Effektforsterker???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker???

Hallo.Lurte på om noen her inne kunne forklare meg åssen en effektforsterker fungerer?Da tenker jeg også på åssen man kobler osv.Akkurat nå så har jeg den nyeste receiveren til Sony, str-da7100es.Den er på 7x170w.Høyttalerne som jeg bruker er Cerwin Vega clsc-215(front),clsc-6c(center),clsc-12(bak),clsc-12s(sub 1) og clsc-15s(sub 2).Skal ha to til med clsc-12 når jeg får rom til det.Har kikka litt rundt i div. forum her og de fleste sier jo at man burde ivertfall ha et par-tre hundre watt per kanal.Åssen effektforsterker er best da?Da tenker jeg på f.eks 2x100 eller er det bedre å ha 5x100?Og hva skjer med de watta jeg har på Sony'n,ligger de der til ingen nytte da,eller går det ann å bruke de i tillegg til watta på effektforsterkeren?Også vilke merker som vil passe med Sony'n?Ikke så altfor dyrt.Max 7000,-.Håper dere skjønner hva jeg mener,for jeg har aldri vært borti no effektforsterker før.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Effektforsterker fungerer omtrent på samme måte som en vanlig forsterker bortsett fra at den ikke har volumknapp. Volumet styrer du fortsatt fra recieveren. Effektforsterkerens oppgave er å forsyne en eller flere høyttalere med nok strøm slik at man kan spille høyt uten forvrengning og få skikkelig kontroll og trøkk på de forskjellige elementene. Kobler du f.eks frontene din til en effektforsterker vil recieveren din bli avlastet da den slipper å forsyne frontene med strøm. Skal du få maks ut av høyttalerene dine er stort sett de fleste recievere for svake til oppgaven.

Du må ha pre-out på på recieveren din. Dette er utganger som fungerer litt på samme måte som signalutgangen på en cd spiller, bortsett fra at pre-out på reciever har 6 utganger (evt 8) for de forskjellige kanalene: Front L/R, Center, Subwoofer, Surround L/R (og evt Surround back L/R). Du bruker vanlige rca signalkabler og sender lyden fra pre-out på recieveren din til en effektforsterker (2 kanals effektforsterker eller monoblokker, f.eks midgard oberon, er vel mest brukt). Så kobler du høyttalerkablene på frontene i effektforsterkeren. De fleste nøyer seg med å koble frontene på effektforsterker da disse som oftest er mest krevende å drive, så kan surroundreciever ta seg av de øvrige kanalene. Skal du ha effektforsterker på flere kanaler følger du samme oppskrift og kobler rca signalkabel mellom reciever og effektforsterker på de aktuelle kanalene.

Det pleier også å stå instruksjoner i manualen til recieveren din på hvordan man kobler til effektforsterker, dersom recieveren din har pre-out.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo.Takk for svar.Ble litt lurere nå ja.Har pre-out bak ja.Dette kan jeg koble til: Front L/R, Center, Subwoofer, Surround L/R, Surround back L/R).Tenkt på å skaffe meg en effektforsterker å koble til frontene,men litt usikker på hva jeg skal annskaffe meg.Det er jo så mye man vil ha :-P , og så lite man har råd til :cry:

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på nad C272 på 2x150 watt. Den er et populært valg hos de med CV høyttalere. Ellers er det en lang, men meget bra tråd som omhandler forsterkervalg til Cerwin Vega HER.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Med den nye 7100-modellen til Sony, så bør du jo absolutt prøve ut de interne sluttrinnene før du går til innkjøp av en tilleggsforsterker (2-eller flerkanals). Jeg ser at Marantz foreslår en NAD 272. Det kan fungere det, men rent estetisk er det jo rene katastrofen, da, satt opp mot Sony-forsterkeren.

777

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Jeg ser at Marantz foreslår en NAD 272. Det kan fungere det, men rent estetisk er det jo rene katastrofen, da, satt opp mot Sony-forsterkeren.

777
    NAD sine 2x150 watt er nok myyyyyyyyye sterkere enn sonys 7x170! For et moderat budsjett vil jeg også anbefale 272, da også mulighet for å kjøpe en til i fremtiden og brokoble til 2x350.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 777
    Med den nye 7100-modellen til Sony, så bør du jo absolutt prøve ut de interne sluttrinnene før du går til innkjøp av en tilleggsforsterker (2-eller flerkanals). Jeg ser at Marantz foreslår en NAD 272. Det kan fungere det, men rent estetisk er det jo rene katastrofen, da, satt opp mot Sony-forsterkeren.

777
    Hallo.Hva tenker du på når du skriver " de interne sluttrinnene"? Foreløpig så er det ikke no stress med effektforsterker med tanke på hvor jeg bor(Blokk :evil: ).Så receiveren min har ikke fått prøvd seg ordentlig enda(har bare hatt volumet foreløpig på -40,men det sparker da fra seg).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    NAD sine 2x150 watt er nok myyyyyyyyye sterkere enn sonys 7x170!
    Jeg vil bare understreke at jeg ikke har sammenlignet Sony-watt med NAD-watt. Da har du lest feil. Forøvrig står det en helt annen filosofi, såvel som teknisk oppbygning (digital forsterkning) bak Sony's angivne wattstyrke.

TIL BUZZLIGHT:

Sluttrinn=effektforsterkerdelen i en integrert enhet, som din AV-reciever. Den aktuelle Sony-modellen har 7 innebygde sluttrinn, 1 sluttrinn for hver kanal i et oppsett med 7 passive høyttalere (sub altså ikke medregnet).

Mvh 777

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Hvis man kjører på effektforsterker fra pre-out og kjører feks rumperistere på den, kan man da kjøre fronthøyttalerne fra receiver som før?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Jonko the kid
    Hei!
    Hvis man kjører på effektforsterker fra pre-out og kjører feks rumperistere på den, kan man da kjøre fronthøyttalerne fra receiver som før?
    Nå vet jeg ikke om rumperistere i sin alminnelighet er særlig tungdrevne, men du kan jo vurdere å bytte om, slik at f.eks. fronthøyttalerne får gleden av effektforsterkerne. Om forsterkeren har 2 sub-utganger, og rumperisterne har innebygd forsterkning (?), kan du jo bare dra en ekstra kabel (med splitt) til disse.

Jeg tror forøvrig at de fleste forsterkerne (sikkert ikke alle) kan settes opp med en samtidig utmating av signalet til effektforsterkere i tillegg til utnyttelse av de innebygde sluttrinnene.

Mvh 777

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •