Problem med optisk inngang på Sony STR-DE495

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problem med optisk inngang på Sony STR-DE495

Prøver å hjelpe naboen med å koble opp hans ny-innkjøpte Panasonic DVD-HDD spiller med optisk kabel.
    Har sjekka at alle innstillinger på DVD-spilleren er riktig satt opp, og ifølge bruksansvisningen på receiveren så skal en bare trykke på "Input" x-antall ganger fram til man har valgt riktig lyd-inngang. Men får opp alt bortsett fra optisk.
    Ikke engang når man setter inngang-detektering på "Auto", som jeg har skjønt skal fungere greit på Sony-receivere, så virker ikke det heller. Spilleren sender iallefall ifra seg signal noe lyset i kabelen avslører.

Så hvis noen kunne hjelpe meg nå med dette så hadde det vært heilt konga
    For jeg var litt vel kjepphøy da jeg sa "at det her ække no problem å ordne" :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Heisann.

Er ikke kjent med den aktuelle modellen (495) fra Sony, men vet at enkelte surr.forsterkere prioriterer koakssignalet fremfor det optiske. Man bør derfor uansett ikke koble opp begge typer tilslutninger fra samme apparat (avspiller), men i dette tilfellet er vel ikke det noen aktuell problemstilling.

Noe annet er om du/dere har husket å gi et annet navn på Panasonic'en i f.b.m. oppsettet av surr.forsterkeren enn et tilsvarende som potensielt allerede er i bruk. Dette tror jeg kan være nok til at det optiske signalet da evt. ikke blir mottatt.

Merkelig meny-oppsett du beskriver, forresten. Det skal normalt være så enkelt som å tildele en digital tilkobling på forsterkeren et noenlunde samsvarende navn mot tilsluttet apparat, og deretter velge auto. Digitale innganger skal normalt foretrekkes av surr.forsterkere hvis både analog og digital forbindelse er tilsluttet fra en gitt kilde.

Det kan uansett være lurt å dobbeltsjekke om oppsettet på DVD-apparatet er 100% korrekt (bl.a. i forhold til lydutmating). På tidligere Panasonic DVD-spillere var default satt opp slik at DTS-lyd IKKE automatisk ble ført videre. Her måtte man manuelt gå inn i menyen og endre dette, hvis man ønsket å avspille filmer med DTS lydspor.

Håper at forsterkeren snart "ser lyset".

Mvh 777

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du da med at Panan burde kalles noe annet enn DVD på forsterkeren?? Skjønte ikke den.
    Som jeg er vant med, Velg kilde--->DVD--->velg lyd inngang---->optisk
    (dette er ikke et menyoppsett, men min tankemåte )
    Jeg nevner ikke noen spesiell meny, men derimot så den bittelille knappen helt til høyre på Sony`n som det står "Input" på. Så ifølge bruksanvisningen skal en velge kilde, ergo DVD, så trykke på "Input" x-antall ganger til man får opp den inngangen VI vil bruke. Men ser ikke ut som om optisk er et alternativ, selv om den ER der!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •