Effektforsterker med varm/fyldig klang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer oljetransport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker med varm/fyldig klang?

Sikkert diskutert 100 ganger før,men jeg vurderer å kjøpe et effekttrinn..
    Burde ligge på 2x150-250 seriøse watt og i prisklasse ca 5000kr brukt vel og merke!
    Har fra før Denon 2805 som forforsterker samt Klipsch RF35
    Noen som har noen forslag eller kanskje noe til salgs??

Newcomer cv-arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe av Vincent kanskje? Hva med SP-331, 2x150w 8ohm såvidt jeg husker, ligger vel på rundt 5-6000 på bruktmarkedet :-P Rotel er vel også en kandidat...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    150-250watt på rf35 er bortkastet penger IMHO

jeg tror du vil få mye bedre lyd for pengene med 3-4kilo embla f.eks enn 20kg "utdatert" vincent.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke de "digital" forsterkerne som Embla,Midgard osv veldig lyse i lydbildet da?
    Har sett det står en Vincent tilsalg på forumet her-er en sterk kandidat det!
    Veldig viktig at den har en høy WAF faktor også! Hadde et par Denon monoblokker på hånda-men de ble litt for store visst

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv rør du, meixing eller classic

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tviler på du blir fornøyd med diskanten fra 331. så å si samme poweramp satt i min 233. og klipsch er en av de værre matchene jeg kan tenke meg der

meixing jeg byttet ut 233 med var noen hakk bedre der. whoracle sitt tips om rør er ikke sæ gærnt.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    prøv å se om du kan spore opp en nakamichi på bruktbørsen. Disse har en meget varm og behagelig lyd.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er en Aragon 4004 mkII til salg på hifisentralen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par B&W cdm9nt høyt. slet med skarp lyd i de med rotel eff. og min thule pre/prosessor. Prøvde med nakamitchi pa-7 og det ble bedre. Endte opp med electrocompaniet aw120 og lyden ble knall

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det øyeblikket man lager en forsterker kraftig med total kontroll følger automatisk egenskapen nøytral klang med. De forsterkerne som er på den varme siden av nøytralt i klangen har ofte litt mangel på krefter, men man kan fint oppnå nøytral klang selv om det mangler litt krefter. De som låter direkte lyst har som regel mye forvrengning, men dette er heldig vis ganske sjeldent. Som oftest er det høyttalerne som er den direkte årsaken til lys klang.

Imidlertid kan man fint lage en forsterker med kontroll og mørk klang, men da betyr det automatisk at man har lagt inn eq i forsterkeren. Noen ganger har man oppnådd dette ved å dimmensjonere ett av stegene intærnt i forsterkeren så svakt at det har problemer med å drive sitt neste trinn. Dette medfører dynamisk kompresjon og høy 2. og 3. harmonisk forvrengning.

Den vanligste årsaken til lys klang er høyttalerne.

Når man skal ha varmere klang til en høyttaler kan man gjøre dette både i effekttrinnet og andre steder, men det man skal være obs på er at det er en forskjell på varm klang og fyldig klang. Fyldig klang er når man tilfører noe nedover i frekvens. Varm klang er egentlig det samme som nøytral klang, men da altså uten at man har ting som gjør klangen kald. Med andre ord er varm klang det man har i utgangs punktet mens mangelen på varme skyldes feil i lydbildet. Man kan bare delvis kamuflere dette med fyldig klang. Man vi aldri komme helt i mål uten å finne opphavet til feilen og rette den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er mørk eller fyldig lyd i en forsterker er mer subjektivt enn faktisk mener nå jeg. Uansett virker det rart at du mener at mørke ( hehe, eller fyldige??) forsterkere som f.eks. EC AW120 har lydkarakterestikken sin pga mangel på krefter. Hos meg har jeg bedre kontroll med denne, enn med Rotel rmb 1075. På papiret like mange stereowatt. Rotelen er og var lys i klangen i forhold til ECn, men samtidig med mindre kontoll.. Dermed forstår jeg ikke konklusjonen din

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja vet du hva, den meningen der stiller jeg meg også i tvil. Får ikke det til å stemme med egne erfaringer iallefall. Tvert om.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kva med NAD c272, den drar vert fall liv i det meste, og lyd kvaliteten er grei nok.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole Brumm
    Hva som er mørk eller fyldig lyd i en forsterker er mer subjektivt enn faktisk mener nå jeg. Uansett virker det rart at du mener at mørke ( hehe, eller fyldige??) forsterkere som f.eks. EC AW120 har lydkarakterestikken sin pga mangel på krefter. Hos meg har jeg bedre kontroll med denne, enn med Rotel rmb 1075. På papiret like mange stereowatt. Rotelen er og var lys i klangen i forhold til ECn, men samtidig med mindre kontoll.. Dermed forstår jeg ikke konklusjonen din
    EC-en er nok ikke noe untak fra "regelen". De er jo ikke først og fremst kjennt for sin kontroll, men heller sin litt spesielle klang. Rotel er vel et mer typisk untak som bekrefter "regelen". Rotel låter sjelden fett, uansett hvor liten Rotel man velger.

Jeg antar du også ser det som poengløst å sammenlikne antall Watt i 8 ohm på to forsterkere som er begrenset av naturlovene på andre punkter, for eksempel strømforsyning.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er faktisk enig i Isen her, Rotel har en litt lys spillestil som ikke vil kle Klipsch spesielt godt, spesielt ikke derom kilde også er av den lyse typen. Når det gjelder EC (de "gode gamle konstruksjonene" ) har de i dag blitt passert av mere åpen lydsignatur en hva disse er kjent for (blir litt for varm og tam i diskanten, derfor fremtrer bass bedre/mere).

Jeg har til gode å høre ICE, men havner vel der etter sommeren bare for å teste, inntil videre er det mange gode konstruksjoner på markedet som låter veldig bra som har noen år på baken.

Lytt med øra og velg det du liker, men jeg tror du bør ligge unna Rotel og noen NAD (216 er FY ), DOXA er en likandes forsterker og de får du brukt til 5K.

/L

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange svar!
    Ble litt klokere kan jeg jo si,men er fortsatt litt i tvil hva som kan passe mine RF35 best....
    Hadde egentlig nesten bestemt meg for en 2x200watter fra Rotel..Men de trenger kanskje ikke så mye kraft??

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de trenger ikke halvparten engang

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ha trang til å spille rimlig høyt for å "trenge" 200w på rf35.
    Selv bruker jeg EC aw100dmb på mine RF5, jeg har aldri testa hvor høyt dette faktisk spiller...

Syns selv ikke effektforsterkern gjorde underverker med lyden når jeg brukte den sammen med h\k, forstatt spist og jævlig, men når jeg bytta h\k ut med ec 4.7 pre ble det andre boller!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de ikke trenger så mye kraft er greit nok. Men de funker bedre med det. Mine RF-35 har aldri spilt så rått som når jeg hadde Crown K2 (2x500w 8ohm) på de. Da var det helt sykt. Var mange innom å hørte på de da, å de ble bare sittende å måpe. Spilte helt sykt bra, å sinnsykt høyt. Eneste var at jeg spilte istykker den ene kassen. Løsnet i oppstiverene innvendig. Måtte åpne høytaleren å lime de på nytt :-D

Skal du først ha effektforsterker til de, så hadde jeg ikke kjøpt under 200w ihvertfall. Kjører 250w på mine nå, å det er helt ypperlig.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Einis på krigsstien mot vincent igjen? Synes å ha sett det før.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •