Brummelyd i gammel B&O-forsterker - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha skumma litt igjennom her så føler jeg også at du bør sjekke kondensatorene i likeretteren.

Rippel: forskjellen mellom høyeste og laveste nivå, (på hver sin fase) igjennom likeretteren. Du får aldri 100% glatt DC strøm ut fra en likeretter.

Om kondensatorene i likeretteren er tørre vil de ha mye dårligere kappasitet enn før og du vil få mer rippel ved last, noe som vil oppfattes som en 50hz brum.

med minus regner jeg med at snikers kanskje tenker på jordinga? Sjekk om det er forskjell i spenningen i mellom to jordingspunkt. korriger med her snikkers

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på denne siden http://www.vcharkarn.com/vcafe/homew.../CH2553x57.jpg så får du en liten forklaring på hva rippel er.

Etter transformatoren må vekselspenningen gjøres om til likespenning. Det foregår i en såkalt likeretter. Vanligvis trengs det en positiv og en negativ spenning i en utgangsforsterker/effektforsterker. Ut fra likeretteren får vi en pulserende likespenning som må "glattes" for å bli kvitt rippelspenningen slik at vi får en helt jevn spenning. Dette er det de to kondensatorene tar seg av. Når disse ikke lenger fungerer slik de skal vil noe av denne rippelspenningen forplante seg i forsterkeren og komme ut på høyttalerutgengene, og høres ut som brumming.

Kan lese litt her også. http://images.google.no/imgres?imgur...ng_sv%26sa%3DN
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Takk for alle tips. Nå skal jeg bestille nye kondensatorer og lodde disse på plass, men hvilken type kondensatorer?
    LP3J lågprofil,
    LAJ standard, eller
    LAH lågprofil?

Hva er forskjellen på disse? Hva er best til mitt bruk?
    På de jeg har nå står det altså...

5000 uF 35V.DCW
    TYPE KI 8403

...uten at jeg blir særlig klokere av det mtp. hvilken av de tre typene jeg skal ha.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta den som er billigst, hvis du har plass til den. Tror ikke du vil høre forskjell på dem hvis du ikke har "gullører".
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg siktet nok til signal minus, som heldig vis ikke alltid er koblet til forsterkerens jord.

Rippel er blant annet reststøy som gjenstår etter kondensatorglattingen. Strømforsyningen er trolig delt i 2 hvor den ene leverer effekt til utgangstransistorene mens den andre leverer all annen styrestrøm. Du må sjekke begge da feilen neppe ligger begge steder.

Det kan også virke for meg som om du kunne hatt behov for litt mer utstyr og kompetanse for å gjøre enn fullverdig og pålitelig rep av denne. Du kjenner ingen som jobber i et verksted da?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •