Midgard Audio (leverer 6.1 virkelig 600 watt i 8 ohm?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 216
    Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Midgard Audio (leverer 6.1 virkelig 600 watt i 8 ohm?)

Jeg har kikket litt rundt og prøvd midgard sine 6,1 blokker.. Mitt spørsmål er: Leverer disse virkelig 600 watt rms i 8 ohm?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg ikke uttale meg om, men de har iallefall masser av kraft, detaljer, deign og kontroll til en billig penge..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Jeg har kikket litt rundt og prøvd midgard sine 6,1 blokker.. Mitt spørsmål er: Leverer disse virkelig 600 watt rms i 8 ohm?
    Hva er bakgrunnen for spørsmålet; Er du puslete synes du?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,540
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si dem leverer 600 gode watt! Da jeg kun har hørt disse og kommet med en posetiv tanke etterpå.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det gjør de. Forvrengningen begynner å stige relativt kraftig rundt 660-670W i 8 ohm før den klipper. Effekter opp til ca 1150-1200W RMS (ved rundt 4 ohm) klarer de å levere kontinuerlig fra strømforsyningen.

Ved noe høyere forvrengning enn i 4 ohm, og med begrensning på rundt 0,5 sekunder vil de kunne levere omkring 2300W RMS i 2 ohm og følger på opp til rundt 3150W ved 1 ohm, også begrenset til ca 0,5 sekunder. Denne begrensningen kommer av at strømforsyningen ikke leverer mer enn ca 1500W kontinuerlig. Begrensningen på 3150W i 1 ohm kommer av sikkerhetskretsløpene. Uten disse kunne man forventet å ta ut omkring 4600W i 1 ohm.

6.1 har i praksis en kapasitet på 45A. Denne vil aldri komme til anvendelse, men det er allikevel en fordel med stor strømkapasitet da dette er en følge av god kontroll. 45A er et tall som fremkommer av en begrensning i sikkerhetskretsløpene. Disse begrenser ingen ting før man overstiger dette. Hadde ikke disse vært her ville kapasiteten vært over den dobbelte, altså ca 100A.

Imidlertid må strømkapasiteten sees på annerledes enn i en klasse AB-forsterker. I en klasse AB-forsterker vil man i praksis ha en voldsom begrensning av maksimalstrømmen når man trenger den, altså ved elektriske fasevinkler. I en klasse D-konstrukjson har man tilgang på mesteparten av strømkapasiteten til en hver tid. Dette gjør at 100A i en klasse D-konstruksjon tilsvarer gjerne minst det dobbelte i en klasse AB om man er ute etter å sammenlikne evne til å holde høyttalerlaster under kontroll.

Hva har frembragt spørsmålet forresten? Størrelsen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til spørsmålet er at jeg prøvde et par 6,1 på torsdag på mine Patos Lyric 502 og syns det var meget tam bass i de, samtidig så virket det ikke som om dette var noe for stort for høyttalerne, noe jeg trodde 1100 watt i 4 ohm ville bli! Syns de låt veldig greit på jazz og lyse toner. Men må si jeg smiler mer av min Parasound hca 1200 mk2..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekka hva gain er på parasounden? jeg og synes de virke litt "slappe" første gang jeg hørte på de, men det er når det virkelig "røyner på" at man bruker såpass mye av effekten at man kan høre forskjell. Og det spesielt i bassen. Man kan tydelig høre at de ikke går tomme for krefter. Min sammenligning var med 2 x NAD 218.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel forskjell på 600 "analoge"watt kontra "digitale"? eller?
    og ja jeg skjønner jo at det er forskjell på f.eks BURMESTER watt og AIWA watt......

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    6.1 har i praksis en kapasitet på 45A. Denne vil aldri komme til anvendelse, men det er allikevel en fordel med stor strømkapasitet da dette er en følge av god kontroll. 45A er et tall som fremkommer av en begrensning i sikkerhetskretsløpene. Disse begrenser ingen ting før man overstiger dette. Hadde ikke disse vært her ville kapasiteten vært over den dobbelte, altså ca 100A.
    Er man i beita for et sveiseapparat kan jo dette være tingen. :-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Har du sjekka hva gain er på parasounden? jeg og synes de virke litt "slappe" første gang jeg hørte på de, men det er når det virkelig "røyner på" at man bruker såpass mye av effekten at man kan høre forskjell. Og det spesielt i bassen. Man kan tydelig høre at de ikke går tomme for krefter. Min sammenligning var med 2 x NAD 218.
    Når du snakker om gain mener du vel volumet på den? Isåfall står det på fullt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain 6.1 = 27,2 dB
    Gain 218 = 28,2

Fant ikke noe om gain på din Parasound, men jo lavere gain er jo mere må man vri på volumknotten på forsterkeren for å få samme tilført effekt (etter det jeg har skjønt). Dette kan du ikke endre på....

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men det har vel ikke noe å si. Har det vel?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men det er derfor du kan oppleve de som "slappere" ved samme volum som du hadde før.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det har en hel del å si. Alt annet likt vil man stort sett alltid foretrekke den som spiller høyest. Om man gjøre en A/B - testing er derfor volummatching nesten et must om man skal gjøre en fornuftig sammenligning av to komponenter. Det har visstnok blitt gjort blindtester på dette hvor selv marginale forskjeller i volum gjør at panelet foretrekker den som spiller høyest.

Andre punktet er nettopp det du innvender. Hørselen er langt fra lineær, og særlig de lave frekvensene blir oppfattet dårlig ved lavt volum. Ergo vil to ulike volum høyst sannsynlig medføre at du synes den som spiller høyest har mest bass.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel parasound kjent for å "Rocke" bassen litt?
    ICE baserte forsterkere er på en annen side kjent for å være nøytral og gjerne litt slank i bassen...

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått med meg at denne ICEpower teknologien er veldig effektiv, hvorfor er det så få produsenter som bruker den da? Den kan umulig være dyr hvis du ser på prisene til Midgard. Kan det være at den er vanskelig å utvikle? eller noe sånt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ICE benyttes jo av et skokk produsenter, inkludert Rotel, NADKRAFT...

For øvrig tror jeg mange av spørsmålene rundt Midgard og "slapp" bass har like mye med forforsterker/equalizing å gjøre som selve forsterkeren. Blokkene legger ikke til informasjon i signalet, og hvis en har testet å kjøre signalet direkte gjennom en normal high-end forsterker er ofte det første en merker alt for lite trøkk i bånn...

Equalizing, enten det foregår aktivt i forforsterker eller ved å kombinere med høyttalere som passivt guffer mer bass (f.eks. høyttalere med store elementer), er ofte en nødvendighet for å hente ut informasjonen i bånn på en rekke innspillinger.

Jeg har selv erfart Midgard på et oppsett med 12" elementer, og der manglet det ikke på guffe, for å si det mildt...

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at blokkene låt veldig nøytralt å drar sikkert de fleste høyttalere bra.. Men ikke alle forsterkere låter like godt på alle høyttalere. Det har jo litt å si hvordan man liker lyden selv å. Så at ICE er det beste valget til rundt 10-15k er ikke jeg sikker på.. Prøver ikke å "Henge" ut Midgard om noen tror det. Har hørt Midgard på B&W og det er absolutt en mye bedre match!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til spørsmålet er at jeg prøvde et par 6,1 på torsdag på mine Patos Lyric 502 og syns det var meget tam bass i de, samtidig så virket det ikke som om dette var noe for stort for høyttalerne, noe jeg trodde 1100 watt i 4 ohm ville bli! Syns de låt veldig greit på jazz og lyse toner. Men må si jeg smiler mer av min Parasound hca 1200 mk2..
    Her er jeg enig. Ice power generelt er meget bra. Men jeg syns f.eks Parasound A21 spiller "røffere" og med mer kjøtt rundt seg enn hva ice power gjør. Men må si ICE låter helt rått til tider, men passer ikke alt og alle. A21 virker på meg faktisk langt "kraftigere", men dette er nok pga dens lydsignatur. Noen ganger liker jeg A, andre ganger B...

Neste år kommer det nok en A21 i hus, men er ikke dermed sagt at MA går ut. Man får rett og slett ikke i pose og sekk, og da må man "samle" .

Jeg storkoser meg iallefall ofte med min MA + B&W kombo, og EC'en gjør underverker på dem(men det er en anen historie!).

EDIT: Syns ikke ICePower(MA) har slapp bass! . Hele lydbildet er rimelig "tight". Men også til tider litt "kjedelig".

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad

Gain = forsterkning og kan meget enkelt endres i alle forsterkere med negativ tilbake kobling (to motstander bestemmer dette). Lyden derimot tror jeg ikke noen vil høre noen forskjell på mht. noen få dB. Men det er klart at en Forsterker som er litt "følsom" vil fort bli oppfattet som "spenstig".

Dersom du kjøper et effekt trinn med litt lavere Gain, så er det bare og kompensere med litt mere "inn" signal.

/L

Side 1 av 11 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •