Sponsorer:
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Nykommer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

tandberg sølvsuper12

hei,
    har børstet støv av den gamle tandberg sølvsuper 12 forsterkeren jeg har.
    min far kjøpte den helt ny i sin tid.
    lurte på om det er bra og om det er noe power i disse gamle krigerne. ?
    det er plass til 4 høytalere .aa+bb. men det er litt gamle typer kabler på den
    Tape og phono inngangene er runde med mange små stikk i liksom. jeg har en gammel LP spiller med slike utganger også. hvor kan jeg få tak i en slik kabal ennda?
    samme gjelder høytaler kablene.. di er runde kontakter med 1 lite og en større pol på.
    hadde vert morrsomt og få prøvd den. den er helt strøken. ikke noe gale med den og brukt lite og lagret lenge. hva er verdien på noe slikt egentlig ? har sett di er ettertraktet av radio samlere osv.

Nykommer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Cool

Hei, Margarus. Sølvsuper 12 fra Tandberg var en av firmaets virkelige klassikere, med en anerkjent god radiodel. Hvis ditt eksemplar er strøkent, så hvorfor ikke beholde den?

Utgangene for 4 stk. høyttalere ga bare mening dersom du ønsket å plassere et ekstra par i et annet rom.

Lydkvaliteten på denne boksen skal være mer enn god for sin tid, og hvis ditt eksemplar er strøkent, så kanskje du vil bli positivt overrasket. (selv om elektriske og mekaniske komponenter slites over tid)

Pluggene du etterlyser bør du fortsatt få tak i hos en litt større butikk. (eller en litt mindre.....) Spør en erfaren selger etter løse plugger fra den gamle leverandøren OSK (norsk) som passer til din forsterker+kabler. Det finnes sogar overganger å få tak på mellom dagens phono-plugger og den gamle DIN-pluggen.

Den inngangen du refererer til på forsterkerens TAPE-inngang er en stereoplugg. Derfor så mange (4) små kontaktpunkt. (eg. 5 - den siste går til jord)

Det hadde vært flott å få høre om du lykkes med å få lyd i apparatet, og, ikke minst; hvilken kvalitet det er over lyden.

Med hilsen 777

Nykommer opus sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Her har de kabler både DIN og til høyttalere.

http://www.gpfweb.com/shop/index.php

Viderekommen fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Viderekommen OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    En del problemer med støv i potmeteret til volumkontrollen på disse. Skru opp og gjør så godt rent som mulig, helst med trykkluft på boks. Ellers så er jo dette en svært morsom sak.

Viderekommen killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Relativ enkle forsterkere i disse, men de låter bra (relativt sett). Jeg ville byttet ut alle gamle elektrolyttkondensatorer (de tørker ut over tid ) Rensing av alle potmetere kan du gjøre med CRC (fåes på alle bensinstasjoner på spray med tynt plastrør).

Jeg skrota mutterns sin for 14 dager siden (fin radio), men enkelte ting som er over 20 år gamle har sett sin levetid. Nostalgisk er det dog en fin greie å eie.

/L

Nykommer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    den funker fint.
    spilte litt på den her ein dagen. men fikk ikke prøvd det skikkelig. pga hadde ikke skikkelig kabler å bruke. mangler pluggene. men det var stereo lyd i den. og det spilte mer en hva di sikkert 30år gamle radionettene jeg rota fram klarte vertfall.
    funker gull fint. skal se om jeg ikke får tak i plugger så skal denne "overhales" å brukes.

jeg hadde ikke planer om å selge. bare lurte på om det var noe å ha på liksom. jeg liker den.

Viderekommen DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Mitt første anlegg var en Sølvsuper 10, pioneer dobbelt kassettdeck og et par Tandberg høyttalere jeg ikke husker navnet på nå. Husker at det var litt kult å få inn så sinnsvakt mange radiokanaler. Det beste ordet jeg kommer på for å uttrykke følsomheten i "tuner-knotten" er smoooth.

Har også fatterns første anlegg stående. Det inneholdt blant annet en "Ferguson 3482" som fattern voktet som gull når mine barnehender gikk amok rundt i stua.

Angrer litt på at jeg ikke tok vare på utstyret som sto hos min nå avdøde bestemor. Der var det bla en skikkelig gammel radio med rør (husker ikke merke, men tror den var norsk) og flere Tandberg receivere.

Btw, DIN pluggene du spør etter mener jeg bestemt å ha sett på Clas Ohlson også.

DrE

Nykommer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Mitt første anlegg var en Sølvsuper 10, pioneer dobbelt kassettdeck og et par Tandberg høyttalere jeg ikke husker navnet på nå. Husker at det var litt kult å få inn så sinnsvakt mange radiokanaler. Det beste ordet jeg kommer på for å uttrykke følsomheten i "tuner-knotten" er smoooth.

Har også fatterns første anlegg stående. Det inneholdt blant annet en "Ferguson 3482" som fattern voktet som gull når mine barnehender gikk amok rundt i stua.

Angrer litt på at jeg ikke tok vare på utstyret som sto hos min nå avdøde bestemor. Der var det bla en skikkelig gammel radio med rør (husker ikke merke, men tror den var norsk) og flere Tandberg receivere.

Btw, DIN pluggene du spør etter mener jeg bestemt å ha sett på Clas Ohlson også.

DrE
    ok takk for info om pluggene.
    ja tuner knappen. skrur på den så ruller den av seg selv slikt lages ikke lenger !

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av Margarus
    ja tuner knappen. skrur på den så ruller den av seg selv slikt lages ikke lenger !
    Er vel pga at knotten har stor masse og koblet med reim videre. Smooth i alle fall.

DrE

Viderekommen Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    3,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)

Forsiktig med CRC

Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Relativ enkle forsterkere i disse, men de låter bra (relativt sett). Jeg ville byttet ut alle gamle elektrolyttkondensatorer (de tørker ut over tid ) Rensing av alle potmetere kan du gjøre med CRC (fåes på alle bensinstasjoner på spray med tynt plastrør).

Jeg skrota mutterns sin for 14 dager siden (fin radio), men enkelte ting som er over 20 år gamle har sett sin levetid. Nostalgisk er det dog en fin greie å eie.

/L
    Vær litt forsiktig med CRC og liknende. Om det brukes så bruk ytters lite ellers blir det som å pisse i buksa - OK med en gang men mye værre om en liten stund. CRC etc trekker til seg støv og skitt og gjør problemet større i løpet av kort tid.

Da er jeg mer tilhenger av Q-tips med teknisk/rødsprit på - i hvertfall hvis det er snakk om åpne kontakter.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,070
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Da er jeg mer tilhenger av Q-tips med teknisk/rødsprit på - i hvertfall hvis det er snakk om åpne kontakter.
    Q-tips med kondensfjerner (ca 90-100% isopropanol).
    En vinner. Legger ikke noe kliss igjen på overflatene.

DrE

Nykommer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Q-tips med kondensfjerner (ca 90-100% isopropanol).
    En vinner. Legger ikke noe kliss igjen på overflatene.

DrE
    har bestilt DIN plugg til phono plugg kabel nå slik at jeg kan koble til cd \ platespiller til sølvsuperen =) så har jeg bestilt nye din høytaler plugger.
    blir spennende å få liv i tandbergg sølvsuuuperen igjen
    har hørt at rør forsterkere må "varmes" opp før du du kan skru opp. er dette faktum ?

Tags for this Thread

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •