Manglende "trøkk" Yamaha RXV-650

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Manglende "trøkk" Yamaha RXV-650

La meg få begynne med å si at jeg har fint lite peling på recievere, forsterkere, biamping osv. :grin: Men har nå hatt Yamaha 650 i et år og er smått skuffet. Ok som hjemmkino, men mangler litt "trøkk" i frontene. Den gjør en dårlig jobb med å drive mine Infinity ref 6.1 høytalere. Spesielt dårlig fungerer den på musikk. Bass og dynamikk synes jeg mer eller mindre er totalt fraværende :-x Hadde tidligere en gammel NAD 3020 som brant opp. Kvalitetsforskjell!

Så mitt spørsmål er: Vil det være mye å hente lydmessig (mer trøkk, bass og dynamikk) på å koble recieveren opp mot en effektforsterkere som feks NAD C272 som kan drive frontene mine. Tok Nad som eksempel da den ligger i et ok prissegment. Eller bør jeg handle nytt?

Håper noen av fantastene her inne har energi til å svare. Andre forslag til løsninger mottas også selvfølgelig med takk... :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hvis du tar høyde for at du kan leve med det faktum at Yamaha har presentert 2 nyere versjoner i 650-serien (657&659) etter din nåværende, så tror jeg nok at du vil oppleve en betydelig oppgradering av dynamikk/kraftoverskudd etc. på fronthøyttalerne dine hvis du går til innkjøp av en effektforsterker. Hvis jeg ikke husker helt feil, så har 650-modellen, i likhet med sin storebror, 750-, pre out for alle kanalene. Et alternativ til en 2-kanals efffektforsterker kan da være eksempelvis en 5-kanals istedet. Denne vil du, hvis du fortsetter med hjemmekino i overskuelig framtid, kunne nyte godt av også senere, selv om du skifter ut forforsterkerdelen/surr.forsterkeren.

Men, dette blir jo selvfølgelig et prisrelatert spørsmål. Det finnes forresten andre effektforsterkere der ute enn NAD, hvis du helst vil prøve et annet merke.

Et tips før du evt. går til et nyinnkjøp blir å sjekke ut bruktmarkedet både for 2-kanals og 5-kanals (eller mer) effektforsterkere, og det naturligste utgangspunktet blir da bruktsidene på vårt eget avforum.

Mvh 777

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan nesten ikke forvente noe voldsomt trøkk fra en surroundreciever i den prisklassen. Invester i et effekttrinn og koble den til pre-out, så skal du se at du får fram trøkket

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Marantz.
    Ellers tror jeg muligens at jeg ville vurdert en ny, bedre og kraftigere surroundreciever - og heller deretter oppgradert med effektforsterker.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Du kan nesten ikke forvente noe voldsomt trøkk fra en surroundreciever i den prisklassen. Invester i et effekttrinn og koble den til pre-out, så skal du se at du får fram trøkket
    Ja Marantz, vil han få mere trøkk ved å koble på en effektforsterker ???? shit in shit out er ikke dette en sannhet da ? 8)

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Ja Marantz, vil han få mere trøkk ved å koble på en effektforsterker ???? shit in shit out er ikke dette en sannhet da ? 8)
    Ja, jeg er sikker på at det vil hjelpe. Hadde RX-V757 selv før og den fikk seg et solid løft med effekttrinn. Nå er sikkert de nye yamaha modellene litt mer strømsterke enn 650, men skal man få vesentlig mere trøkk fra en reciever må nok tibian opp på større modeller som 1600 eller 2600 og det er jo et bra prishopp fra de billige yamaha modellene. Man får f.eks RX-V657+NAD C272 til samme pris som RX-V1600 alene. Om Nad og Yamaha er en god match kan jeg derimot ikke svare på. Jeg har prøvd både med og uten i oppsettet mitt og er ikke i tvil om at det var verdt å investere i effekttrinn. Det krever som regel litt prøving og feiling før man finner noen som matcher resten av oppsettet. Jeg hadde 5-6 modeller innom før jeg fant noe som passet i mitt system.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •