Blir yamaha rxv 440 for svak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir yamaha rxv 440 for svak?

Hei!

Har nå kjøpt meg et par Proson Reality 63MKII :LINK

Har disse sammen med en proson center på 150W max@8ohm, og to gamle akai høyttalere fra et mini anlegg bak.

Har ikke noe forsterker, men låner en Yamaha rxxv 440 :LINK

Denne har jeg fått tilbud om å kjøpe for 1500. Den er nesten ubrukt, og ser helt ny ut.

Eneste problemet er at det virker som høyttalerene har mer å gi enn det jeg får til med denne.(kan hende det bare er meg, men føles likt ut som når jeg kjørte eta frontsett til bilen på en sugen forsterker...)

Synes dere jeg skal gå for denne eller bør jeg satse på en dyrere og bedre receiver?

Skal snart flytte ut, så har dårlig råd, er derfor litt lei i å legge alt for mye penger i sånt. Hadde vært fint om dere kunne si ca. hvor mye jeg måtte opp i pris for å få merkbar forskjell.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok noe dårlig med krefter fra yamaha forsterkeren!

Ligger en Harmon Kardon her som skulle være topp till høyttalerne dine!

http://avforum.no/avtorget/showprodu...at=13&mypage=1

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror også du skal satse på en annen forsterker. I tilleg til HK har du andre Yamaha forsterkere du kan finne brukt også, f. eks 1400 og 1500.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den yamahaen blir nok for svak. Har selv hatt en rxv-640, og den var ikke av de kraftigste, selvom manualen hevdet at den pumpet ut 6x85 w rms 20-20.000hz. Ikke nok strømforsnyning for å levere såpass, så må nok si meg enig at 440 ikke vil kunne yte dine høyttalere rettferdighet.

H/K forsterkeren fra bruktmarkedet vil oppleves som vesentlig kraftigere, noe jeg sier basert på egen erfaring med overgang fra yamaha 640 til h/k 335. Det var et STORT løft i opplevd kontroll og lydkvalitet!

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Den yamahaen blir nok for svak. Har selv hatt en rxv-640, og den var ikke av de kraftigste, selvom manualen hevdet at den pumpet ut 6x85 w rms 20-20.000hz. Ikke nok strømforsnyning for å levere såpass, så må nok si meg enig at 440 ikke vil kunne yte dine høyttalere rettferdighet.

H/K forsterkeren fra bruktmarkedet vil oppleves som vesentlig kraftigere, noe jeg sier basert på egen erfaring med overgang fra yamaha 640 til h/k 335. Det var et STORT løft i opplevd kontroll og lydkvalitet!

Du hadde vel ikke tilfeldigvis testet 640'n med effekttrinn til fronter? Jeg har den samme forsterkeren selv nå, og tenkte jeg skulle satse på effekttrinn til fronter før jeg bytter ut receiveren.

Bare lurte litt på om dette var en slagkraftig plan i grunn

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet aldri det. Har den pre out vil det jo fungere.

Det er en god måte å få mer effekt på, men samtidig er det jo verdt å tenke på at denne forsterkeren ikke er av de nyeste, og at en nyere forsterker vil ha nyere og muligens bedre prosessorer og feks auto-oppsett, romkorreksjon og konvertering av videosignaler.

Dermed er det vel litt avhengig av pris hva som lønner seg, mange kjøper en relativt rimelig reciever, slik som Denon 2106, for så å spe på med effektrtrinn.

Men kommer du over rimelige effekttrinn, vil det jo være en kjærkommen oppgradering til din 640!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var jo selvsagt HK`N solgt så jeg må finne noe annet.
    Har dårlig råd så må nok kjøpe brukt..

Noen med erfaringer\synspunkter på NAD T760?

Kan få den til rundt 2500,-Er denne noe å satse på, og med funksjoner som holder en stund eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også sett litt på pioneer vsx 916.
    Hvordan er denne i forhold til prisen ny?

er det sånn at det heller lønner seg å legge inn 1500 mer å få 1015?

Har så lite peil på forsterkere, så hadde vært fint om dere kunne gitt noen tips til hva jeg kunne gått etter brukt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det ikke kommet en 1016? Eller er denne vesentlig dyrere?

Pioneer har fått gode kritikker for sine forsterkere, og forgjengeren til 916, 915, var blant de høyest rangerte i sin klasse. Ankepunktet på denne var så vidt jeg vet pre-out, som ble tatt ut etter effektforsterkeren. Skal du ikke bruke pre-out er ikke dette noe problem, og det kan jo hende at dette er forandret til 916.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra dette bildet så ser det ut som 916 har preout.Link til bilde

Men hvordan er disse i forhold til for eks HK som ble nevnt tidligere i tråden?

Vil jeg kjenne at høyttalerene får for lite kraft her også?

Er det eventuelt lurere å vente på noe annet brukt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •