Forsterker til HiFi/hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker til HiFi/hjemmekino

Hvordan er det best å løse det når anlegget brukes både til musikk og film. Altså både stereo og surround. Neste gang elektronikken min skal byttes ut, vil jeg gå for separat løsning, med forforsterker og effekttrinn. Lønner det seg og ha ett trinn for fronter og ett for senter og surr., eller er det hipp som happ? Jeg aner ikke, men magefølsen sier meg at det er best å dele det opp mest mulig???

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke noe problem i å feks kjøpe en surround forforsterker og eventuelt en 5 kanals effekt forsterker om det var sånn du tenkte? Dette kommer jo litt ann på om du har MYE større fronter en feks senter og bakhøyttalere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vet at det funker fint, har idag kun en surround-reciver... Men om det har noe hensikt å kjøre ett eget sluttrinn til fronter (som brukes både i stereo og surround), og ett eget til center og bak? Vet jo det er noen som kjører egne monoblokker til hver kanal, er dette det optimale? Eventuellt hvorfor?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Ja, vet at det funker fint, har idag kun en surround-reciver... Men om det har noe hensikt å kjøre ett eget sluttrinn til fronter (som brukes både i stereo og surround), og ett eget til center og bak? Vet jo det er noen som kjører egne monoblokker til hver kanal, er dette det optimale? Eventuellt hvorfor?
    Hmm om det er det optimale er litt vrient å svare på.. Regner med at en 2 kanals på frontene og en 3 kanals på resten må være optimalt.. Forskjellen på 2 og 3 kanalsen er vel nesten ingen ting annet en en kanal til.. Blir jo ikke forstyrret av hverandre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det magefølsen min mener også... Noen andre som har noen kommentarer? Noen som kan begrunne det?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimale avhenger helt av hvor mange kroner du har tenkt å legge i det, og hva du mener er <optimalt> for deg\ditt bruk. Fordelen med monoblokker til hver kanal er at man kan oppgradere akkurat der man føler behovet kommer med tiden. Men dette er sjeldent den billigste løsningen.

Det finnes flere gode 5-kanals effektforsterkere på markedet i dag også. Det er heller ikke noe i veien for å kjøre en vanlig stereoeffektforsterker til frontene, og f.eks en monoblokk til senter, og la bakkanalene gå til reciver som de gjør. (De 80% av hjemmekinoene her på forumet, holder recieverens kraft mer enn nok til bakhøytalerene)

Viktigste er å huske matching av utstyr, så man ikke skaper en veldig ulik lydsignatur med front, senter og bak..

Med dette mener jeg f.eks:
    - Rotel til senter
    - Vincent til fronter
    - ICE til bakhøytalere

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Optimale avhenger helt av hvor mange kroner du har tenkt å legge i det, og hva du mener er <optimalt> for deg\ditt bruk. Fordelen med monoblokker til hver kanal er at man kan oppgradere akkurat der man føler behovet kommer med tiden. Men dette er sjeldent den billigste løsningen.

Det finnes flere gode 5-kanals effektforsterkere på markedet i dag også. Det er heller ikke noe i veien for å kjøre en vanlig stereoeffektforsterker til frontene, og f.eks en monoblokk til senter, og la bakkanalene gå til reciver som de gjør. (De 80% av hjemmekinoene her på forumet, holder recieverens kraft mer enn nok til bakhøytalerene)

Viktigste er å huske matching av utstyr, så man ikke skaper en veldig ulik lydsignatur med front, senter og bak..

Med dette mener jeg f.eks:
    - Rotel til senter
    - Vincent til fronter
    - ICE til bakhøytalere
    Helt enig i dette... PS: Håper ingen har rotel til senter, vincent til fronter og ice til bak høyttalere her på forumet. Da ville de følt seg dumme.. hehe

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner rotel, og det er vel prisklassen min... Det jeg kunne tenke meg, var f.eks RB-1080 til front, og en RMB-1066 til resten. Kunne det vært en ok mulighet?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner rotel, og det er vel prisklassen min... Det jeg kunne tenke meg, var f.eks RB-1080 til front, og en RMB-1066 til resten. Kunne det vært en ok mulighet?
    Virker som en veldig flott kombo med utstyr det,,.. Hvilke høyttalere har du?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Helt enig i dette... PS: Håper ingen har rotel til senter, vincent til fronter og ice til bak høyttalere her på forumet. Da ville de følt seg dumme.. hehe
    Hehe, ikke godt å si. Selv kunne jeg ikke tenkt meg det iallefall, men kan jo hende noen liker en senter som sparker, fronter med detaljer og kontroll, samt noen nøytrale bakhøytalere.. Hvem vet

Nå kjenner jeg kun til 1080, men der får du iallefall utrolig mye for pengene så sant du kommer over en god pris på brukten. Rotel synes jeg selv er morsomt, og spiller veldig rått til bla. B&W etter mine ører. Kjøper du brukt, og angrer, så er det jo bare å selge brukt igjen, stort sett uten tap, også:wink:

Edit: Kjøper du 1080 brukt, og angrer; send meg en pm, så blir vi enige om pris..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke sikker nå. Men er ikke 1080 en 2 kanals på 2x200w og 1066 en 6 kanals som kan brokobles til 3x150w?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •