Stereo-forsterker-valg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo-forsterker-valg

Heisann hoppsann.

Kjøpte meg et par B&W DM602-S2 med stativer i går (2100,-), og skal nå i gang med å kjøpe forsterkeri. Jeg har hørt at NAD C320BEE skal være en god match, så planen var inntill for ti minutter siden å stikke ned på HiFi-Klubben på mandag og slå til på en sånn en. Satt her og kjedet meg, og fant ut at jeg skulle kikke litt på diverse bruktbørser. Jeg fant et forsterkersett som bestod av Thule PR200 og LC Audio The End (2x180W visstnok), men jeg har funnet eksepsjonelt lite informasjon om disse på nettet. Har dere noen kommentarer på dette oppsettet ang. match med høyttalere, ting jeg burde vært obs på, andre anbefalinger osv.? Blir nesten nødt til å holde meg under 5000... All hjelp mottas med takk!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte for noen år siden en 180-wattsutgave av The End. Tvil i hvertfall ikke på effekten i den. Den har da 4 Sanken i hver kanal, 120 000 microfarad, 800VA Trafo, 30VA trafo til driverene, og den har en tomgangsspenning på ca 55 voltDC etter lyttene. Den har minimalt med rippel, ca 1 volt spenningsdropp på hovedtrafoen ved nesten full utstyring. Etter en halvtimes hardkjør tippet min fra tomgangstemperatur på 49 grader, opp til 50 grader. Altså en grad. Du finner lett dokumentasjon på den slik at du kan justere tomgangsstrøm og DC. Den kostet ca 7000 i løsdeler da jeg kjøpte den. Du bør sjekke om det er med DC-servo, kortsluttningssikring og softstart. Dette er ikke nødvendigheter, men kjekt å ha. Videre bør du sjekke om den er satt opp mer balanserte innganger. Det ble laget en rekke versjoner av dem. Jeg tror det er sånn ca 1-2-3-4 og Milennium. Det finnes også noen underversjoner av dem (4.1 osv)

Lyden er ganske musikalsk. Den likner på Densen, Holfi, Thule osv. Den er litt fastere en doxa SA 60. Den er ursterk og driver B&W-ene som en lek. Den vil trolig klangmessig passe BW-ene bra, og den kan drive adskillig mer tungdrevne høyttalere.

Sjekk hvor god stand TheEnd-en er i først. Hvis den er bra så er det ikke tvil spør du meg. Det er mange klasser over NAD-en... både på effekt og lydkvalitet.

Edit: The End er helt fri for global motkobling, og spiller derfor utrolig luftig. Det er det som gjør at den likner de nevnte danskene.

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LC Audio kan du finne informasjon om her: http://www.lcaudio.com/

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvis du foretrekker danskl tekst: www.lcaudio.dk

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norsk forhandler for LC Audio er http://www.norskaudioteknikk.no/

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertelig takk for utfyllende informasjon, Snickers-is! Har nå lest en del på LC Audio sine sider før (har siklet på ZAPpulse og ZAPsolute), men da The End'en er seks år gammel, er vel ikke all informasjonen relevant lenger. Takker SnOopy og Whoppass òg

Vet dere noe om Thule PR200? Har aldri hørt om den før, og et Google-søk gir så få som ett treff. Sidene til Thule nevner den heller ikke. Hva er dette for noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff, var for treig på telefonen; forsterkerene ble solgt i dag. Jaja, da får jeg fortsette å lete

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De selges brukte rett som det er. Thulen er ganske lik i lyden som TheEnd-en. Myk og varm, men samtidig detaljert og dynamisk. "den klarer det hele uten at overdrive". Det som i hovedsak skiller de eldre The End fra de nyere er noen polypropylenkondiser som er litt større enn på de eldre, og som er montert rett på kretskortet. Ellers eer det skiftet ut noen halvledere, og fornyet effekttransistorene. Det er ikke ting som gjør mye for lyden, men det er merkbart om man tester begge mot hverandre. Uansett er det et godt argument for å presse prisen. Det er viktig å sjekke om den har separat trafo til drivertrinnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for tips. Har fått tilbud om en EC 4.5 og Thule Spirit 2 nå, må si jeg er veldig fristet. Hvordan er denne kombinasjonen? Finner ikke noe info om Thule Spirit 2 på nettet. Hvordan er matchen med DM602-S2'en?

Har også funnet Doxa 012/70SE. Hvilken av disse to kombinasjonene vil være det beste utgangspunktet med tanke på høyttalerene?

Dette blir selvfølgelig dyrere enn jeg hadde regnet med... :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som bryr seg, falt valget på en brukt Opera Audio Consonance a-100b. Gleder meg vilt til i morgen!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig spennende ut. Etter hva jeg kan huske er dette en 80 watt sak som både ligner og spiller ganske likt Holfi. Gratulerer med ny forsterker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten konkluderende post i denne tråden.

Fikk forsterkeren i går (Opera Audio Consonance a100b), og har prøvelyttet i dag med en billig Sony-CD-spiller (CDP-XE330) som signalkilde og vanlige OEM-signalkabler. Det høres faktisk skikkelig bra ut! Det eneste jeg har å utsette på lyden, er at det kanskje høres litt vel analytisk og uengasjerende ut (spesielt med skikkelig rock, Dream Theater, Liquid Tension Experiment, Silverchair etc.), og at diskanten kan være litt hard ved høyere volum. Artister som Jaga Jazzist, Ole Staveteig, Jamiroquai, en del Motorpsycho osv. spilles med stor overbevisning

Den klare diskanten avslører fort dårlige innspillinger (forsterker-susing ved live-opptak osv.), men det skal den få lov siden det tross alt formidler high-hats, fløyter osv. så nydelig Diskanten har for øvrig blitt en del mykere etterhvert som forsterkeren har fått varmet seg opp.

Men, jeg har fortsatt veldig mye å eksperimentere med mht. plassering, signalkilde osv., så dette blir spennende å se hva det kan gjøre for litt "større" musikk. Nå er jeg forresten på utkikk etter en CD-spiller... Som første anlegg duger dette veldig bra foreløpig 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa er, for de som er interessert, en svært annerledes forsterker enn EC. Den ligger på "andre siden" av Thule, Densen, Holfi, TheEnd osv. Den har ofte litt vel fyldig bass.

Gratulerer med ny forsterker! :!:

Newcomer motorpsycho sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    245
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av styx
    Bare en liten konkluderende post i denne tråden.

Fikk forsterkeren i går (Opera Audio Consonance a100b), og har prøvelyttet i dag med en billig Sony-CD-spiller (CDP-XE330) som signalkilde og vanlige OEM-signalkabler. Det høres faktisk skikkelig bra ut! Det eneste jeg har å utsette på lyden, er at det kanskje høres litt vel analytisk og uengasjerende ut (spesielt med skikkelig rock, Dream Theater, Liquid Tension Experiment, Silverchair etc.), og at diskanten kan være litt hard ved høyere volum. Artister som Jaga Jazzist, Ole Staveteig, Jamiroquai, en del Motorpsycho osv. spilles med stor overbevisning

Den klare diskanten avslører fort dårlige innspillinger (forsterker-susing ved live-opptak osv.), men det skal den få lov siden det tross alt formidler high-hats, fløyter osv. så nydelig Diskanten har for øvrig blitt en del mykere etterhvert som forsterkeren har fått varmet seg opp.

Men, jeg har fortsatt veldig mye å eksperimentere med mht. plassering, signalkilde osv., så dette blir spennende å se hva det kan gjøre for litt "større" musikk. Nå er jeg forresten på utkikk etter en CD-spiller... Som første anlegg duger dette veldig bra foreløpig 8)

Vet det er off topic, men må bare få si det er fint å lese at andre her inne på avforum også hører på Motorpsycho, og ikkje minst jaga jazzist

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •