Effektforsterker til Focal Electra 1027 Be... ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var en lang tråd om konvertering av utstyr på hifisentralen. Det skal vist være en enkel jobb. ofte så er det bare å koble om et par ledninger i strømforsyningen og bytte sikring. gjør et søk på hifisentralen, jeg tror tråden er merket MarkLevinson.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant tråden, og innlegget.....

Jeg har konvertert noe Mark Levinson utstyr. Det meste av utstyr trenger kun en fysisk omkobling av ledninger eller lingnende til primærvindingene på trafoen (strømforsyningen). Trafoen er ofte slik at det er to vindinger på primærsiden, disse er koblet i parallel for å ta imot 100-110v. Ved å seriekoble disse så kan den håndtere 220-240 volt.

Noe utstyr har flere sperrer for å hindre konvertering. ML 360 dacen feks har også en frekvens sjekker, den sjekker om nettspenningen har 60 eller 50 hz. I usa så har de 60 hz, benytter man en 230 til 110 stepdown trafo og kobler til dac så får man bare en feilmelding og dingsen nekter å fungere.

Det jeg gjorde var å koble av denne sperren, eller dvs å lodde av diode som stod mellom en cpu (motorola 680xx) og sekundærvindingene på en av trafoene. Jeg tok videre så en et veroboard og loddet på en mikrokontroller (AVR AT tiny) med kun 8 ben (dil 8 ) som jeg hadde kalibrert og programert til å gi 60hz ut. Koblet dette lille kortet på en ledig pinheader i dac som hadde bekvemlig nok både + og - 5 volt og jord/nøytral. Loddet så ledning fra en av utgangene til mikrokontrolleren til cpu'en til dac'en. Og vips så hadde jeg feika rundt heller importsperre ******* og spart drøssevis med spenn.
    Dette med trafoen er greit, så fremt at trafoen på den forsterkeren jeg importerer har den muligheten (!). Og dersom den har det, så forutsetter det fortsatt at det ikke har noe slik 50hz sperre som det refereres til i innlegget over. Har lite lyst til å lodde inn mikrokontrollere i så dyre forsterkere.

230V til 110V konvertere lager mye støy, er store og ikke spesielt billige, så det er heller ikke aktuelt.

For meg føles det som det er svært usikkert å bare importere hvem som helst 30-40 000kr forsterker som går på 110v, uten å være sikker på hvordan den konverteres. :?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi Klubben i Marcus Thranses gt. mente bestemt at CA-5100 (100w) hadde full kontroll på B&W 803D, og da burde den også klare 1027 BE. De var også velvillige til å låne ut et eksemplar av denne kolossen, så da blir det test i egen stue.

Får jeg lånt med et par Midgaard Oberon, og kanskje noe fra Chapter Audio/Chord/Meridian så kan dette bli svært så spennende.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hifi Klubben i Marcus Thranses gt. mente bestemt at CA-5100 (100w) hadde full kontroll på B&W 803D, og da burde den også klare 1027 BE. De var også velvillige til å låne ut et eksemplar av denne kolossen, så da blir det test i egen stue.

Får jeg lånt med et par Midgaard Oberon, og kanskje noe fra Chapter Audio/Chord/Meridian så kan dette bli svært så spennende.
    Dette høres da svært så spennende ut! Bare et lite tips. Har du vurdert å prøve Hegel på dine 1027? Det låter fantastisk (synes jeg da) på Explorer'n, så hvorfor ikke prøve det også når du først er igang?

Denne f.eks:

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,45,101&id=989

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Dette høres da svært så spennende ut! Bare et lite tips. Har du vurdert å prøve Hegel på dine 1027? Det låter fantastisk (synes jeg da) på Explorer'n, så hvorfor ikke prøve det også når du først er igang?

Denne f.eks:

http://www.hificenter.no/shop_item.c...,45,101&id=989
    Hegel`en du linker til, har jeg hørt på Audiovector, og jeg ble ikke videre imponert (sett til prisen). Jeg hadde med meg en Musical Fidelity effektforsterker til 16 000,- (A rangert i Stereophile) som jeg syntes låt bedre, og selv den ansatte stusset på hvor bra MF låt, og spurte om det var noen importør på MF i Norge (!). Den er dog ikke så kraftig som Hegel sin, men jeg ble ikke kjempeimponert den gangen. Men det er kanskje verdt et nytt forsøk på Focal.. Mange har gode erfaringer med Hegel.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel`en du linker til, har jeg hørt på Audiovector, og jeg ble ikke videre imponert (sett til prisen). Jeg hadde med meg en Musical Fidelity effektforsterker til 16 000,- (A rangert i Stereophile) som jeg syntes låt bedre, og selv den ansatte stusset på hvor bra MF låt, og spurte om det var noen importør på MF i Norge (!). Den er dog ikke så kraftig som Hegel sin, men jeg ble ikke kjempeimponert den gangen. Men det er kanskje verdt et nytt forsøk på Focal.. Mange har gode erfaringer med Hegel.
    Nå skal det sies at det ikke var den, men H200, jeg har hørt på Explorer'n.
    Hvilke Audiovector-høyttalere testet du H4'en på? Har kun hørt Hegel på SI6 Arrete fra Audiovector og det var slettes ikke værst :wink: Ellers har jeg kun hørt M3 Avantgarde, da med Midgard og det låt ikke bra.
    Men det skader jo ikke å prøve, så får du testa H4 på 1027, så hvorfor ikke, jeg synes ihvertfall det er sinnsykt moro og teste diverse utstyr :wink:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Nå skal det sies at det ikke var den, men H200, jeg har hørt på Explorer'n.
    Hvilke Audiovector-høyttalere testet du H4'en på? Har kun hørt Hegel på SI6 Arrete fra Audiovector og det var slettes ikke værst :wink: Ellers har jeg kun hørt M3 Avantgarde, da med Midgard og det låt ikke bra.
    Men det skader jo ikke å prøve, så får du testa H4 på 1027, så hvorfor ikke, jeg synes ihvertfall det er sinnsykt moro og teste diverse utstyr :wink:
    Det var M3 Avantgarde som ble brukt. Nå skal det sies at Avantgarde med bånddiskant er noe spesiell og bør behandles deretter.

Morsomt å teste utstyr, men det begynner å bli tungt med disse kolossene som skal bæres frem og tilbake...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker er kjøpt. Takk for all input.

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker er kjøpt. Takk for all input.
    Spennende - la oss få høre hva du endte opp med etter din søken.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt varme må jeg vel regne med, så fremt jeg ikke velger Midgard. Classè for eks. kjører i klasse A opp til ca. 30% output, og slikt blir det varme av.
    er ikke dette umulig? kan være noen forsterkere har høy tomgangstrøm, men når de får signal skjønner jeg ikke hvordan transistorene kan jobbe både i ren klasse a og ab. ?
    litt som å fly og kjøre bil samtidig

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    er ikke dette umulig? kan være noen forsterkere har høy tomgangstrøm, men når de får signal skjønner jeg ikke hvordan transistorene kan jobbe både i ren klasse a og ab. ?
    litt som å fly og kjøre bil samtidig
    For Classé amplifiers, output stage DC bias is set to idle at a relatively low level to minimize heat. As the output increases under load, the bias increases, remaining at about 1/3 of the total output power. So for example, a Classé amplifier delivering 100W into an 8 ohm load will be operating at about 30W Class A, eliminating any effect of switching distortion normally associated with a Class A/B design.

Ser ut som Classe har funnet opp en bil som kan fly....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme som veldig mange andre forsterkere på markedet. Marantz PM7200 er jo et velkjennt eksempel. Den kjører 25W klasse A, før den ene transistoren er helt lukket der den forblid opp til makseffekten på rundt 100W.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •