Jeg har selv Denon 2106 og hadde denne med effektdelen i en NAD C372. Det som fort viste seg når jeg utførte flere inngående lyttetester hvor jeg byttet mellom NAD'en og den integrerte effektdelen i Denon forsterkeren var at forskjellen i lydbildet var ganske stor. Med NAD'en var lyden bra, men liksom ikke helt det store. Så byttet jeg over til Denons integrerte forsterker og da falt liksom alt på plass, stereobildet ble kraftig forbedret og flere detaljer kom til syne. Det beste begrepet jeg kan bruke tror jeg er at lyden rett og slett ble mye mer musikalsk og "blankpolert" i mangel av noe bedre. Jeg vil derfor tro at NAD C272 ikke er veien å gå.

Jeg har imidlertid eksperimentert ganske mye for å få best mulig lyd ut av min Denon forsterker med Ikon 6 koblet på. Det som viste seg å gi en nokså brutal effekt var bi-amping ved hjelp av kanal 6 og 7. Høytaleren fikk et kraftig løft i bassområdet.

Det som imidlertid har vist seg å være den største faktoren når det gjelder å få frem godlyden fra forsterkeren og høytalerne er som nevnt tidligere her signalkilden. Som jeg etterhvert har funnet ut så er ikke alle digitalutganger like. Først benyttet jeg digital-utgangen på et integrert High Definition lydkort i den troen om at alle digitalutganger gir ut det samme. Når jeg så byttet over til et X-fi lydkort viste det seg at dette ga hele lyden et løft. Spesielt detaljer i diskanten og lydbilde, men lyden fikk også mer "ro" for å si det slik.
Siden jeg er ingeniør så ble jeg noe overrasket over dette. Men så begynte jeg å tenke litt..

Jeg spiller all musikk fra maskinen fra .flac filer, som er et lossless format. Det vil si at jeg har laget perfekte bit for bit kopier av CD'ene mine. Årsaken til dette er at jeg da eliminerer trusselen CD'en er for lyden, dvs dårlige drivverk og riper/hakk/dritt på platen som gir avleser feil. Jeg har etter en del eksperimentering enda ikke hørt en CD'spiller som kan hamle opp med dette oppsettet (så lenge vi snakker om digital overføring til forsterker).
Men så til sakens kjerne:
CD'er kjører i 44,1 khz, mens standarden på digital overføring er 48khz. Det vil si at det må foretas en upsampling av lyden når den sendes over, noe som VIL gi forvrengninger i en eller annen form. På integrerte lydkort og rimelige CD/DVD spillere vil denne upsamplingen være av en dårligere kvalitet enn det vil på bra lydkort og dyrere CD/DVD spillere. I mitt tilfelle er X-fi lydkortet eksepsjonelt bra på upsampling pga en spesiell algoritme som gir ufattelig lav forvrengning ved resampling. Jeg kjører nå også 96khz på digitalutgangen og nå er resultatet virkelig bra. Hver gang jeg setter meg ned for å lytte blir jeg imponert over hvor bra lyden er fra en 5000kr forsterker. Denon'en er eksepsjonelt bra i forhold til alt annet jeg hørt til prisen. Jeg tviler nå på at lyden kan bli særlig bedre uten å bytte hele forsterkeren med forforsterkerdel til en bedre. Hos meg er i hvertfall ikke effekten begrensningen nå foreløpig. Jeg merket i hvertfall svært lite til den ekstra effekten i NAD'en (2x150W), men mye mer til den bedre lydkvaliteten i Denon'en.

En lang post, men dette er i hvertfall mine erfaringer. Oppsummeringen er i hvertfall at dersom du benytter bi-amping funksjonen så er det andre ting som jeg tror vil spille større rolle enn ekstra effekt.