Subforsterker i økonomiklassen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Subforsterker i økonomiklassen!

Heisann!

Trenger en subforsterker til mitt Zachry BX-T12 (2x300w 4ohm) basselement!
    Mulighetene er vel Zachry, MDS, og eventuelt Hypex (men det er litt i det dyreste laget..)

Kom over noe litt interessant her nå doh..

http://www.eltaxserviceshop.com/prod...0&sub=0&page=2

Noen som har erfaring med denne? Eltax er vel ikke akkurat kongen på haugen, men det er ikke elementet jeg skal drive heller! Hadde vært fint å fått til noe så billig som mulig..

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hypex er jo kremen...

Men MÅ du ha innbygingsforsterker, hva med en vanlig effektfosterker som du har mange flere muligher med videre..?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japp, hypex er gode saker.. men er nok litt overkill føler jeg.

Nei, trenger egentlig ikke innbyggingsforsterker.. men det er jo penest. Forslag til andre typer forsterkere da? Mono, effekt, PAeffekt?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik å forstå at elementet det er snakk om er dobbelspole eller er det to identiske? I så fall, er det 4ohm pr spole, eller 2x2ohms spoler? PA er jo brutalt og ofte dyrt hvis du skal ha noe skikkelig, har ofte også en tendens til å bråke (viftestøy). Ellers er det fritt fram i forhold til mono/2-kanals amp, men en fordel med å ha brokoblingsmulighet.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltspole, med 4 ohm motstand på hver.. med maks effekt inn 300w i 4ohm. Slik jeg har forstått det..

Her er alt om elementet:

Legenden er nå tilbake, nå enda bedre. BX-serien finns i to serier. BX-P serien er den mest brutala og påkosta serien med utrolige stabile korgar støpte i aluminium (patentsøkte). Ordentlig kraftig dobble magneter. Helt ny konstruerte 2-lagers koner i kolfiber og papp. Aluminium dustcup som gjør konen stivere og lyden enda kraftigere. FAT-surround opphengte koner som gjør at du får ekstra lang slaglengden. BX-T serien har en lekker designet korg i Aluminium. Coatad pappkon som er FAT-surround opphengt. Kraftige dobble magneter. Begge seriene har dobble 4 Ohm:s 4-lagers kaptontalspolar. Talspolarna ventileres gjenom magneten og via polplaten for ekstremt bra avkjøling.
    12" subbasselement med dubbelstakkede 70 Oz magneter. 2" 4-lags kapton talespole. Gullpletterte skrutilkoblinger. Fungerer bra i smålukkede eller portede kasser. Effekt: 600 Watt. Følsomhet: 88 dB. Frekvensområde: 30-300 Hz. Imp: 2x4 Ohm. Rek delefrekvens: <150 Hz. Qts: 0,39. Vas: 39 l. Fs: 39 Hz. Yttermål: 324 mm. Baffelhull: 285 mm. Dybde: 160 mm. Vekt 8,5 kg.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ike en Hypex D1.2 ?
    Klasse D, 120w, Kr1300.-

Stabil og grei sak, liten varmeutvikling, kjent merke, billig.

Norcad

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, og 120 D-klasse watt er nok til å sparke skikkelig liv i dette elementet?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okok, selv foretrekker jeg min løsning (logisk nok) pga at det er flere muligheter vidre. Da hadde jeg kommet til å kjøpt en brukt NAD 216/C270/C272 og brokoblet (ca350w rms) denne opp i mot seriekoblede spoler på elementet.

Men du får vurdere selv, jeg har ikke noe i mot innbyggingsforsterkere, men liker å ha det rimelig "fritt" så jeg ikke er låst til en løsning

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuellt brukt en kanal pr spole og brukt Y-ledd på inngang for å beholdt bedre dempingsfaktor.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja.. er vel en mulighet det. Nad 216 hadde nok krutt til å drive to slike elementer ok så..

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting med innbygningsforsterkere er at de skjelden er tette, dvs. du må lage en lufttett kasse inne i kassa for innmonteringen.

Benytter selv Hypex og er strålende fornøyd med denne.

Dersom du skal bruke et effekt trinn ala NAD 216 etc. så husk at du da ikke for noen form for "hjelp" mht. Fasekontroll, EQ justering / Boost eller andre justeringer.

Et lite tips fra en som har bygd mye "billige løsninger", du går fort lei av slurvebass og mangel på kontroll, så jeg vil anbefale deg på det varmeste å legge litt mere kroner i SUBèn din, men dette er jo opp til deg

Lykke til uansett !

/L

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, linken til Eltax forsterkeren funker visst ikke med mindre du har vært inne på siden før. Men ser du under "spare parts" og "subwoofer amplifiers" er det den siste forsterkeren på andre siden. Det er forsterkeren som sitter i Atomic A-15.2R.. 500w power supply, skal visst gi 300w til elementet omtrent. Noen som har erfaringer med denna?

Koster 1150,- DKK (danske kroner) med frakt til Norge.. Noen som vet hvor mye den koster inn i landet med moms og toll?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    En annen ting med innbygningsforsterkere er at de skjelden er tette, dvs. du må lage en lufttett kasse inne i kassa for innmonteringen.

Benytter selv Hypex og er strålende fornøyd med denne.

Dersom du skal bruke et effekt trinn ala NAD 216 etc. så husk at du da ikke for noen form for "hjelp" mht. Fasekontroll, EQ justering / Boost eller andre justeringer.

Et lite tips fra en som har bygd mye "billige løsninger", du går fort lei av slurvebass og mangel på kontroll, så jeg vil anbefale deg på det varmeste å legge litt mere kroner i SUBèn din, men dette er jo opp til deg

Lykke til uansett !

/L
    Mye sant i det du sier der killroy. Eget kammer til forsterkeren skal nok gå greit.. Personlig så har jeg egentlig mest lyst til å kjøpe en egnet subforsterker som du anbefaler. Men vet ikke hvor hardt jeg må ta i for å få det til å funkte, og siden det er et relativt billig element så er det dumt å bruke altfor mye på AMP også..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •