litt hjelp? w-spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

litt hjelp? w-spørsmål

jeg beklager om dette er sånn veldig lett spørsmål, men er ikke så into hifi enda :P

det jeg lurte på var: hvis man har feks. har et surround anlegg med 2x150w 1x100w og 2x80w, og har en forsterker med 5x150w om man kan justere ned watt'en som forsterkeren sender ut? eller om det går helt fint bare at den sender ut mer liksom?

jeg vet dette hørtes ut som et ynkelig anlegg men det er jo en start ;-)

mvh NoRhustlaa

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg hvordan du har tenkt å koble sammen dette? Kanskje du kan si litt om det?

Men Watt er nå bare bra å ha. Det viktigste er å få kalibrert det hele slik at testtonen fra hjemmekinoprosessoren har ca samme nivå ut fra alle høyttalerne. Da spiller det nok ikke så stor rolle hvor mange Watt som leveres til den enkelte kanal.

Ideelt sett bør jo alt være likt men det går helt fint som en start med litt blanding av utstyr.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anter du mener du har høyttalere med forskjell oppgitt effekttålighet. Dette er isåfall ikke noe du trenger å bry deg om. Når det gjelder kalibrering er dette noe som bør gjøres uansett oppgitt effekttålighet eller følsomhet, aller helst med lydtrykksmåler, men går rimelig greit med ører og tommestokk også. Ville anbefale å sjekke manualen til receiveren din.

Er forresten alltid lurt å nevne spesifikt hva slags utstyr du har når du ber om hjelp, er lettere å gi råd da.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takker for svar, det jeg mente var liksom at fronthøytalerne var på 150w, center på 100w og de bakre høytalerne på 80w. ut ifra det jeg skjønte av uttrykk osv. så regner jeg med at det går helt fint om forsterkeren sender ut mer, det jeg bør sjekke er om det høres fint ut og sånn noenlunde likt ut fra alle kanter?!

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om forsterkeren er oppgitt til 5x150 watt, så betyr ikke det at den gir ut så mye Watt hele tiden, det er bare makseffekten som er oppgitt!

Volumkontrollen, styrer det hele, altså hvor "mye watt den gir ut".

Når det begynner og bli stygg lyd, forvrengt.. da er det enten høytalerne som ikke tåler all effekten, eller at forsterkeren prøver og gi ut mer enn sin oppgitte makseffekt, da er det på tide og skru ned.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk skal du ha, =D