, står du plutselig med uterminerte innganger. Det er ikke bra. Sørg for å ha minst en inngang terminert (koblet til f.eks. CD/DVD), og ha kildevelgeren på forsterkeren satt til denne inngangen.

Uterminerte innganger tar imot mye støy fra omverdenen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe.
    Sikkert et teit spørmål her men...jeg prøver alikevel..
    Er det mulig å "blende" de inngangene som man ikke bruker for å elimenere evnt. støy, eller er jeg helt på bærtur her nå?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Roffe.
    Sikkert et teit spørmål her men...jeg prøver alikevel..
    Er det mulig å "blende" de inngangene som man ikke bruker for å elimenere evnt. støy, eller er jeg helt på bærtur her nå?
    Tror det lar seg gjøre, men er usikker på hvordan... Whoppass, har du peiling?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Kan ikke helt skjønne hvorfor tomme innganger skulle føre til støy. Når de ikke brukes, så er de jo som regel fysisk adskilt fra resten.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Hmm. Kan ikke helt skjønne hvorfor tomme innganger skulle føre til støy. Når de ikke brukes, så er de jo som regel fysisk adskilt fra resten.
    Nei, det er vel riktig. Poenget er vel kanskje å eliminere støy uansett hvilken inngang som velges, enten den er i bruk eller ikke. Dessuten kan man jo få noe grums hvis man både har en digital inngang som er i bruk og en analog inngang som ikke er i bruk på samme inngang.

Men at det er fysisk adskilt er ikke alltid tilfelle. Det er ikke alle forsterkere som bruker releer på sine innganger... At det er STOR motstand er ikke det samme som at det er fysisk adskilt (uendelig motstand). Crosstalk-problematikken gjelder heller ikke bare for kontrollerte signaler, men også for støy (som kan være et problem ved lange baner i printkort etc...)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver kulehammer`n på skallen i kveld så får vi se om det hjelper :lol:

Spøk til side... kanskje sjekke opp nettet hjemme.
    Er ingen elektriker selv, men veggutakene hjemme er vel jordet,
    og strømmen henter jeg jo der. Bruker dog ledningen som fulgte
    med receiveren!
    Kan man hente noe ved å bytte ut denne kanskje :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver kulehammer`n på skallen i kveld så får vi se om det hjelper :lol:

Spøk til side... kanskje sjekke opp nettet hjemme.
    Er ingen elektriker selv, men veggutakene hjemme er vel jordet,
    og strømmen henter jeg jo der. Bruker dog ledningen som fulgte
    med receiveren!
    Kan man hente noe ved å bytte ut denne kanskje :roll:
    Det er få kommersielle forsterkere, CD-spillere, TVer etc som faktisk bruker jordingen i veggen. Det vanligste er flate støpsler uten jordledning.

Jordingssløyfene som gir brum (hvis det er det vi snakker om her), oppstår gjerne i signalveien...

Vanlig susing kommer derimot gjerne av elektromagnetisk strålingsstøy internt eller eksternt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Nei, det er vel riktig. Poenget er vel kanskje å eliminere støy uansett hvilken inngang som velges, enten den er i bruk eller ikke. Dessuten kan man jo få noe grums hvis man både har en digital inngang som er i bruk og en analog inngang som ikke er i bruk på samme inngang.

Men at det er fysisk adskilt er ikke alltid tilfelle. Det er ikke alle forsterkere som bruker releer på sine innganger... At det er STOR motstand er ikke det samme som at det er fysisk adskilt (uendelig motstand). Crosstalk-problematikken gjelder heller ikke bare for kontrollerte signaler, men også for støy (som kan være et problem ved lange baner i printkort etc...)
    Det er godt mulig. De fleste forsterkere jeg har vært borti har inngangene vært fysisk adskilt. Men så har jeg ikke gravd så mye i surroundforsterkere egentlig.

Har egentlig ikke peiling på hvordan dette skal løses, men jeg tviler på at det er støy pga at endel innganger står tomme.

Enten så er det stømnettet eller så er det noe galt med forsterkeren. Reperatører pleier å bruke øra i feilsøking, så det suste neppe så ille når den var til reperasjon. Det kan jo tyde på at det er noe med strømnettet. Du kan jo prøve å teste den et annet sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for all hjelp så langt. Skal prøve å koble den opp hos en kompis
    ved en senere annledning!

Thor-Egil

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="roffe"]
    Jordingssløyfene som gir brum (hvis det er det vi snakker om her), oppstår gjerne i signalveien...

Vanlig susing kommer derimot gjerne av elektromagnetisk strålingsstøy internt eller eksternt.
    Jording er vel tross alt ikke vanlig i vanlige stuer, men heller på bad og kjøkken. Kan brummingen også påvirkes av fase?!

Ved skifte av kabler mellom for- og effektforsterker opplevde jeg mindre støy (fra skadet Nordost til billig Monster), men det blir f*** ikke borte! :cry:

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke veldig god peil på det området her akkurat. Men på min gamle Tandberg forsterker slet jeg med elektrisk støy fra en lampe som stod i nærheten og det ble helt borte når jeg skrudde av lampen. Kanskje du kan ha noen elektriske komponenter i nærheten som egentlig ikke har noe med anlegget å gjøre som gjør det?

Vet ikke om det kan ha noe med det å gjøre en gang, men er vel ikke umulig.

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dessverre allerede prøvd utallige omplasseringer...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper det er forsterkeren som ikke er bedre enn det. En del forsterkere er ikke bedre.

Returner den og investeri i en Denon eller Yamaha.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •