Summing *Oppdatert!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Summing *Oppdatert!

Etter at anlegget har vært utkoblet i litt over en måneds tid oppleve jeg i dag kraftig "summing" fra effektforsterkeren min når alt ble koblet opp igjen. Denne summingen kom både direkte fra forsterker og fra høytalerne.

Jeg har prøvd å koble opp igjen flere ganger uten bedre resultat. En ting jeg imidlertid har lagt merke til er at når forforsterkeren er påskrudd blir det klart mindre forstyrrelser. Er den av blir det verre igjen.

Hva kan dette skyldes? Må effektforsterkeren "få tilbake varmen" eller må den på service?!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sleit med noe lign. Jordet sign.kabel. m/krokoklemmer til jord i stikktk. vegg. "Det ble tyst som graven".

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sleit med noe lign. Jordet sign.kabel. m/krokoklemmer til jord i stikktk. vegg. "Det ble tyst som graven".

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde koblet opp med strømvern og alt, dog ikke jordet (stuen er ikke jordet).

Det jeg imidlertid prøvde nå var å bytte ut strømvernet med et vanlig flerstikk og som du sa, det ble tyst som i graven! Fortsatt litt summing fra selve forsterkeren, men jeg har tro på at det gir seg når det får stått på litt.. Takk for hjelpen!

PS: Anlegget skal ikke stå her det gjør nå (bare et strømuttak osv.), men etter å ha stått nedpakket i over en måned og jeg fikk tilbakemelding fra snekkere og andre folk som løper rundt her om at oppussingen enda kom til å ta noen uker klarte jeg bare ikke å vente lenger! :wink:

Alt er ferdig til jul, med nye komponenter og alt!! Legger ut bilder da, men ikke i denne kategorien selvfølgelig.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var visst ikke helt kvitt feilen alikevel.. :-(

Har nå prøvd meg frem litt og lagt merke til følgende:
    På teststadiet er effektforsterkeren den eneste komponenten tilkoblet strøm (direkte fra vegg).

Ved bytte fra Nordost Red Down signalkabler mellom for og effektforsterker til Monster (billige) så mye av suset.

Det er imidlertid fortsatt litt sus igjen, både fra diskant og mellomtone/bass (må legge hodet ganske nærme)

Skjønner ingenting nå jeg, men det er iallefall ikke i hodet mitt det suser! :wink: Kanksje det lille suset som er igjen er normalt?

Edit: Kan umulig være normalt, hører brumming!! :cry: Sus fra diskant og brumming fra mellomtone/bass. Dette plager meg seriøst på et såpass dyrt anlegg...

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet engang HK avr 8500 med nordost høytalerkabler ( Solar Wind ), det ble en markant brummelyd/suselyd fra høytalerne, bare ved å skifte over til monster ( 200 kr,- pr.m ) forsvant mye av suset, men ikke alt. På HiFi-centeret sa selgeren at det var den kraftige strømforsyningen i avr 8500 som forårsaket " bråket ". Jeg vet ikke, men jeg valgte å levere tilbake avr 8500 pga. sjenerende støy. Ble så irritert på forsterkeren og de "fantastiske" solar wind kablene at jeg ikke fikk hørt skikkelig på kombinasjonen.

Har fortsatt min DSP a2, den er riktig nok ikke like kraftig som avr 8500, men har til tider brukt en NAD 208 som effektforsterker på front høytalerne uten noen form for støy.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordosts flatline kabler har en topologi som er som skapt for å samle opp støy. De er helt sikkert fantastiske i et miljø uten elektromagnetisk stråling (spesielt fra strømkabler), men dette er i praksis svært vanskelig å oppnå.

Hvis du vil få det meste ut av slike flatline signalkabler, krever det sannsynligvis at du bytter dine strømkabler til skjermede utgaver. Forsøk også å unngå at strømkabler og signalkabler går parallelt inntil hverandre. Det er bedre at de krysser hverandre 90 grader på hverandre.

Personlig ville jeg ALDRI kjøpt uskjermede signalkabler, siden de er så ømfintlige for elektromagnetisk støy utenfra. Jeg sjønner godt at en rimelig skjermet signalkabel fra Monster danker ut en Nordost flatline hvis det er mye elektromagnetisk støy som kan innvirke på kabelen...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette du skriver er jeg fullstendig klar over. Derfor holder jeg alltid strømkabeler og signalkobabler godt unna hverandre. Skal de krysses blir det alltid 90 grader.

Nå har jeg imidlertid prøvd meg frem ytterligere. Koblet opp på kjøkkenet (jordet) uten at dette hjalp.

Har også ringt Dalens Elektronikkservice og pratet med tekniker der. Han hadde aldri vært borte i lignende, anbefalte meg å prøve å koble effekt og forforsterker sammen med billigkabel for å sjekke brummingen da.

Da hjalp heller ikke, som jeg fryktet, siden brummingen hovedsakelig kommer fra selve forsterkeren. Min hypotese er at brummingen oppstår her for så å bli videreført til høytalerne.

Frykter nå dyr reperasjon... :-(

PS: Selv med "kabelklyse" har jeg aldri opplevd støy.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de to følgende utsagnene står litt i kontrast til hverandre:
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Ved bytte fra Nordost Red Down signalkabler mellom for og effektforsterker til Monster (billige) så [forsvant] mye av suset.
    Har også ringt Dalens Elektronikkservice og pratet med tekniker der. Han hadde aldri vært borte i lignende, anbefalte meg å prøve å koble effekt og forforsterker sammen med billigkabel for å sjekke brummingen da.
    Da hjalp heller ikke, som jeg fryktet, siden brummingen hovedsakelig kommer fra selve forsterkeren. Min hypotese er at brummingen oppstår her for så å bli videreført til høytalerne.
    Så spørsmålet mitt blir: Hører du forskjell i støyen ved bytte av signalkabler eller gjør du det ikke?

Uansett tror jeg du nå har kommet til det punktet hvor det er naturlig å bytte ut komponentene en av gangen. Lån effektforsterker og forforsterker og bytt først effektforsterkeren. Hør om det hjelper.
    Bytt så ut forforsterkeren (etter at du har koblet inn den opprinnelige effektforsterkeren igjen). Hør om det hjelper.

Post resultatene her hvis du er i tvil om hva det betyr.

Forresten (mulig du har beskrevet dette tidligere, men):
    Varierer sus/brumming med innstillingen på volumkontrollen?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg synes de to følgende utsagnene står litt i kontrast til hverandre:
    Ved bytte fra Nordost Red Down signalkabler mellom for og effektforsterker til Monster (billige) så [forsvant] mye av suset.
    Så spørsmålet mitt blir: Hører du forskjell i støyen ved bytte av signalkabler eller gjør du det ikke?
    Red Down kablene mine er skadet, dette visste jeg, og med disse opplever jeg mer støy. Forskjellen mellom Monster og "gratis-følge-med-kabel" vil jeg tilsi er lik null. Teknikeren sa jeg skulle prøve med det dårligste jeg hadde liggende (ikke Monster) bare for å "tette" inngangen på forsterkeren (og koble denne til forforsterker selvfølgelig). Jeg hører imidlertid ingen, eller svært liten forskjell på om inngangene er "åpne" eller "tettet". Det vil jeg si tyder på feil med forsterkeren.

Uansett tror jeg du nå har kommet til det punktet hvor det er naturlig å bytte ut komponentene en av gangen. Lån effektforsterker og forforsterker og bytt først effektforsterkeren. Hør om det hjelper.
    Bytt så ut forforsterkeren (etter at du har koblet inn den opprinnelige effektforsterkeren igjen). Hør om det hjelper.

Post resultatene her hvis du er i tvil om hva det betyr.
    Tror dette blir ganske meningsløst siden det er selve effektforsterkeren som suser uavhendig om forforsterkeren er tilkoblet/påslått. I starten av testfasen minket imidlertid brummingen/suset fra høytalerne når forforsterkeren var påslått (ikke bare tilkoblet). På dette stadiet brukte jeg de skadede Red Down kablene mellom for- og effektforsterker.

Forresten (mulig du har beskrevet dette tidligere, men):
    Varierer sus/brumming med innstillingen på volumkontrollen?
    Nei... Påvirker verken suset/brummingen fra forsterkeren eller høytalerene. Beklager hvis innleggene mine virker litt motsigende, prøver bare å forklare testingen så godt jeg kan.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg kommer på i farten.. Ved nedkobling av anlegget kom jeg i fare for å koble fra en kabel (signal eller høytaler) fra forsterkeren uten at strømmen var avslått. Dette førte det vanlige "smellet". Kan dette ha noe å si?

I "gamle dager" med andre komponenter har jeg også hatt en tendens til å glemme dette i all iver, men det har ikke fått noen negative konsekvenser. At man uansett ikke skal gjøre dette er jeg jo fullt klar over..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil jo si meg enig i at dette er et problem i effektforsterkeren. Spesielt siden bytte av signalkabel eller variasjon i voluminnstilling ikke virker inn.

Det KAN jo hende at noe har gått i stykker. Dette blir vill gjetting, men kanskje en glattekondensator i strømforsyningen har tatt kvelden? Det vil jo kunne gi brum inn i forsterkeren...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ingen anelse om slike tekniske ting, men kan jo hende du har rett. Skal prate med selgeren "min" på Oslo Hifi Center i morgen (garantien har gått ut uansett), bare for å høre med han.

Får håpe at det ikke blir for dyrt med en evt. reperasjon! Hva er det "rimelig" å håpe på? Selvfølgelig vanskelig å si, men det er jo forskjell på tusenlappene... :cry:

Kommer veldig dårlig det her siden jeg holder på å suplere med surround som koster meg tretti lapper av største type.

Dalens' hadde stor pågang for tiden, men vanlig reperasjontid var overkant av en uke. Vil gjerne ha alt i orden til jul...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å anslå pris. Ofte er det feilsøkingen som tar tid. Selv om det er en relativt dyr kondensator som har tatt kvelden, koster disse neppe mer enn 500 kroner. Er det trafoen som har gått kan delene bli dyrere. På toppen av dette kommer arbeidet.

Tar også forbehold om at det faktisk er en feil ved forsterkeren, og ikke bare du som er blitt mer kresen mhp støy siden du anskaffet forsterkeren.

Hvis det er en relativt standard feil, så tipper jeg en reparasjonspris på 500-2000 kroner inkludert arbeid. Men dette blir bare et anslag basert på at det bare er en enkelt komponent som har tatt kvelden og at den er lett å finne og rette.

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg kan leve meg det slik som det er nå over en kort periode (over jul og nyttår), men så leverer jeg den nok inn til service. Så lenge jeg slipper unna med rundt 4000,- er jeg egentlig ganske fornøyd! :-)

Merker at jeg blir mer og mer kravstor etterhvert som tiden går, men slik som det er nå kan jeg aldri i verden tenke meg at anlegget har vært før.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det kommer brum fra kabinettet er det grunn til å tro at det er trafoen som ikke er helt i form lenger. Jeg har opplevd dette på nyere trafoer oxo. Da skyldtes det vistnok DC på nettet. Jeg antar at det da er snakk om asymetri på nettet.

I ditt tilfelle mistenker jeg at du har hatt forsterkeren stående på over en lengre periode. Så har du koblet den ned, og trafoen har blitt helt kald. Da har materialet trukket seg sammen og det har blitt en glippe mellom noen viklinger eller liknende. Hvis jeg var deg ville jeg plukket av lokket og lyttet inni kabinettet for å finne ut hvor, helt eksakt, lyden kommer fra. Det er naturlig at en viberasjon i trafoen kan medføre elektromagnetisk srøy som slår over på signalet.

En kondensator eller likeretterdiode i strømforsyningen kan også forårsake støy fra kabinettet.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    I ditt tilfelle mistenker jeg at du har hatt forsterkeren stående på over en lengre periode. Så har du koblet den ned, og trafoen har blitt helt kald. Da har materialet trukket seg sammen og det har blitt en glippe mellom noen viklinger eller liknende. Hvis jeg var deg ville jeg plukket av lokket og lyttet inni kabinettet for å finne ut hvor, helt eksakt, lyden kommer fra. Det er naturlig at en viberasjon i trafoen kan medføre elektromagnetisk srøy som slår over på signalet.
    Korrekt! Stått på over land tid før den ble frakoblet i over en måned. Trafo=dyrt, eller er ikke dette akkurat en kvalitetskomponent i en forsterker? ops: Tenker på hvis den må byttes...

Det du skriver gir mening! Blir vel service. Er det skadelig om jeg venter til etter jul? Altså denne brummingen...

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

I ditt tilfelle mistenker jeg at du har hatt forsterkeren stående på over en lengre periode. Så har du koblet den ned, og trafoen har blitt helt kald. Da har materialet trukket seg sammen og det har blitt en glippe mellom noen viklinger eller liknende.
    Meinar du med dette at det ikkje er lurt å ha forsteraren stående på konstant? Eg har min hkAVR7500 stående på konstant.
    Varm og god gir best lyd er min erfaring.
    Men viss ein kan slite på trafoen? Da veit ikkje eg.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har oppfattet det gjennom tidene er det ingen tvil om at du bør han forsterkeren på konstant. Det tar minimum 20 minutter før lyden blir optimal igjen hvis den blir skrudd av.

Fornøyd med din AVR 7500 egentlig? Vurderer selv å kjøpe denne...

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=3696

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd noe så enkelt som å fjerne jordingen til forsterkeren/e? det virket i allefall godt for meg. det er ikke sikkert det er hos deg det er noe galt. det kan også være en nabo som har koblet til noe med et jordingsproblem, eller kabelselskapet har vært ute på tur igjen. uansett så er det å fjerne jordinga på forsterkeren/e en billig ting å prøve, før du evt leverer noe inn til rep.

Jørn
    ops: og hadde jeg lest det skikkelig fra starten så hadde jeg sett at du skrev at stua ikke var jordet.... :shock:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •