Kan noen forklare meg hva romkoreksjon egentlig er?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen forklare meg hva romkoreksjon egentlig er?

tittelen sier vel det meste har ikke fått med meg hva det er så lurer på om noen kan forklare meg det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En glorifisert equalizer =)

Man tar en måling av "egenlyden" til rom/høyttaler, og beregner inversen til denne. Og så gjør man noen smarte ting som kobler teorien til praksis for ikke å miste for mye dynamikk etc. Resultatet av denne prosessen brukes som utgangspunkt for et filter som kobles inn i stereoanlegget til enhver tid.

bildet viser et typisk "før" og "etter" bilde i tidsdomenet. Tenk på det som å klappe i rommet og målet rommets refleksjoner og resonanser. Ved å filtrere kan man motvirke disse i stor grad, men en fundamental begrensning er at variasjonen på foskjellige steder i rommeter stor

mvh
    Knut

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært komplisert og svært enkelt på en gang. Enkelt: Romkorreksjon justerer lyden fra din receiver slik at feil og mangler ved ditt lytterom (hvor høyttalerne er plassert) blir korrigert. F.eks. om det er 3,5 m til LF og 4,2 m til HF så korrigerer romkorreksjonen for dette ved å forsinke lyden til HF med nødvendige millisekunder. På den måten korrigerer RK for feil og mangler (les usymetri) ved ditt lytterom. Dette gjøres svært avansert for noen receivere og andre gjør det ikke i det hele tatt. De som har utstyr for romkorreksjon kunne ikke tenke seg å leve uten,
    Best romkorreksjon gjør du imidlertid ved å "tune" rommet som du lytter i. Med å tilpasse lydelementer vil du antatt få best resultat. Håper dette gav deg litt innblikk i romkorreksjon og alskens herligheter.

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok.. så de fleste recivere har dette? må du ikke ha en microfon for å gjøre dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en mikrofon ja. Jeg har ikkefulgt så nøye med, men jeg tror ikke at "alle" surroundreceivere har denne funksjonaliteten. det er vel middelklasse og oppover...

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •