Bi-Amping med 2 forsterkere på 2x125watt VS 1 på 2x250watt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-Amping med 2 forsterkere på 2x125watt VS 1 på 2x250watt

Har lest litt om bi-amping, og det virker som dette er den beste måten å få frem go`lyden i frontene mine. Jeg blir dog ikke helt klok på dette med pris vs ytelse. Under er det bilde+specs av 2 effektforsterkere fra Parasound i serien Halo. Det jeg synes er litt underlig er at man får 2stk av A23 på 2x125watt i 8ohm billigere enn 1stk A21 på 2x250watt i 8ohm. Utifra specs er disse nesten identiske dvs 2stk A23 leverer det samme som 1stk A21. Hvorfor er A21 likevel den dyreste løsningen når i bi-amping også skal fungere bedre??

Det finnes muligens eksempler fra andre produsenter, men jeg valgte disse 2 da de illustrerer "problemstillingen" min godt. I tillegg vurderer jeg innkjøp av en av disse, men skjønner ikke hvorfor jeg skal betale et par tusen ekstra for A21 når jeg tilsynelatende får samme/bedre ytelse med 2stk A23 i bi-amping :?

Parasound Halo A23
    -parasound-a23-specs-jpg

Parasound Halo A21
    -parasound-a21-specs-jpg

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A23 klarer cobaltene dine med glans. Jeg tror ikke du vinner så mye på å biampe.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener at det holder med 1stk A23? Det spørs, har nemlig hørt 816 med mer trøkk enn mine 826. De ble drevet av en meridian 557 på 2x200watt, så jeg innbiller meg det er mer å hente i mine.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at rommet alltid er en stor faktor for hvordan det vil låte. før du bruker masse penger kanskje du bør eksperimentere litt mer med plasseringen?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du studert kretsene? å sammenligne specs på desse kan være like dumt som å sammenligne toppfart på biler som utgangspunkt for kjøreegenskaper

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    har du studert kretsene? å sammenligne specs på desse kan være like dumt som å sammenligne toppfart på biler som utgangspunkt for kjøreegenskaper
    Eeeh... Det er jo en grunn til at jeg startet tråden, netopp fordi jeg ikke vet hva forskjellen er på disse. Forhåpentligvis kan noen gi meg svaret (dette må jo være barnemat for f.eks snickers-is :wink: )

Wotg: Rommet/plasseringen får jeg ikke gjort noe særlig med desverre...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farlig å lese seg blind på spesifikasjoner, men strømkapasiteten i 2xA23 er jo større enn i A21. A23 har dessuten spesifisert et lavere tall for total harmonic distortion.
    Problemet er maks headroom for peaker. Regner med at A21 kan gi en vesentlig høyere toppspenning ut før den går i klipping. Det kan ikke bøtes på ved å bi-ampe med 2 stk A23 med passiv filtrering. Styr uansett unna brokobling.
    Kort sagt, og svært forenklet: Med 2xA23 i biamping får høyere strømkapasitet til bassen alene og dermed mye bedre kontroll, men oppsettet klipper like tidlig. Med 1xA21 kan du spille høyere før du når klippingspunktet.

Henger meg på wotgs kommentar: "A23 kan sannsynligvis drive høyttalerne dine alene." Hva med å kjøpe 1stk A23 først, og eventuelt supplere med en til hvis du er misfornøyd med kontrollen? Avtal evt. med forhandler at du kan bytte inn i en A21 hvis du er misfornøyd med at du når klippingspunktet for tidlig (noe jeg egentlig tviler på at du vil gjøre). Husk at cobaltene har en laveste impedans på 3,3ohm, og da yter faktisk A23 også 200W per kanal (for å sammenligne med Meridian). Cobaltene er heller ikke laget for å håndtere et signal på så mye mer enn 150W i henhold til spec. Peaker du A23 rett oppunder klippingspunktet så henter du ganske sikkert maks ut fra høyttalerne dine, for å si det slik. Da spiller du teoretisk sett (ut fra høyttalerens følsomhet) 113dB fra hver høyttaler, såfremt elementene da ikke har gått i dynamisk kompresjon.

For øvrig: Er det trøkk du er ute etter, så er jo ikke Cobaltene akkurat dypbassmonstre. Er fristet til å foreslå sub, jeg...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bestille meg en PB12 plus ganske snart så dypbassen ordner seg nok :wink: . Men jeg synes det mangler litt i nedre mellomtone og bass i forhold til toppen på frontene mine. Har også lyst å prøve noe nytt og Parasound har jo fått ganske god omtale. Parasound har også en classic serie som er litt rimeligere, tenkte da på evt på denne på 2x250 (ikke 225 som overskriften sier...) watt til 14k. Ellers er jo Meridian 557 eller G57 en mulighet.

Edit: Det passer jo definitivt lommeboka bedre med bare 1stk A23, hvis det holder....

Newcomer colaboy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger spent med for å se hva du ender opp med.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet de forsterkerene der, men gjort noe tilsvarende med Rotel. Har testet å kjøre 1 x Rotel RB-1080 på Klipsch RF-35. Dette spilte rått :-D Kjører nå 2 x Rotel RB-1070 i biamp. En i bunn, å en i topp. Merker med en gang at jeg ikke har så mye å gå på. Spiller jeg høyt nå, mister de kontrollen lenge før Rotel RB-1080 gjorde. Bassene får rett å slett ikke nok strøm, å det går ut over mellomtonen (det lydspekteret. Er jo bass å mellomtone i ett) Ble faktisk litt småsur når jeg merket dette, å ihvertfall når det var så stor forskjellm så vurderer nå å brokoble de Rotel RB-1070 istedet for å kjøre biamp.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    biampet 2stk 130wattere? garantert at det ikke er watten det går i her, rb1080 har sansynligvis en mer påkostet krets som låter bedre.
    etter å ha testet en stund med RB35 jeg eide før fant jeg fort ut at noe mer enn 20-30watt var bortkastet. så lenge selve forsterkeren er av god kvalitet. selv 10watt mistet ikke grepet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •