Forslag til effekt trinn som leverer en feit lyd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til effekt trinn som leverer en feit lyd.

Ja.
    Det jeg lurer på da, er Er 5x80 watt fra en surround reciver sterkere en 2x60 watt fra en intregrert forsterker? Det er da snakk om i stereo.
    Forstekera det er snakk om er en Nad T761 surr og en Nad 306.
    Hvorfor jeg lurer på det er fordi det er gain forskjeller her. Det er noe høyere gain i forsterkeren i Reciveren som gjør at toppen spiller noe høyere enn bassen, og det liker vi ikke. Har prøvd og lyttet meg fram ved og prøvd de begge på hele høyttaleren. Og det jeg har kommet fram til er at forsterkeren i reciveren gir en mye feitere bass, litt tilbake trukket diskant (noe som passer meg perfekt) og en så ganske nøytral mellomtone. Mens 306'n gir fra seg en mer flat lyd. Men når man da begyner og dra på litt, så våkner det mer til liv med 306'n. Og gjør man det med reciveren så virker det som vertfall at bassen blir noe holdt igjen.
    Men Kommer det av at 306'n klarer å drive høyttaleren bedere, og ha større kontroll en med recivern?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Tommy,
    Jeg kjenner ikke noen av produktene, men "normalt" oppleves en strømsterk forsterker som mere presis, dvs. litt slankere i bassen (den kontrollerer elementene bedre).

En Receiver har ofte en felles trafo/strømforsyning til samtlige kanaler og derfor kan den oppleves som fetere i bassen på litt moderat lydnivå. Den har mao. ikke så stålkontroll som en tokanaler med solid strømforsyning og har ikke den samme kontrollen over basselementene. Dette låter litt "fett", men er er altså en forvregning om du vil.

Jeg driver i skrivende stund og tester ut en nyinnkjøpt 50W klasse A forsterker (ZAPsolute Mk4.2) og denne har en enorm strømforsyning og derfor stålkontroll, det var derfor en overraskelse at denne leverer en relativ "fet" lyd. Her er det ikke snakk om slappe watt, så noe annet er gjort som resulterer i dette.

Separate effekt forsterkere er et must, uansett valg av receiver etter min mening.

/L

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en liten oppklaring på det killroy.
    Jada det blir nok noen fine effekt trinn med tiden.
    Men er og igjen usikker på valg der og. Har jo seff sett på NAD sin C272 til 5K, siden jeg liker lyden som nad gir fra seg. Men der igjen, så har ikke jeg hørt på den nye type nad, altså de med PowerDrive osv.
    Men så fins det jo ikke bare Nad i verden heller. Så igjen til et nytt spm. Noen som har noen forslag til effekt trinn til rundt 5K som gir fra seg en litt feit lyd og er noe strømsterk. Og det MÅ ikke være nytt.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy Nilsemn
    Takker for en liten oppklaring på det killroy.
    Jada det blir nok noen fine effekt trinn med tiden.
    Men er og igjen usikker på valg der og. Har jo seff sett på NAD sin C272 til 5K, siden jeg liker lyden som nad gir fra seg. Men der igjen, så har ikke jeg hørt på den nye type nad, altså de med PowerDrive osv.
    Men så fins det jo ikke bare Nad i verden heller. Så igjen til et nytt spm. Noen som har noen forslag til effekt trinn til rundt 5K som gir fra seg en litt feit lyd og er noe strømsterk. Og det MÅ ikke være nytt.
    Rotel rb 1070 ligger på 5990,- nypris.
    Vincent SP-996 koster 5990,- nypris.

Rotel er det også en del av på bruktmarkedet, blandt annet 981, 985, 985 mkII, 991, 993. Disse bruker gå fra 2-5k, alt etter stand og modell. Men da gjelder det stort sett å være snar, for her går det unna ;-)

Alle disse er det flere diskusjoner rundt på forumet, så det er bare å søke.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel er vel ikke kjent for "fet" lyd, snarere tvert om.
    Vincent har jeg ikke hørt men tror de er bra helt generelt.

NAD er OK

/L

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Rotel er vel ikke kjent for "fet" lyd, snarere tvert om.
    Vincent har jeg ikke hørt men tror de er bra helt generelt.

NAD er OK

/L
    Du kan ikke ha hørt Rotel siden du påstår det.Jeg har selv en Rotel Rb-993(3x200w) og den har et enormt trøkk i bassen med en solid mellomtone.Litt grov i diskanten og litt mørk i klangen er den så jeg vil absolutt si at i hvertfall denne har fet lyd.Nå kan man jo diskutere hva som menes med fet lyd,men det blir ofte synsing så det gidder jeg ikke gå inn på.For og ta det motsatte så kan man vel si at f.eks Denon og Electrocompaniet har slank lyd uten at det går utover trøkket liksom.Vanskelig og beskrive slikt og det er jo ørene som hører.....
    Bruker forresten min Rotel på et par CV DC-12,men har også testet den på et par Audiovector med glimrende resultat.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Nå kan man jo diskutere hva som menes med fet lyd.
    Ikke sant, så det blir noe vanskelig.
    Men skal nå til helga ut på en liten lytte runde. Høre litt, kanskje få lånt med meg noe hjem.
    Har titta på Nad, Rotel, Vincent, har sikla litt på disse midgard Oberon 2.1 blokkene, selv om de der noe dyrere.
    Så vi får se hva jeg faller for.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ordene "fet lyd" kan en jo subjektivt legge hva som helst i. Det betyr jo egentlig "lyd en digger". Varm lydsignatur derimot vil jeg ikke tillegge hverken Rotel eller Denon. Electrocompaniet kommer derimot i den kategorien.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så må man jo virkelig legge ut for en Electrocompaniet å da. 14K for AW70 eller hva den het igjen syns jeg begynner å bli veldig mye.. Men finner man noe slikt brukt så skal man ikke klage..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Electrocompaniet var bare et eksempel. Akto her på forumet har jo også gode erfaringer med Nakamichi som også leverer et fyldig lydbilde, men i en langt lavere prisklasse....;-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må jeg nesten skjekke ut denne Nakamichi da.
    Vet du om noen steder i Oslo området de selger disse?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en på avtorget...