For liten forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

For liten forsterker?

Startet med en Yamaha RX-V457 reciever og et JBL E90 høytaler par. La kjapt merke til litt knittring i diskanten, og bytta til en Yamaha RX-V657. Har fortsatt knittring i høytalerne og synes også jeg kan forvente litt mer bass av JBL høytalerne. Lurer på om forsterkern er for dårlig til å drive de??

Forsterkeren er opp gitt til 7x95 watt i 8 ohm, men har regna meg frem til at den yter rundt 7 x 35 watt. Jeg bruker den bare til å drive front høytalerne, ikkeno surround eller sub.

Noen formeninger om dette?

Vurderer å bytte til en HK AVR 235 eller 140.

Har handlet alt i Sverige, www.brl.se

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er sansynligvis høyttaleren det er noe i veien med, f.eks kan deler av spolen være smeltet slik at den skurrer bare i visse frekvenser

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    er sansynligvis høyttaleren det er noe i veien med, f.eks kan deler av spolen være smeltet slik at den skurrer bare i visse frekvenser
    Men jeg har ikke spilt høyt på de, så da må det jo være en produksjonsfeil da i tilfelle..

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er slik du beskriver, kan det høres ut som at forsterkeren har blitt kjørt litt for hardt og "klipper" signalet til HT. Dette er desverre en "normal" måte å drepe diskanter på, da de ikke tåler slik behandling.

Det er mao. ikke sikkert at det er noe feil på din nåværende forsterker, men at du muligens har fått ødelagt diskantene dine.

/L

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis diskanten har gått uten at jeg har spilt høyt så må jo det bety at forsterkeren er alt for liten da? Eller? Må jo finne ut av det her før jeg fixer på høytalerne, slik at det samme ikke skjer igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du er ganske safe på å bytte til nye diskanter eller så kan du jo ta med forsterkeren din inn til en forhandler som har tilsvarende høytalere som deg å sjekke om det skurrer der

Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det enkleste for å finn dvor feilen ligger , er vel å få lånt deg en annen forsterker for å se om skurringen fortsatt er der, bruker du en annen forsterker og skurringen fortsatt er der er det vel mest sannsynelig høyttalerne det er no vas med. kan vel muligens være en kontakt feil en plass og.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare i den ene, eller begge høytalerne, er vel det en indikasjon på hvor problemet ligger.

Knitring i begge kan jo kommer fra kilde og el.nettet også, og knitring bare i en kanali en kan vel tyde på feil ved signal og høytaler kabler samt terminering delefilter eller i høytaler elementene selv. Har faktisk også vært borti fysiske feil der fremedlegmer ligger intil mebranen inni høytalerne, og en intern kabel kan høres veldig stygg ut fra utsiden ligger den innefor slaglengden til bass mebranet....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan finne det ut

Hvis du er i tvil om det er høyttaler eller forsterker så er det en lett måte å finne det ut på:
    ta og kobl om høyttaler ledningene slik at høyre kanal på forsterker går til venstre høytaler og motsatt. Er det fremdeles skurring in den samme høyttaleren er det den det er noe galt med, hvis skurringen flytter seg er det forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar.

Har vridd opp litt volum de siste dagene, med vilje for å sjekke hva som skjer, og
    nå tror jeg begge diskantene og mellomtonene er i ferd med å ta kvelden. Så da må jo feilen være at recievern min er for liten, for E90 høytalerne tåler jo litt volum, ikke sant.

Nå blir det spennende å se hva forhandleren sier da, når jeg kommer for å bytte både høytalere og reciever IGJEN. Men jeg mener helt klart at hvis høytalerne har røket pga av en for liten receiver, som forhandler sa var mer en god nok til å drive disse høytalerne, så er det en klar reklamasjon. Er jo hans jobb å vite dette da!

Vurderer å få tilbake penga for receivern, og heller kjøpe meg en brukt forsterker istedet. Er musikk som er viktigst her i hus, og heller en god forterker en en lusen receiver..

Noen tips på en god forsterker til rundt 4000 kr?

Sendte forresten mail til både Yamaha og Jbl, og spurte om hva de synes om kombinasjonen av de to. Ikke fått no svar enda..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal likevel litt til å brenne diskanter og mellomtoner, låter det HARDT når du spiller musikk? de fleste skrur ned når det skjer, og det skjer godt før noe brenner.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det låter hardt og skarpt, og det er vel egentlig en ganske klar forvrenging i toppen. Noen sier jo at Yamaha og Jbl er en dårlig kombinasjon, begge er litt skarpe i toppen, men når det både vrenger og mangler bass i høytalerne så tar jeg det som et klart tegn på at recievern sliter litt.. knitringa kansje er en helt annen sak, nå er det ihvertfall elementer som er gåene her! Drar inn og bytter de til uka. Bestilt meg en HK 970 istedet også, iom at det er mest til musikk bruk jeg bruker annlegget. Da bør jeg ihvertfall få nok kraft til Jbl`a! Blir spennende å teste!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •