Midgard Audio (leverer 6.1 virkelig 600 watt i 8 ohm?) - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 216
    Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det egentlig relevant om dem leverer 50 eller 600 watt. Det er jo hvordan den spiller i en gitt sammenheng. Og sammenligne disse med langt dyrer forsterkere blir selvfølgelig overkill. Prøvde bare å presisere at effekten i ice ikke nødvendigvis høres kraftigere ut enn andre forsterkere fordi om effekten er oppgitt til ofte 3 dobbelt i fohold til mange andre. Egne erfaringer er tross alt reservert av undertegnede.

Synes selv at mange andre leverer vell så bra dynamikk og pondus, og ofte med et bredere lydbilde enn ice klarte å levere. Om dette har sammenheng med oppgitt watt bryr jeg meg fint lite om, da jeg synes watt er et løst begrep.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slett ikke alle som har bruk for 600W, det er riktig.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er, slik jeg svarte deg på PM, også andre ting som kan føre til slike kutt enn akkurat forsterkeren. Når disse forsterkerne kutter gjør de det uten noen skrapelyd. Siden du får dette er det lite sannsynlig at det skyldes forsterkerne. Det høres mer ut som om det er snakk om dårlig kontakt eller simpelt hen mekanisk/termisk overbelastningsvern i høyttalerne. (noe som er sjeldent)
    Jeg har akkurat hatt en fest der jeg kjørte 6.1 og halo P3 på de nye CLS-215. Kutting forekom innimellom, i samsvar med det som snickers sier, uten noe skrapelyd. Det som skjedde var at lyden ble senket drastisk i ett til to sekunder, før den kom tilbake igjen. Dette var dog på temmelig stive lydnivåer. Vi lå ganske jevnt på 115-120 dB. Målt 4-6 meter fra høyttalerne. Skal forske litt mer på dette, men det er mye mulig det er noe med preampen som skaper kuttingen - det er ikke høyttalerne selv, for de har en vanlig glassikring. Og når den går, da blir det stille - noe som ikke skjedde

ps. Som signalkilde brukt vi en IDJ iPod-mikser, kan godt hende den var synderen på et eller annet vis.

PS! Forøvrig må jeg bare føye meg inn i rekken av fornøyde MA-eiere, her er det en driv og en kontroll jeg aldri har vært borti tidligere men klippingen skulle jeg altså gjerne blitt kvitt (selvom det er snakk om ganske eleville lydnivåer)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har akkurat hatt en fest der jeg kjørte 6.1 og halo P3 på de nye CLS-215. Kutting forekom innimellom, i samsvar med det som snickers sier, uten noe skrapelyd. Det som skjedde var at lyden ble senket drastisk i ett til to sekunder, før den kom tilbake igjen. Dette var dog på temmelig stive lydnivåer. Vi lå ganske jevnt på 115-120 dB. Målt 4-6 meter fra høyttalerne. Skal forske litt mer på dette, men det er mye mulig det er noe med preampen som skaper kuttingen - det er ikke høyttalerne selv, for de har en vanlig glassikring. Og når den går, da blir det stille - noe som ikke skjedde

ps. Som signalkilde brukt vi en IDJ iPod-mikser, kan godt hende den var synderen på et eller annet vis.

PS! Forøvrig må jeg bare føye meg inn i rekken av fornøyde MA-eiere, her er det en driv og en kontroll jeg aldri har vært borti tidligere men klippingen skulle jeg altså gjerne blitt kvitt (selvom det er snakk om ganske eleville lydnivåer)

Er også termisikring i de CV'ene tror jeg, til diskant og mellomtone! Uansett, fornøyd med cls215 da ?! .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Er også termisikring i de CV'ene tror jeg, til diskant og mellomtone! Uansett, fornøyd med cls215 da ?! .
    Hmmm..det står det ingen ting om i bruksanvisningen. Eneste sikringen jeg er klar over er en vanlig glassikring man kan skru ut som sitter over høyttalerterminalene merket med "fuse". Jeg mener den billigere hjemme-serien til CV har hatt termiske sikringer, men ikke classic eller cls så vidt jeg vet!

Fornøyd, ja gjett! Dem innfridde alle forventninger og vel så det til det formålet de var tiltenkt, nemlig fest Ikke bare det også utendørs ble det helt rått!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm..det står det ingen ting om i bruksanvisningen. Eneste sikringen jeg er klar over er en vanlig glassikring man kan skru ut som sitter over høyttalerterminalene merket med "fuse". Jeg mener den billigere hjemme-serien til CV har hatt termiske sikringer, men ikke classic eller cls så vidt jeg vet!

Fornøyd, ja gjett! Dem innfridde alle forventninger og vel så det til det formålet de var tiltenkt, nemlig fest Ikke bare det også utendørs ble det helt rått!
    AH.. ok. Hehe, enig. CV er party-maskin nr1.. øl kommer etterpå .

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra verandafester i drammen for tiden altså. Stå på!!!

Jeg synes det er rart at dere får de til å "klippe". Skulle tro mine høytalere er tyngre å drive (4 ohm), kanskje jeg ikke har tatt'n helt ut enda? Jeg har jo den bassboosteren på også (+ 10 db @ 30hz), noe som burde forverre det ytterligere.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat hatt en fest der jeg kjørte 6.1 og halo P3 på de nye CLS-215. Kutting forekom innimellom, i samsvar med det som snickers sier, uten noe skrapelyd. Det som skjedde var at lyden ble senket drastisk i ett til to sekunder, før den kom tilbake igjen.
    Lyden ble senket i ett eller to sekunder ?
    Det er når forsterkern klipper det altså.. det har ikke jeg fått til og skjedd.. men at dem går i protect, det har skjedd....hmm

ang. sikringer.. det er glass sikring for hovedstrømmen inn i høytaleren, så er det termosikring på diskanten... den termosikringa på diskanten er vel på så og si alle CV modeller, også Classic... og sannsyligvis CLS

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    ang. sikringer.. det er glass sikring for hovedstrømmen inn i høytaleren, så er det termosikring på diskanten... den termosikringa på diskanten er vel på så og si alle CV modeller, også Classic... og sannsyligvis CLS
    Er du helt sikker på det? Da kan det jo være det som skjer. Jeg vil tro at det oppfattes som et ganske hørbart fall i lydnivå dersom diskanten plutselig kutter - jeg husker det bare som et eller to sekunder med sterkt redusert lyd. Skal teste litt mer under kontrollerte forhold og uten øl-ører jeg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt sikker på det? Da kan det jo være det som skjer. Jeg vil tro at det oppfattes som et ganske hørbart fall i lydnivå dersom diskanten plutselig kutter - jeg husker det bare som et eller to sekunder med sterkt redusert lyd. Skal teste litt mer under kontrollerte forhold og uten øl-ører jeg
    Står ikke noe om det på CV sin side om gamle CLSC heller, men beskyttelsen er der ja, og den fungerer bra...så jeg er ganske bombesikker på at den er der på CLS også.. diskanten kommer vel som oftest ikke på igjen før du demper lyden da...men, ja ... lyden blir sterkt redusert uten diskant

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det mye mulig det var det som skjedde. Var nemlig litt skeptisk til at MA-blokkene skulle klippe så kjapt. Når vi brukte mikrofon i tillegg skulle det ikke mye til før "klippingen" inntraff ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakker vi om "overberuset singstar kvinnehyl" så skjønner jeg godt hvorfor termosikringen går. Hvis det blir helt stille så er det vel forsterkeren som gir seg?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Snakker vi om "overberuset singstar kvinnehyl" så skjønner jeg godt hvorfor termosikringen går. Hvis det blir helt stille så er det vel forsterkeren som gir seg?
    Det ble ikke helt stille, lyden fremsto bare som kraftig dempet et sekund eller to. Det var nok ikke fullt så kraftige belastninger på mikrofonen som beskrevet ovenfor heller

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått bytta terminaler i mine, og har stereo igjen... det at det ikke ble noe futt i 8 ohm må ha vært fordi jeg hadde bare en høytaler på og feilvurderte helt.. Funker enormt med begge blokkene i 8 ohm på clsc215, kan ikke sammenlignes med den DP pa forsterkern jeg har!

Hvilket drag!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft Se om du får til noe klipping du også da

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer du mao. å få MA 6.1 til å knele a|ex?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakser litt fra en diskusjonsgruppe om det med watt, lydtrykk og dynamikk, skrevet av Arne Offenberg, en kar som har en høy kunnskap om audio, og som bl.a. har gjort omfattende lydarbeide bl.a. for NRK, Nationaltheateret osv. osv. osv.

"Det har blitt nevnt at108 dB lydtrykk er så høyt at man ikke ønsker det i
    lang tid. Det er riktig, men det betyr ikke at anlegget ikke bør spille så
    høyt. Skal man ha et realistisk lydtrykk er dette faktisk et minstemål. Jeg
    har hørt Wienerfilharmonikerne spille Strauss i en stor sal. Det var
    betraktelig over 108 dB. Men her er det et definisjonsproblem. Normalt
    lydtrykk måles med en veiekurve som ofte er A, eller med flystøy: C.
    Begge disse frekvensavhengige kurver er beregnet på en lang integrasjonstid,
    slik at de tilnermet tilsvarer et RMS nivå. !08 db med A kurve er jo ikke
    noe problem, der er mesteparten av bass fjernet. Med C kurve blir det litt
    anderledes. Den er nesten flat, og vil nok være den beste til å vurdere et
    musikkanlegg. Man kan selvfølgelig også bruke en linear kurve. Alt dette
    er måletekniske spissfindigheter som fort gir 10-15 dB forskjell.

Det som virkelig utgjør forskjellen er at høytalere og forsterkere skal
    kunne gjengi et peak nivå som minst utgjør 12 dB for vanlig musikk, eller ca
    18 for tale, over dette RMS nivået.

Det betyr at 108 dB RMS nivå tilsvarer 120 dB peak nivå, og dette krever
    peak effekt. Om følsomheten på høytaleren er 87 dB/ 1Watt, vil dette si at
    du trenger 33 dB mer uklippet topp effekt for å klare toppene på 120 dB.
    Dette vil i praksis si minst 2000 Watt. Eller 2 X 1000 Watt. I et vanlig
    rom, vil det være så mye refleksjoner at du ikke behøver å tenke på lytte
    avstanden. Det er ikke 3 dB mindre for dobling av avstanden, så tallet som
    oppgis fra fabrikken kan brukes i vanlige lytteposisjoner. Noe annet blir
    det selvfølgelig om du dimensjonerer et PA anlegg for bruk ute.

Om du har en god JBL monitor klarer du deg med 250 Watt/ kanal til
    hjemmebruk. Dette kan på ingen måte spille høyt. Til det kreves elektronisk
    deling og minst 250 Watt for hvert element. Dermed blir den akustiske effekt
    summert."

Det jeg savner mest av alt i vanlige hjemmehøyttalere, både dyre og svindyre, er evne til å spille høyt, kontrollert og med masse dynamikk.
    Var på Rockefeller i går og hørte masse god reggea musikk, og det var et trøkk som jeg aldri har hørt i noen stue. Ikke engang noen har vært i nærheten.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forskjellen på et utested og en stua er at du sitter titalls meter unna høyttalerene og ofte mye møbler og mennesker imellom. man kan spille høyere med mer trøkk uten at det blir ubehagelig. 110db hjemme et par meter unna høyttalerene er vel ikke så enkelt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Klarer du mao. å få MA 6.1 til å knele a|ex?
    Det er jo det jeg er usikker på da. Hva som egentlig klipper. Mye mulig det er et eller annet med preampen...har ikke fått testa noe mer foreløpig. Men dersom det skulle være 6.1, så er har jeg ikke noe tro på at andre forsterkere ville gjort jobben noe bedre, blokkene er helt rå og driver alt så det står etter

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, i kveld blir det fest på et større lokale med Oberon 6.1 på to par CV CLSC 215 ... blir artig og se hvordan det fungerer :grin:

Side 8 av 11 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •