Midgard Audio (leverer 6.1 virkelig 600 watt i 8 ohm?) - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 216
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I så fall er det en av dem som lyver om effekten.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8-Ball
    En kraftig dimmensjonert 100 watter kan låte kraftigere enn en "billig" 150 watter. ??

Ville nå heller sagt; En riktig matchet og strømsterk 100 watter kan låte mye bedre og kraftigere enn en "billig" 600 watter. ;-)
    Snakk om å sammenligne epler og bananer.

Her sammenligner man strøm i den ene forsterkeren med prisen på den andre? Hvis den "billige" 600 wattern er strømsterk, har lav dempefaktor og det i begge forsterkere er maks peakspenning som begrenser effekten og begge er oppgitt i forhold til samme last, så kan ikke 100-wattern måle seg med 600 wattern ut fra kraftbetraktninger. Matching er en helt annen sak, og som alle andre forsterkere så er det noen høyttalere som spiller bedre med Midgard enn andre. Men det har ingenting med kraftbetrakninger eller prisbetraktninger å gjøre.

Siden ICEpower-modulene sannsynligvis er blant de fra produsenten aller best dokumenterte effekttrinnene i markedet, så er det usaklig å trekke inn prisen. All den stund at man vet at disse trinnene yter strøm nok til å drive laster ned til 2ohm med 1200 watt, så tilsier det at Oberon yter kraftmessig godt i de fleste laster. Maksstrømmen ut er begrenset oppad til 40A. Men i tillegg er strømforsyningen i ICEPower1000ASP beregnet til å drive enda en forsterkermodul (av type ICEPower1000A). Det betyr at strømforsyningen i monoblokker basert på ICEPower1000ASP-modulen har en godt dimensjonert strømforsyning. Strømreservene er det altså ikke noe å si på.

Så hvorfor er prisen "lav"? Vel det er faktisk en kraftig konkurranse i dette markedet. I farten kommer jeg på 5 produsenter som lager monoblokker basert på ICEpower-modulene. Det vil si at prisene presses kraftig. Da Embla som første norske produsent introduserte disse i det norske markedet var prisene over dobbelt så høye som de er i dag. Det er også et faktum at disse modulene etterhvert produseres i ganske store serier, noe som også er med på å fordele utviklingskostnader og annen overhead over mange enheter. Prisen ut fra B&O blir da lavere. Dette er en prismessig fordel i forhold til produsenter som utfører egenutvikling på produkter i små opplag. Da blir produktet dyrere, det blir færre kjøpere og mindre serier.
    I tillegg er det ingen mellomliggende grossistledd mellom fabrikk og forhandler av Midgard-produkter i Norge.
    Synes alt dette forklarer mye av ytelse/pris-forholdet i Midgard Oberon (som er emnet for denne tråden).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får visst svare her, selv om jeg egentlig hadde avsluttet diskusjonen.

Når jeg snakket om en god 100 watter kan låte kraftgere enn en billig 150 watter, var det ikke tradisjonelle forsterkere mot ICE jeg tenkte. Jeg tenkte 100 watt (type Mark Levinson, Krell, Luxman o.l.) mot 150 watt (type Sanyo, JVC, o.l.)
    Watt og watt er to forskjellige ting. Det tror jeg alle har oppdaget av de som virkelig er interessert i hifi. Og om Midgaard sin forsterker er oppgitt til 600 watt, så er det sikkert rett. Men om den "bare" skulle gi 550, så er det ingen verdens problem. Man hører ikke forskjell allikevel.

Ikke missforstå meg, jeg er absolutt ikke noen motstander av Midgaard, absolutt ikke. Jeg har ikke hørt de en gang, og har ingen verdens forutsetning for dømme disse forsterkerne. Utgangspunktet var om de gir 600 watt eller ei. Og det er som sagt helt uvesentlig om det er litt avvik på det.

IMM

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan arild
    Denne motbeviser vel det du skriver her.
    http://www.eaw.com/products/BH822e.html
    hah.. motbeviser hva da? Som jeg skrev, det er svært lite pa som går under 30hz.. Ja denne går under 30Hz... Da er den en av de få..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere eksempler på PA som går dypt da. Men fulltone høyttalere pleier ikke å gå særlig dypt. Men subber... joda. Her er noen eksempler:

http://www.jblpro.com/vertec1/new_vertec/vt4881.html
    http://www.jblpro.com/vertec1/new_vertec/vt4882.html
    http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4845.pdf (samme element som i min subwoofer forresten)

http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4842.pdf
    http://www.eaw.com/documents/Loudspe...SPECS_revA.pdf

for å nevne noen...

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt hvor følsomt dette emnet er, ingen som la merke til dette; ;-)

Men mener fortsatt at å sammenligne en Klasse D forsterker på VANVITTIGE 600W @ 8Ohm med feks "PYSLIGE" 100 Klasse A watt feks, med heftig lyttebank og kraftreserver så det holder ikke er reelt. Klasse D er klasse D mens Klasse A er klasse A. Har hørt forsterkere så er oppgitt til å levere 8watt @ 8Ohm som spillte som bare juling, klasse A i det tilfellet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Midgard og JBL Array 1400?

Har en Hegel H200 nå med mye bass og trøkk, men tror jeg kan hente mer med mer effekt og har da sett litt på midgard sine monoblokker, men er redd de blir for "puslete" når en ser hva folk skriver og Fidelity skriver, de nevner lite trykk i mellomtonen og litt slank bass er det også mange som mener.
    Noen som har en god forforsterker å anbefale sammen med midgard oberon 6.1?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke hørt på allverdens effektforsterkere, men hvis 6.1 er puslete så må det være j***** mye annet som er veldig puslete på markedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ann på hva man mener med puslete da.

Skal se om jeg kan få lånt med meg hjem et par av disse midgard forsterkerne en dag, og teste de mot det jeg har nå. Både mot Nakamichien, som sikkert er 12-15 år gammel og på 2x150 watt, og mot Adyton forsterkeren som er på 2x320 watt, og brokoblet. Skulle anta at det er omtrent 1x1000 watt.

IMM

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeses.. Mener på ingen måte at de er puslete, tvert om. Synes de er meget bra til prisen. Men en heftig krell, CJ, plinius ect leverer vell så bra lyd som disse MA blokkene mht lavere oppgitt effekt. Mener dette ut fra egen erfaring, folk må mene hva de vil for alt jeg bryr meg. Zapsolute må jeg si meg imponert over. 78w i klasse A syntes jeg selv var en annen verden enn ICE power.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeses.. Mener på ingen måte at de er puslete, tvert om. Synes de er meget bra til prisen. Men en heftig krell, CJ, plinius ect leverer vell så bra lyd som disse MA blokkene mht lavere oppgitt effekt. Mener dette ut fra egen erfaring, folk må mene hva de vil for alt jeg bryr meg. Zapsolute må jeg si meg imponert over. 78w i klasse A syntes jeg selv var en annen verden enn ICE power.
    Dette kan jeg si meg veldig enig i og jeg tror de aller fleste kan det.. Men om man for.eks har noen store CV høyttalere som gjerne spiser noen hundre watt lett som det er, så tror jeg ut i fra egen erfaring at desto mer watt jo bedre spiller det.. Nå har ikke jeg testet dyre forsterkere som CJ,Krell osv.. Men Jeg har teset masse forskjellig.. Og MA er de med mest watt og de som faktisk spiller best.. Men på litt mindre høyttalere som ikke krever i utgangs punket like mye tror jeg helt klart at en kraftig 2-300 watter holder i lange baner.. og da selv om man har 600 watt til rådighet er det ikke sikkert at det føles sånn..

For meg virker det litt som om folk glemer helt forforsterker delen.. Da jeg fikk P3 ble alt helt annerledes.. Forsterkeren virket mer kraftig.. enn med for.eks Thule.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedragon
    Har en Hegel H200 nå med mye bass og trøkk, men tror jeg kan hente mer med mer effekt og har da sett litt på midgard sine monoblokker, men er redd de blir for "puslete" når en ser hva folk skriver og Fidelity skriver, de nevner lite trykk i mellomtonen og litt slank bass er det også mange som mener.
    Noen som har en god forforsterker å anbefale sammen med midgard oberon 6.1?
    Ikke gjør som de gjorde i Fidelity, koble dem opp mot preamp med 10kohm utimpedans. Da tar du livet av dynamikken, og systemet kan i verste fall bli støyfølsomt. Velg heller en preamp med skikkelig power.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hvilke høyttalere har du fått Oberon eller andre 1000ASP-baserte forsterkere til å klippe?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kraftig dimmensjonert 100 watter kan låte kraftigere enn en "billig" 150 watter. ??

Ville nå heller sagt; En riktig matchet og strømsterk 100 watter kan låte mye bedre og kraftigere enn en "billig" 600 watter. ;-)
    en 10watter kan låte kraftigere enn 1kilowatt. kvalitet og riktig høyttaler!. fatter ikke den konstante watttellingen på dette forumet. 600watt har de færrestes noen gang bruk for. hvilke normale høyttalere ber om all denne effekten??
    watt nummer 1 er essensielt.

var det ikke et blad som mente ICE burde deles på 4 for å sammenlignes med normal transistor? og rør ganges med 2? tydeligvis andre ting ute å går enn max effekt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig fornøyd med mine Icepower forsterkere, det ble spessielt konge med EC 4.7 som PRE. Å sammenligne B&O sine moduler mot hva krell og Mark produserer blir jo litt som å sammenligne en spurv og en elefant. Også EC sine effekttrinn syns jeg gir meg bedre musikk opplevelse enn hva Ice power gjør. Men så må man betale for hærlighetene og da. Anbefaler folk til å teste Icepower med disse pre'ampene: EC 4.7, Vincent SA-T1 og Parasound P3... Hegel om du liker den stilen(jeg gjør ikke det da).

Nå skal det sies, neste år tror jeg at det kommer til å komme inne en Krell KAV400 i mitt system . De går jo for 20k brukt nå .

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en 10watter kan låte kraftigere enn 1kilowatt. kvalitet og riktig høyttaler!. fatter ikke den konstante watttellingen på dette forumet. 600watt har de færrestes noen gang bruk for. hvilke normale høyttalere ber om all denne effekten??
    watt nummer 1 er essensielt.

var det ikke et blad som mente ICE burde deles på 4 for å sammenlignes med normal transistor? og rør ganges med 2? tydeligvis andre ting ute å går enn max effekt.
    Vel, einis, jeg kjenner en del av dem som skriver for disse bladene, og ut over en viss opparbeidet erfaring over tid og en god evne til å ordlegge seg skriftlig, så er hifiskribenter ikke noen homogen masse. Det er like stor uenighet mellom dem som mellom oss her på forumet.

Jeg er enig i at makswatt er ganske uinteressant uten å betrakte høyttaleren og bruken av anlegget. Men det er ikke uinteressant når man diskuterer effektforsterkere oog hva slags laster en forsterker kan drive. Jeg er enig med deg i at matching til riktig høyttaler er viktig. Men den gangetabellen du viser til er bare overforenklende tull. Jeg har selv en Arcam AVR300 med 1200VA trafo og 120W i klasse AB som etter den "dele på 4"-teorien burde yte like godt som MA Oberon 6.1. Det stemmer rett og slett ikke, for MA har en presisjon og kontroll i bassen som rett og slett er vanskelig å overgå, nesten uansett forsterker. Skal vi diskutere lydkvalitet mellom de ulike klassene av forsterkere så MÅ vi se på andre egenskaper enn både effekt og strømreserver, for de parameterne er det ikke noe å diskutere og overforenklende gangetabeller hjelper lite. Fikk lyst til å prøve Oberon 2.1 en dag, faktisk, bare for å se hvilke lydmessige forskjeller som foreligger når effekttallene er relativt like.

Testet nylig en DVD-receiver fra Audio Pro, oppgitt til 5x60W. En slank sak med effekttrinn i klasse D. Skulle like å se en 5x15W forsterker gjøre det like bra på film, uansett forsterkerklasse, for å si det slik.

Ofte er det den ørevennlige forvrengningen (harmoniske overtoner og slikt)som gjør at en del forsterkere, spesielt når vi snakker røreffekt, høres kraftigere ut enn sine mer nøytrale konkurrenter. Og for the record: Selv om JEG foretrekker nøytral lydgjengivelse i forhold til kilden, så har jeg full forståelse for at andre foretrekker den boogiefaktoren en lydsignatur som avviker fra nøytralitetsnormalen kan gi. Men da er det andre parametre enn makseffekt og strømreserver vi må diskutere.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    På hvilke høyttalere har du fått Oberon eller andre 1000ASP-baserte forsterkere til å klippe?
    Hvor i all verden ser du at jeg har nevnet klipping? Har ingen ting med saken å gjøre.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i all verden ser du at jeg har nevnet klipping? Har ingen ting med saken å gjøre.
    I en diskusjon om makseffekt har det i høyeste grad det.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile prøvde en bra 3,5W rørforsterker på nye Focal Electra 1027 Be (91db/1m), og konkluderte med at det muligens kunne bli i det minste laget på disse store høyttalerene, selv om det fungerte greit. Tror det var 8W de gikk opp til før de nådde "nirvana". Hva det sier om Stereophile,høyttaleren eller watt vet ikke jeg, men jeg tror watt-hysteriet kan ta litt overhånd noen ganger.

Flere som har skrevet at Midgard er litt "slanke" i bunn. Det skulle jo ikke mangle på effekt, og som snickers-is sier så får du ut det som kommer inn, altså de er helt nøytrale. Jeg har en liten teori:

Kan det være at transistor farger lyden på en slik måte at vi er blitt vant til mer punch i bunn. Og av samme grunn så blir musikk mikset veldig nøytralt og tilbakeholdent i bass-området, for at det ikke skal bli "for mye av det gode"? Hvis vi audiofile plutselig begynner med helt nøytralt og "korrekt" utstyr, så får vi den effekten at bunnen i musikken ikke blir så voldsom, slik vi er vant til?

Løsningen må for de som savner bass, og tilpasse pre og signalkilde for å oppnå det de eventuelt savner.

Nå har ikke jeg prøvd Midgard en gang, ei heller mikset lyden til en eneste sang/CD, så jeg kan være langt ut å kjøre her...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig med smak og behag å gjøre. JEg er til tider veldig fornøyd med Icepower, men det effekttrinnet som har gitt meg mest tilbake i mitt system er Parasound A21 (men dette er langt ifra favoritten...). Hvem som låter mest korekt driter jeg en lang marsj i, bare lyden er slik jeg vil ha den. Jeg syns Ice til tider er litt slanke, og har ikke like svært lydbilde som mange andre. Men til prisen er den jo veldig grei.. 600watt, mulig det, men litt slank i lyden. Jeg liker mer krafig og fyldig lyd. Om det er snakk om 50 eller 600watt bryr jeg meg lite om.

Side 7 av 11 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •