NAD T753v2 Gir Seg :S

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAD T753v2 Gir Seg :S

Hellu

Mulig dette er veldig normalt.. men uansett....
    Min NAD T753 gir seg veldig fort når jeg spiller på rundt full guffe. Den har jo alt for lite effekt til mine CLSC15, så det er jo ikke rart den clipper. Men jeg trodde 'Soft Clipping' skulle gjøre så den bare kuttet de nederste og høyeste frekvensene, så forsterkeren ikke skulle jobbe på mer en det den klarer og ikke bli overopphetet. Men jeg tok vel ganske feil.

Litt irriterende at hver gang jeg skrur opp på rundt fult volum så bare skrur den seg av og lyser svakt rødt på 'Stand By' Lampen. Regner med at det er fler som har det samme problemet med samme/lignende NAD Reciever.

Takker for alle svar

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

Hadde jo vært fint hvis det ihvertfall var noen få NAD entusiaster der ute som hadde tatt seg 2min til å slenge inn ett lite tips

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips; effektamp ellers sjekk om det er bra med klaring til utlufting. Er jo alltid en mulighet å bytte ut vifter og ribber, men tror egentlig ikke dette hjelper noe særlig, regner med at viftene og ribbene NAD har brukt opprinnelig skal være bra dimensjonert.

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo ganske lite effekt til cerwin vega clsc-15 da kjøp et par nad 272

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når forsterkeren gir ut signaler som høyttalerne ikke tåler/ eller forvrengning fra forsterker så slår ampen seg av, det er slik Soft Clipping fungerer.
    Var slik på min gamle NAD C370 og NAD 218 THX.

Ps. reVo trenger vel neppe mere effekt når han har Carver PT-1800 som greit knuser et par NAD 218

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær glad det kutter.. Hvordan kan du kjøre classic 15 på denne forsterkern?! "irriterer" meg at dere kommer og klager på ting og tang, når komboen er så slående feil. Det er jo ganske logisk at den knøtten av en forsterker gir seg . NAD 773v2 er så si minimum på reciver siden til clsc15, om du vil kjøre på litt.

Men en NAD 272 er en lur investering her.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    Når forsterkeren gir ut signaler som høyttalerne ikke tåler/ eller forvrengning fra forsterker så slår ampen seg av, det er slik Soft Clipping fungerer.
    Var slik på min gamle NAD C370 og NAD 218 THX.

Ps. reVo trenger vel neppe mere effekt når han har Carver PT-1800 som greit knuser et par NAD 218
    Øh, softklipping funker vel på den måten at den kutter ut endel av frekvensområdet eller no?! og kjør "klippinga" glattest mulig. Trodde jeg da. Men jeg tror så mye rart.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Øh, softklipping funker vel på den måten at den kutter ut endel av frekvensområdet eller no?! og kjør "klippinga" glattest mulig. Trodde jeg da. Men jeg tror så mye rart.
    Kansje jeg forklarte det litt feil, men NAD C370 slo seg helt av og lyste rødt når Soft Clipping gikk. Det var på høyt volum da noe holdt på å bli overbelastet eller forsterkeren ble for varm.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av reVo
    Hellu

Mulig dette er veldig normalt.. men uansett....
    Min NAD T753 gir seg veldig fort når jeg spiller på rundt full guffe. Den har jo alt for lite effekt til mine CLSC15, så det er jo ikke rart den clipper. Men jeg trodde 'Soft Clipping' skulle gjøre så den bare kuttet de nederste og høyeste frekvensene, så forsterkeren ikke skulle jobbe på mer en det den klarer og ikke bli overopphetet. Men jeg tok vel ganske feil.

Litt irriterende at hver gang jeg skrur opp på rundt fult volum så bare skrur den seg av og lyser svakt rødt på 'Stand By' Lampen. Regner med at det er fler som har det samme problemet med samme/lignende NAD Reciever.

Takker for alle svar
    Soft klipping betyr bare at du ikke skal få en stygg høyfrekvent forvrengning som typisk tar livet av diskant elementer, men få en mer ørevennlig og mer kontrollert flat form for klipping når effekt forbruket overskrides.

At forstekeren slår seg av er pga beskyttelses kretsene har opfattet drifts situasjonen skadelig for forsterkeren, enten pga kortsluttning overoppheting, eller andre typiske overbelastnings situasjoner, og har ingenting med begrepet softkliping å gjøre.

Det står så vidt jeg vet heller ikke noen plass at en forsterker skal tåle full guffe på volum kontrollen fra hvilken som helst kilde, og det er nettop pga slik litt uvettig bruk at en forsterker har sikkrings kretsløp som slår den av før noe annet går opp i røyk. ;-)
    En volumkontroll er konstruert for å kunne utnytte hele forsterkerens effektmessige potensiale selv med litt lave og svakere inngangs siganler. Man vil derfor fort overstyre og overbelaste utgangstrinnene hvis man kjører volumet til maks med forholdsvis sterke inngangs signaler fra de innebyggde digitale de konverterene eller analoge linjesignal fra CD og DVD spillere osv.

Det som er fint med NAD T753, er at denne har pre.out-post.inn utganger og innganger, så man kan bruke den litt kreativt, som f.eks en forforsterker til kraftigere effekt forsterkere, eller "Bi-Ampe" med 4 av de 5 interen effekt trinnene mot høytalere som har Bi-Wiering mulighet. Ellers skal man drive et parr CLSC15 som du har skikkelig, må man gjerne ha noe som effektmessig klarer dette, og ikke missbruke en ellers godt dimmensjonert surround receiver til å konstant kjøre opp mot overbelastning. CV sine 15" bass elemnter er forholdsvis lettrevene så lenge man ikke skal spille høyt. Skal man spille høyt og utnytte høytalerene, suger slike forholsvis tunge membraner skikkelig til seg med effekt, og det er ingen vei utenom å ha utgangstrinn eller effekt forsterkere som er konstuert for å klare dette, og kan levere strøm og effekt som får elementene til å flytte seg kontrollert og riktig i forhold til musikk signalet.

Er du litt nevenyttig og vet hva du holder på med, og ikke benytter nad forsterkeren i et surround oppsett, kan du eksternt kobble om pre out for front, og lage et 4 effekt forsterker oppsett for stereo kanalen på NAD T753 med et y ledd, så du f.eks kjører de to bak effekt forsterker kanalene til mellomtone og diskant på CLSC15 og bruker front effekt forsterker kanelene kunn til bass. Er ikke sikker på om CLSC15 har bi-wiering mulighet originalt, men med litt omkobbling internt i høytaleren, så kan det være en mulighet.

Du vil riktignokk ikke kunne spille noe serlig høyere før du får samme problem som tidligere, fordi en økning i lydtrykk på 3db krever dobbling av tilført effekt, og fordi du belaster den samme interne strømforsyningen som har sine effekt messige begrenssinger , men du vil kunne utnytte effekt delen av NADen din på en litt bedre måte, så den orker mer, og spiller litt mer uforvrengt litt høyere enn med kun de interne front effekt forsterkerene som tar hele lasten.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merket aldri at min C370 kutta ut frekvenser pga soft clipping, den slo seg bare av:S Men jeg har jo ikke noe særlig peiling på dette, så er kansje like greit jeg holder kjeft

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.... Ser jo at det er mange som skriver skaffe deg AMP som klarer CLSC15. Jeg har en Carver Pt-1800 som ikke puster tungt en gang når jeg drar på, med mindre jeg virkelig vrir på bassknotten på NAD114. Men jeg hadde ikke noen andre høyttalere en clsc15 å teste NADt753v2 på. Så da skrudde den seg av noen ganger, men jeg er klar over at det er litt mye å kreve at den skal drive clsc15 på full guffe uten å bli bli overbelastet. Den er vel mer beregnet på noe mye mindre en 15" fra CV som suger til seg effekt så det holder.

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye vrir du opp før den klipper?

Hadde V-12F på min 753v2, og det var ikkenoe problem.. Men nå presset jeg ikke forsterkeren mer enn mellom -10dB og -5dB, noe jeg syns var ganske høyt (Og dersom huseier var hjemme på dette volumet var det garantert at han kom ned)..

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    clippr på +10 eller no trur jeg det var....

Intermediate Pug-Nose sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Da har jeg jo ikke vært i nærheten av pining på min forsterker engang...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pug-Nose
    Hvor mye vrir du opp før den klipper?

Hadde V-12F på min 753v2, og det var ikkenoe problem.. Men nå presset jeg ikke forsterkeren mer enn mellom -10dB og -5dB, noe jeg syns var ganske høyt (Og dersom huseier var hjemme på dette volumet var det garantert at han kom ned)..
    Men så er jo CLSC-15 heftig mye tyngre å drive også

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja tunge 15" membraner suger mye power....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •