noen spm om analog vs digital tilkobling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

noen spm om analog vs digital tilkobling

Har i dag kobla opp min pioneer vsx-1015, og har noen spm jeg ikke får svar på i bruksanvisninga.

For det første er det VELDIG stor forskjell på lyden med analog vs digital tilkobling fra dvd, når jeg spiller en vanlig cd. Med analog tilkobling er det VELDIG mye bass, mens resten av frekvensområdet er tilbakelent, det blir ikke mer og mer dempet jo høyere frekvensen blir, det virker bare som bassen får et enormt løft.
    når jeg bruker digital kobling (koax) blir det mindre bass, men mer av resten. altså, ikke bare mindre bass, men mer trøkk i resten av frekvensområdet, uten at volumet blir høyere.
    (jeg bruker for øyeblikket en billig elta-dvd.)
    noen som kan forklare meg hvorfor det er slik?

i bruksanvisningen står det også " vi anbefaler også at du bruker analog lydtilkobling fra dine digitale kilder, i tillegg til digital lydtilkobling."

hvorfor dette er anbefalt, står det ingenting om.
    når jeg kobler inn digitalkabelen fra dvd, så "forsvinner" signalet fra analog, men ikke omvendt. virker som recieveren foretrekker digitalsignalet. hvorfor er det da anbefalt å tilkoble begge i bruksanvisningen?

Active super_kalle2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med forskjellig signal på analog/digital har sikkert noe å gjøre med DAC'en i dvd spiller i forhold til den i receiver.. Vil anta at den i dvd spilleren er litt fucka pga dårlig shit spiller..

Det med at digitalt signal blir foretrukket fremfor analogt er fordi du har satt signal select til auto.. Da vil receiveren helst ha digitalt pga du bruker dvd som kilde = digitalt = DD og DTS.. Det synes receiveren er chill:-).. Du kan velge å bruke analog eller digital på signal select, hvorfor det er anbefalt å bruke begge tilkoblinger vet jeg ikke, men hvis du hadde hatt en dyr dvd spiller så hadde det helt klart vært en fordel, da kunne du kjørt digitalt når du så film (dd + dts) og analogt på musikk, da dac'en i en dyr dvd spiller slår den dac'en i receiveren din...

Active Tommy Nilsemn sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, merkelig. Hos meg er det helt omvendt. Hos meg gir digitalen et sikkelig løft i bassen, mens Analogen gir en mer flat kurv. Det du syns passer deg best er nok det di bør gå for. Men vil no tro at dac'en er bedere i reciveren din en i dvd spilleren så da vil nok digital være det beste.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sitter antagelig en mye bedre digital til analog converter (DAC) og et mere presist analog buffer trinn i din receicer enn hva de har putta inn i din DVD spiller som er etter det jeg forstår i i "rema-1000" klassen.

Spander på deg en litt bedre spiller så vil du se at dette endrer seg

/L

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Det sitter antagelig en mye bedre digital til analog converter (DAC) og et mere presist analog buffer trinn i din receicer enn hva de har putta inn i din DVD spiller som er etter det jeg forstår i i "rema-1000" klassen.

Spander på deg en litt bedre spiller så vil du se at dette endrer seg

/L
    den spilleren skal nok byttes ut ja, men man må jo begynne et sted, og da begynte jeg med forsterkeren. ;-)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får ikke mer lyd viss du har planer om å bruke digitalinngangen.

er du ikke fornøyd no burde du kanskje legge på 3-4000 for ren cd spiller.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    du får ikke mer lyd viss du har planer om å bruke digitalinngangen.

er du ikke fornøyd no burde du kanskje legge på 3-4000 for ren cd spiller.
    trenger ikke MER lyd, og var ikke det jeg spurte om heller.. ;-)

Har forresten en ROTEL rcd-950 stående, det er en grei cd-spiller (VAR iallefall)
    men vil ikke ha så mange kompnenter stående i stua. dvden er uansett moden for utskiftning, og vil nok tro at en litt dyrere/nyere modell av kjent merke vil gjøre bedre jobb både på film og musikk enn den jeg har.

er det egentlig noe signalbehandling av digitalsignalet inne i dvden, eller leverer alle dvder like digitalsignaler, sånn at det kun er dacen som bestemmer lyd/bildekvalitet?

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble til Rotelen og hør hva resultat du får da... Vedder på at lyden blir bedre med den nå du skal lytte til cder ;-) Så får det heller være at det blir mange komponeter i stua frem til du har kroner til ny DVD-spiller :?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har VSX915, og tenkte som trådstarter at jeg skulle bruke DVD-spilleren til å spille CD. Jeg droppet det pga. brukervennlighet, DVD-spilleren (eller rettere sagt HDD-opptakeren) klarte ikke å starte avspilling av CD sånn uten videre, så da var det bare å koble opp CD-spilleren igjen. Bruker en ROTEL rcd-965 fra begynnelsen av 90-tallet tilkoblet med digital coax. Synes lyden er fortreffelig. Enig med tidligere taler, koble opp Rotelen digitalt og se om du føler behov for å bytte. Og Rotelen kan du styre fra fjernkontrollen til VSX1015 ;-) .

Og hvorfor Pioneer anbefaler å koble opp både analog og digital vet jeg neimen ikke, kan ikke se noen fordeler med det i ditt oppsett. Og særlig ikke hvis du planlegger å bruke romkorreksjon eller andre funksjoner, da må vel receiveren først konvertere analogt til digitalt og så tilbake igjen etterpå. Kjører man pure direct og har en CD/DVD-spiller med en bedre DAC enn receiveren, vil sikkert analog tilkobling gi bedre resultat.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    er det egentlig noe signalbehandling av digitalsignalet inne i dvden, eller leverer alle dvder like digitalsignaler, sånn at det kun er dacen som bestemmer lyd/bildekvalitet?
    det er ikke mye signalbehandling, platen leses og kodes til s/pdif. du vil IKKE få bedre lyd med en dyrere dvd om du skal bruke digitalkabel.
    iallefall ikke i et normalt anlegg. noen insisterer likevel på å bruke mange tusen på noen få jitterverdier.
    dac er 100 ganger viktigere
    MEN skal du ha ut alt blir kanskje drivverket av en faktor også.....alt etter kvalitet på dac også forsåvitt

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie
    Koble til Rotelen og hør hva resultat du får da... Vedder på at lyden blir bedre med den nå du skal lytte til cder ;-) Så får det heller være at det blir mange komponeter i stua frem til du har kroner til ny DVD-spiller :?
    Dette tror jeg ikke du vil angre på. Har selv en relativt rimelig CD spiller som jeg bruker analogutgangene på. Bedre DAC i denne enn i receiveren, selv om det er en billigmodell av en CD spiller. Den eneste måten å finne ut av det på er å prøve...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tar et nytt spm her, istedet for å starte ny tråd::

jeg bruker en gammel tv, med kun en scart-inngang. kobler "monitor out" fra pioneeren til tv, via svhs-scart overgang, og får opp OSD fra pioneeren. men jeg får IKKE til å kjøre bildesignal fra paraboltuner/dvd via recieveren? bruker rca-kabel fra videoutgangen på disse to, på videoinngangene på recieveren. har lest bruksanvisninga 4 ganger nå, og ikke funnet noen løsning på problemet? noen som har et godt tips eller to?? :-?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres merkelig ut. Regner med at hvis du kobler samme kabel som du har inn til receiver til TV så går det bra?
    Det er ikke noe innstilling hvor du må velge hvilken video inngang som tilordnes de forskjellige audioinngangene?

Har ikke vært borte i denne receiveren, men har prøvd en del andre og der har det ike vært problem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •