Brummelyd i gammel B&O-forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Brummelyd i gammel B&O-forsterker

    Heisan.

    Jeg har en gammel Beomaster 1900 fra B&O. Funger fin-fint med ett unntak: Det kommer en konstant brummelyd fra høyttalerne. Den følger volumet (høyere brumming på høyere volum, vice versa). Brummingen er uavhengig av hvilken høyttaler/høyttalerkabel/høyttalerinngang (har fire av sistnevnte).

    Har skrudd forsterkeren opp flere ganger uten å komme til bunns i dette. Stakk innom B&O i Trondheim i dag, og en fyr der mente det kunne være trafoen (den store, runde greia, fikk jeg vite), som var løs, og foreslo å lakke den. Har nå gjort det, men den brummer fortsatt. Den føles ikke løs, heller, forresten. Strammet alt av skruer etc, uten at det heller hjalp.

    Nå har jeg skrudd trafoen (hvis det er det den heter?) løs fra hele greia, så den bare henger fast i ledninger, og brummingen er uforandret. Har prøvd å åpne selve trafoen, men klarer det ikke, de to halvdelene sitter som limt til hverandre (det er kanskje ikke meningen at folk skal kunne åpne den)?

    Nå foreslo nettopp en kompis at det kan være høyttalerkablene som bare er dårlige. Kan det være så enkelt? I så fall er begge kablene like dårlige.

    (Høyttalerkablene er gamle, fra åttitallet. Enden som går i forsterkeren har to avlange "pins", en lengre enn den andre. Enden som går i høyttaleren er samme konsept, men motsatt; altså to pins fra høyttaleren, og to passende hull i kabelenden. Hvor får jeg tak i slike kabler i dag, for evt. å sjekke om det kan være det?)

    Uansett: Setter stor pris på alle forslag til hva dette kan være. Har dyttet borti ledninger og kretskort og skrudd løs og strammet det som er nedi der, føler jeg, uten at noe har gjort noe verken fra eller til for brummingen.

    Eneste jeg ikke har vært inni nå, er trafoen.

    Mvh Erlend

  2. #2
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden brummingen blir høyere ved mer volum tror jeg problemet ligger mellom inngangen(e) og forforsterkeren, men akkurat hva det kan skyldes er litt vanskelig å si uten å se kretssjema over inngang og forforsterker del.

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når du sier det, så er det sånn at på den fjerde høyttalerinngangen, så kan brummelyden variere (forsvinne, bli lavere, bli "vanlig", samtidig som det kan sprake litt) hvis jeg vrir og dytter litt på inngangen når kabelen er plugget i. Som om det skulle være dårlig kontakt der.

    Men jeg blir ikke klokere, dessverre. Hva er forforsterken, forresten?

  4. #4
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av erlenhau
    Når du sier det, så er det sånn at på den fjerde høyttalerinngangen, så kan brummelyden variere (forsvinne, bli lavere, bli "vanlig", samtidig som det kan sprake litt) hvis jeg vrir og dytter litt på inngangen når kabelen er plugget i. Som om det skulle være dårlig kontakt der.
    Dette kan kas\skje fikses med litt kontaktspray. Kan ofte bli irr på slike plasser over tid. Spray med litt kontaktspray, kjør pluggen inn og ut en 8 til 10 ganger og se om der blr bedre da. :-)

    Selvce brummingen kan også komme av kondensatorer som har tørket ut i strømforsyningen, men da skulle brummingen vært mer konstant. Dersom forforsterkeren har egen strømforsyning kandet hende at det er kondensatorene der som er tørket ut.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje noen blir klokere av bilder. Dette skulle vise trafoen, og høyttalerinngangene. Bak inngangene er det to små, grå, runde saker, på størrelse med kinderegg, sylinderformet.

  6. #6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Brummingen ER konstant. Tror ikke det har noe med kontaktene ved høyttalerinngangen å gjøre. Den er der hele tiden, og følger volumet, så jeg tror noe er permanent fucka.

    Hva er dette med kondensatoren?

    Jeg er ikke så dreven på dette, så jeg spør: Hva er kondensatoren? Hva er forforsterkeren? Hvordan fikser jeg evt. dette? Er villig til å bruke en del hundrelapper på å redde denne.

  7. #7
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    De to små grå sylinderformede komponentene er antakelig kondensatorene. Disse er fylt med en elektrolytt som kan tørke ut over tid. Derfor hender det at disse må skiftes. Kan du se om det står noen verdier på dem? Eksempelvis 1200uF/45V eller noe lignende.

    Dersom du ikke er dreven i lodding kan det jo hende at du har noen kjente som kan hjelpe deg å bytte. Nye deler kan du bestille f.eks. på www.elfa.se.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  8. #8
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du har videregående med elektronikk linje i nærheten, er det ofte at en elev er villig til å se på den som en oppgave i feilsøking.

  9. #9
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Hvis du har videregående med elektronikk linje i nærheten, er det ofte at en elev er villig til å se på den som en oppgave i feilsøking.
    Bor du tilfeldigvis på Nordmøre (tvilsomt) kan jeg ordne med elever til høsten.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei igjen.
    Først av alt: Tusen takk for svar og forslag. Setter stor pris på det.

    Til saken: På kondensatorene (hvis det er det de er) står det 5000 uF/35V.

    Ellers: Brummingen skjer uavhengig av jordet kontakt/ikke-jordet kontakt. Samme brumming når jeg kobler opp i ulike rom og i ulike leiligheter, både i Oslo og Trondheim. Det er kun høyttaler tilkoblet, ikke noe phono/radio-kontakt eller annet (skjønt brummingen er der også når alt er tilkoblet).

    På et annet forum ble det foreslått å skjøte trafoen, slik at den ble fysisk liggende lenger unna resten av forsterkeren. Har ikke prøvd dette, vet heller ikke hvordan dette skal gjøres, men ærlig talt, dette kan da ikke være en løsning; det skal da kunne gå an at trafoen ligger der den er ment å ligge, uten å lage ulyd. Forsterkeren er tross alt bygget slik.

    Et annet forslag var en såkalt strømrenser. Hva er det? Kunne det vært noe?

    Andre på det andre forumet tippet at trafoen eller kondensatorene var ødelagt, og måtte byttes.

    Noen som er blitt klokere?

    Igjen, takk for all hjelp. Er ikke ueffen (årets fotball-VM-uttrykk, vent å hør) når det gjelder å skru opp elektroniske duppeditter, men her er jeg ganske grønn...

  11. #11
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå vet ikke jeg alder på denne forsterkeren, men er den over f.eks. 15 år er det store sjanser for at det er kondensatorene.
    Se på www.elfa.se og søk etter disse artikkelnummerne og se om du finner en som passer. Det kan godt stå større tall enn 35V, men helst ikke mye mindre enn 5000uF, kan godt være mer. 4700uF går greit. Art.nr. 67-553-34 67-524-06 67-520-83
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Forsterkeren nærmer seg 30 år gammel. Modellen var i salg 1976-1980, hvis jeg husker rett.

    Hva gjør jeg evt. med nye kondensatorer? Må jeg lodde og styre og herje på?

  13. #13
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er den så gammel er det (nesten" garantert kondensatorene. Du må nok lodde ja. Det som er viktig i tillegg er at du får + og - på riktig plass, hvis ikke kan du få en liten ubehagelig overraskelse. Ved feilpolarisering kan elektrolyttkondensatorer eksplodere, men de er godt merket, så hvis du noterer deg hvilken vei originalene står er det ikke noe problem :-D
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg lurer litt på hvilken kondensator jeg skal kjøpe. På de som jeg har står det:

    WICON
    ELECTROLYTIC CAPACITOR
    5000 uF 35V.DCW
    TYPE KI 8403
    BLACK NEGATIVE
    MYHU

    Målene på hver sylinder er: 5cm lengde, 10 cm omkrets, 3 cm diameter.

    Jeg så på elfa.se, men er usikker både på hvilken type (LP3J lågprofil eller LAJ standard eller LAH lågprofil) og hva disse målene som oppgis der egentlig er (ÆxL = diameter x lengde, eller?). Og er det egentlig så nøye med dimensjonene, så lenge den passer inn i forsterkeren, altså så lenge den ikke er STØRRE enn de jeg har nå - kan de være mindre uten at det gjør noe? Er det viktigst at tallverdiene stemmer best mulig, eller at fysisk størrelse passer best mulig?

    Alternativene mine er i så fall:

    LP3J lågprofil:
    4700uF 35V 30x25mm
    4700uF 50V 30x35mm
    6800uF 50V 30x50mm

    LAJ standard:
    4700uF 35V 22x40mm
    4700uF 35V 30x25mm
    4700uF 50V 30x35mm
    6800uF 50V 30x50mm

    LAH lågprofil:
    4700uF 35V 25x25mm
    4700uF 50V 30x30mm
    6800uF 50V 25x50mm

    Det jeg har nå er altså (hvis jeg har skjønt målene riktig):
    UKJENT type:
    5000uF 35V 30x50cm

    Setter stor pris på hjelp!

  15. #15
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er kapasitansen (uF) og merkespenningen (V) som er avgjørende for om du kan bruke dem eller ikke. Den fysiske størrelsen har ikke mye å si. Dersom du har plass, og synes det er greit med noen kroner ekstra ville jeg ha valgt 6800uF og 50V. Du får litt bedre filtrering, og de tåler litt mer spenning/levetiden øker litt. ÆxL=diameterxlengde.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  16. #16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for hjelp. Da gjenstår bare spørsmålet: Hvilken av de tre typene passer best til min forsterker, tror du? LP3J, LAH eller LAJ? Jeg er helt grønn på dette området. Aner ikke forskjellen på de tre. Og du vet jo like mye om forsterkeren min som meg nå. Hva tror du?

  17. #17
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bilde av herligheten

  18. #18
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du tilgang på et oscilioscope?

    Sjekk om du har rippel fra strømforsyningen. Dette kan du måle over kondensatorene samt der som AUXstrøm kommer inn på kortet.

    Sjekk også minus på signalet. Det at det spraker i blant tyder på at du har noe feil her.

  19. #19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke tilgang til oscilioscope, nei. Hva betyr «rippel» fra strømforsyningen? Hvordan sjekker jeg minus på signalet? Evt.: Hvor går jeg for å få noen til å gjøre dette for meg? (Bor i Trondheim)

  20. #20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den sprakingen er forresten slik at når brummingen forsvinner, forsvinner også all lyd. Så det er bare den ene inngangen som har litt dårlig kontakt, og det har ikke noe med brummingen å gjøre, sånn sett. Den inngangen bruker jeg uansett ikke, har bare to høyttalere, så det er ikke så nøye.

    Så brummingen er konstant. Og jeg tror det høres riktig ut at kondensatorene f. eks. kan være dårlige, eller at trafoen må byttes.

    Men jeg vil gjerne vite mer om «rippel fra strømforsyningen». Hva betyr det?

    Og jeg aner ikke hvilken type kondensatorer jeg skal kjøpe. Hjelp! Takk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •