Yamaha 440rds og Eltax Monitor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha 440rds og Eltax Monitor

Har tenkt å kjøpe hjemmekinoanlegg for første gang, Har stramt budsjett men har prøvd å finne de billigste løsningene som allikevel låter greit. Har fått med meg at Eltax Monitor settet er noe av det bedre i denne prisklassen, og har sett at Yamaha recieveren (440rds) har mottat en del priser, noe som tilsier at den er ganske bra i denne prisklassen?

Det jeg lurer på er om det er nok lyd i dette settet til å fylle et relativt lite rom på ca 15 kvm? Kommer det til å høres greit ut både til musikk og film? Passer høytalerne til recieveren?

Såvidt jeg har forstått er det bedre å gå for en pakke med enkeltkomponenter enn å gå for en ferdigpakke....?

Er helt fersk og tenkte det er bedre å spørr enn å gå på en smell. Takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.
    Det er slettes ikke en dum løsning det der. Kan trygt anbefales. God lyd til film og stereo. Til et rom på 15 kvm er dette passe, men det er ingen ulempe å oppgradere med en subwoofer etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raskt svar.

Det er sikkert et dumt spørsmål, men hvis jeg spiller en vanlig cd som er i stereo, vil det da komme lyd ut av alle høytalerne?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, ved bruk av Dolby Pro Logic II, som jeg antar nevnte forsterker støtter, blir faktisk lyden mikset relativt bra, og med fullfrekvens i alle kanaler... Lyden mikses også på en spesiell måte, slik at lydbildet faktisk ikke blir relativt korrekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott! Ja, den støtter Dolby Pro Logic II.

Hva med kabler? Hvis jeg bestiller f.eks. Supra Classic 2.5 høytalerkabler, har jeg da det jeg trenger for å koble høytalerne til recieveren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er bra. I tilleg så trenger du kabel til kilden (dvd-spiller, data).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste på hjemmekino.no at det var smart å bruke bananplugger for å sikre skikkelig kontakt. Hva er det? Ellers så sto det at man burde bruke kabler med en diameter på 2.5 mm til fronthøytalerne og 4-6 mm på surroundhøytalerne. Noe å anbefale?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GoodSpeed
    Leste på hjemmekino.no at det var smart å bruke bananplugger for å sikre skikkelig kontakt. Hva er det? Ellers så sto det at man burde bruke kabler med en diameter på 2.5 mm til fronthøytalerne og 4-6 mm på surroundhøytalerne. Noe å anbefale?
    Denne anbefalingen tror jeg er basert på antakelsen om at det er ganske kort fra forsterkeren til fronthøyttaleren og ganske langt til bakhøyttalerne.

Det vil stemme sånn noenlunde hvis anlegget står plassert mellom fronthøyttalerne et sted (stort tverrsnitt blir viktigere jo lenger kabelstrekket er). Personlig liker jeg å være på den sikre siden. Samtidig synes jeg 6mm² virker som litt overkill. Jeg ville gått for 4mm² i alle kanaler. Dvs. 4mm² også til fronthøyttalerne, siden disse gjerne skal gjengi mer effekt enn bakhøyttalerne.

Ellers synes jeg Supra Rondo 4x2.5 virker interessant. Spesielt hvis man leser "How to connect Supra Rondo" litt ned på siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste grunnen til å bruke bananplugger er hvis du skal flytte rundt på høyttalerne ofte. Da slipper du å skru av og på hele tiden. Uterminert kabel gir minst like god kontakt som bananplugger. Bortsett fra hvis du slurver fælt, men det kan man sagtens gjøre med bananplugger også.

Hvis du skal lange kabelstrekk så lønner det seg å ha bra areal (areal, ikke diameter) på kabelen. 4mm^2 skulle holde i massevis. Feks Supra Classic 4.0 er bra.

Edit: Urg, må slutte å bruke 10 min på å skrive innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerkabler tror jeg at jeg hadde kjøpt på biltema, faktisk helt grei kvalitet til prisen. Bedre enn Clas Ohlson (Mykere, flere tråder), du får 25 meter 4mm^2 til 229kr = 9 kr meteren. Hvis du vil ha bedre har de noe som er iblandet sølv til 449kr for 10 meter. Er vel hva man må betale for vanlig kobberledning i stereo butikk.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoppass Cheese: Leste i et tidligere innlegg at du hadde brukt Monitor III som bakhøyttalere. Har du noen tips ang. stativ eller lignende?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm www.dynabel.no (under diverse) har i allefall høytaler stativer i flere størrelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må overflaten til topplaten være like stor som høyttaleren? Monitor III høytaleren er relativ stor (300x195x230 mm) og veier 5kg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GoodSpeed
    Må overflaten til topplaten være like stor som høyttaleren? Monitor III høytaleren er relativ stor (300x195x230 mm) og veier 5kg.
    Den blir nok nødt til det, da Monitor III-høyttalerene har bassporten under og kommer med spikes som standard...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av stativene på dynabel siden har stor nok topplate. Er det e alternativ med et såkalt vegg feste?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •