Midgard Audio (leverer 6.1 virkelig 600 watt i 8 ohm?) - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 216
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Høyttalere med veldig høy følsomhet (97db), og effektforsterker på 600 watt, som spiller max??? Går det virkelig ann? hehehe. Jeg har høyttalere som bare har en følsomhet på 93db, og 150 watt forsterker, og det spiller øredøvende høyt! ER det virkelig 600w på disse forsterkerne?
    Tjah... følsomhet på 97db/1watt og 600W ut gir et teoretisk lydtrykk på i underkant av 125dB. I tillegg tviler jeg på at nevnte høyttalere er i sitt lineære område hele veien, så det spiller sikkert lavere enn det. Uansett så dreier dette seg om lydvolumer som ganske sikkert er skadelige for hørselen over litt tid. Vær forsiktige, folkens. Vi tåler ganske høye lydtrykk i bassen, men når man kjører fulltonehøyttalere så høyt i vanlige hus, så skal det ikke så mye til før de små hårene som detekterer diskanten og mellomtonen i innerøret begynner å ryke...

Når dette er sagt er det også viktig å merke seg at 600W kun er 4 ganger så mye som 150W. Det vil si at det kun skiller 6dB mellom disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igrunnen er det litt rart at verken Cervin Vega sine CLS 215 eller forsterkere som Midgaard er å finne i større PA systemer.
    For de spesifikasjonene overgår det meste av hva som finnes i PA verdenen egentlig. Ihvertfall mye av det.

Ta for eksempel forsterkeren: 600 watt per kanal i 8 ohm. Det er utrolig kraftig. Dobbelt så mye (omtrent) som min Adyton effektforsterker, som bl.a. har blir/har blitt brukt på Rockefeller og andre større konsertsteder.

CLS215 har et frekvensområde fra 28-20.000 og skal klare 500 watt kontinuerlig, med en følsomhet på 97db.
    97db følsomhet og 500 watt er ikke helt uvanlig i PA verdenen, men at du finner noen som har dette frekvensområdet i tillegg... DET er sjeldent.

På Sentrum Scene har de 10 stk JBL 4771A. Dette er gigantiske høyttalere med 2 stk. 15 tommere (2226H), men selv disse må ha subwoofer for å matche dybden til Cerwin Vega sine rimelige hjemmehøyttalere...
    Kanskje man på Sentrum Sene, Rockefeller og sånne steder, burde bruke Cervin Vega hjemmehøyttalere, og Midgaard hjemmeforsterkere?

Jeg kødder ikke!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe har noen vesentlige poeng.

Det jeg derimot lurer litt på, er når man ser på dyrere effektforsterkere som er oppgitt til å levere langt lavere effekt enn for eks. Midgard, men allikevel har stålkontroll på enorme høyttalere. Se for eks. på Classe CA-2200, som gir 2 X 200W, men brukes med stort hell på B&W 800D. Eller Krell KAV-2250 som er oppgitt 2 X 250W, dog målt til nærmere 400W. Dette er en kjempe av en forsterker som brukes på alt fra store high-end høyttalere til voksne elektrostater, og notorisk vansklige konstruksjoner. Nå er strømforsyningen enorme på disse eksemplene, men skal man forstå Snickers som tydlig vet hva han snakker om, så leverer klasse D virkelig 600W. Det jeg lurer på er vel egentlig om man da trenger 600W, eller om en stabil 200W med overdimensjonert strømforsyning og gode strømreserver er mer enn godt nok?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er mer en godt nok med en godt dimensjonert 200 watter
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igrunnen er det litt rart at verken Cervin Vega sine CLS 215 eller forsterkere som Midgaard er å finne i større PA systemer.
    For de spesifikasjonene overgår det meste av hva som finnes i PA verdenen egentlig. Ihvertfall mye av det.

Ta for eksempel forsterkeren: 600 watt per kanal i 8 ohm. Det er utrolig kraftig. Dobbelt så mye (omtrent) som min Adyton effektforsterker, som bl.a. har blir/har blitt brukt på Rockefeller og andre større konsertsteder.

CLS215 har et frekvensområde fra 28-20.000 og skal klare 500 watt kontinuerlig, med en følsomhet på 97db.
    97db følsomhet og 500 watt er ikke helt uvanlig i PA verdenen, men at du finner noen som har dette frekvensområdet i tillegg... DET er sjeldent.

På Sentrum Scene har de 10 stk JBL 4771A. Dette er gigantiske høyttalere med 2 stk. 15 tommere (2226H), men selv disse må ha subwoofer for å matche dybden til Cerwin Vega sine rimelige hjemmehøyttalere...
    Kanskje man på Sentrum Sene, Rockefeller og sånne steder, burde bruke Cervin Vega hjemmehøyttalere, og Midgaard hjemmeforsterkere?

Jeg kødder ikke!
    Dette er en spøk ikkesant??....

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hvorfor 2-kanaler i 1U?
    Så jeg kan putte den i racket mitt
    Den så så liten ut så trodde den kanskje fikk plass i 1U men ok. 2U er kos det også

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100-250watt er oftest nok. Folk er veldig opptatt av antall watt, uten om å sjekke hva som ligger bak. Ta f.eks HK sine surround recivere vs. Denon sine...

Jeg er uansett veldig fornøyd med mine MA 6.1! . Men mye vil ha mer, så neste år blir det nok noe nytt der og (men ikke dermed sagt jeg selger MA'ene..). Pr.dags dato er det Parasound A21 som frister mest (egentlig EC AW400, men jeg driter ikke penger..). Men har også fått testa det nye av Densen, HELT utrolig bra lyd, beste jeg har hørt på lenge (men igjen, dyrt..).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Dette er en spøk ikkesant??....

Håper det . CLSC er konge til livebruk, men får da være måte på .

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kødder ikke!
    Dette er det største sprøytet jeg har hørt.. Ta lab gruppen et godt eksempel på forsterere som blir bukt masse over hele verden. Også i rocefeller.. Da har man FP6400/4000 og FP 3400/2000. De er på 2x1300w og 2x1100 watt i 8 ohm. De fleste PA høyttalere er i 4 ohm, så her snakker vi om effekter på OVER 2x2000 watt FTC i 4 ohm. Dette er noe MA ikke er i nærheten av å levere.. clsc 215 mangler så utrolig mye lydtrykk og lyden er ikke i nærheten av å bli kastet langt. De hadde aldri gjort seg på et utested eller på konsertlokale.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt mye i det med robustheten til høyttalerne som gjør at man konstruerer PA på en annen måte enn CV hjemmehøyttalere. Videre ligger det en del i intrikate kjøleløsninger, de tåler plutselige overbelastninger, de har spesielle spredningsmønstre for forskjellig bruk osv.

ICE-power brukes i PA. Coda, DAS, Exel, Outline og Renkus Heinz er eksempler på dette. Speakerpower lager forsterkerløsninger til innmontering i aktive høyttalersystemer til PA.

De brukes i enda større grad til studio enn til PA.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig var mitt innlegg ment for å provosere litt.
    Man skal ikke stirre seg blindt på spesifikasjoner.
    CV 215 har bedre spesifikasjoner enn de fleste PA høyttalere, men ville i live sammenheng gått opp i røyk lenge før du hadde rukket å slurpe i deg skummet på toppen av halvliteren din.

Utvilsomt er det mulig at en MA 600w forsterker kan drive et strort system.
    Men at en forsterker er på 600 watt sier ikke alt. Og det er det jeg vil frem til.
    En god hundrewatter kan godt låte bedre og krafigere enn en 250 watter. Man skal ikke stirre seg blindt på watt.
    Jeg skulle veldig gjerne hatt en MA monoblokk selv jeg. Hadde vært et mye bedre skue enn denn PA forsterkeren jeg har stående. Men... jeg har jo aldri penger. Sparer til tur til Barbados istede. Et sted jeg forøvrig vil anbefale folk som er glad i live musikk. Nesten alle discoteker og utesteder bruker live band. Og de er i verdensklasse alle sammen.

Noen som skal på Rockefeller 1. juli forresten? Jeg anbefaler VELDIG å ta turen dit. Third world er et band fra Jamaica, og er kanskje et av verdens beste reggea band. Kom da vel! Rockefeller 1. juli!

IMM

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV 215 har bedre spesifikasjoner enn de fleste PA høyttalere, men ville i live sammenheng gått opp i røyk lenge før du hadde rukket å slurpe i deg skummet på toppen av halvliteren din.
    Netopp derfor det du sier her er helt feil.. Pga at de hadde gått opp i røyk så har de ikke så gode spesifikasjoner.. Dessuten.. Det er svært lite pa som går dyperer enn 30hz...

http://www.meyersound.com/mseries/m3d-sub/

Dette vil jeg påstå er en av verdens beste PA subber.. Den har 2x18" og 2x15" inne i en kasse.. Den går ned til 30hz. Nå vet jeg ikke om dette er noe som brukes mye rundt om i verden, men jeg vet sikkert at meyer brukes mye. i spektrum blandt annet.

http://www.l-acoustics.com/anglais/produitsgb.htm

se 218 subben.. det er den beste.. den går heller ikke dypere enn 30 hz..
    og dette er en sub som blir brukt rundt om i hele verden på masse store festivaler,konserter og andre arrangementer.. Og bare det sier sitt.. om at det er bra..

tror ma og clsc har lite å gå etter når det gjelder pa.

hvis du hadde vist hvor mye et clsc element tåler i følge specsene så blir det rimelig dumt å si at det er like bra som et PA element.. Når en basskasse med 2x15 eller 18" tåler 4000peak.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk visst ikke helt frem hva jeg mente:

CV oppgir følsomhet på 97db, kontinuerlig belastning på 500w, og et frekvensområde på 28-20.000Hz. Det er bedre enn mange PA høyttalere.
    Som du sier, går ikke engang pa subber så langt ned som disse hjemmehøyttalerne til CV.
    Til tross for bedre frekvensområde (ihvertfall hva som oppgis) og samme type følsomhet og belastbarhet som en normal PA høyttaler, vil disse CV høyttalerne i det praktiske liv kunne måle seg med PA.

Forsto du nå hva jeg mente? (litt vanskelig å forklare)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CV oppgir følsomhet på 97db, kontinuerlig belastning på 500w, og et frekvensområde på 28-20.000Hz. Det er bedre enn mange PA høyttalere.
    Som du sier, går ikke engang pa subber så langt ned som disse hjemmehøyttalerne til CV.
    Til tross for bedre frekvensområde (ihvertfall hva som oppgis) og samme type følsomhet og belastbarhet som en normal PA høyttaler, vil disse CV høyttalerne i det praktiske liv kunne måle seg med PA.

Forsto du nå hva jeg mente? (litt vanskelig å forklare)
    jeg forstår hva du mener.. MEn jeg er helt uenig.. med mindre du sammenligner PA som koster det samme som CV.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Leste du den gode forklaring til Snickers?
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er selvsagt mye i det med robustheten til høyttalerne som gjør at man konstruerer PA på en annen måte enn CV hjemmehøyttalere. Videre ligger det en del i intrikate kjøleløsninger, de tåler plutselige overbelastninger, de har spesielle spredningsmønstre for forskjellig bruk osv.
    Ergo de vil ikke måle seg med PA i det praktiske liv, selv om det skulle se slik ut på de enkle specs... Dette er dog litt off-topic for å si det mildt....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Cafe Fiasko i Oslo noen gamle CV! hjemmehøytalergreier hengende i taket, eler er det PA CV!?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Har ikke Cafe Fiasko i Oslo noen gamle CV! hjemmehøytalergreier hengende i taket, eler er det PA CV!?
    Det er mange steder i oslo det er cv høyttalere, butikker,cafeer osv.. og noen utesteder med CV PA.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Leste du den gode forklaring til Snickers?

Ergo de vil ikke måle seg med PA i det praktiske liv, selv om det skulle se slik ut på de enkle specs... Dette er dog litt off-topic for å si det mildt....

Sorry, jeg har en lei tendens til å dra langt ut på viddene...

Men tilbake til utgangspunktet: Leverer disse forsterkerne virkelig 600 watt?
    Kanskje det. Men om de "bare" leverer 500 watt, så gjør ikke det så mye vel. For man hører vel knapt forskjell på 500 eller 600 watt allikevel.
    Det er ikke bare antall watt som teller. En kraftig dimmensjonert 100 watter kan låte kraftigere enn en "billig" 150 watter.
    Og med det så sier jeg takk for meg i denne tråden. hehehe

IMM

Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Netopp derfor det du sier her er helt feil.. Pga at de hadde gått opp i røyk så har de ikke så gode spesifikasjoner.. Dessuten.. Det er svært lite pa som går dyperer enn 30hz...

http://www.l-acoustics.com/anglais/produitsgb.htm

se 218 subben.. det er den beste.. den går heller ikke dypere enn 30 hz..
    og dette er en sub som blir brukt rundt om i hele verden på masse store festivaler,konserter og andre arrangementer.. Og bare det sier sitt.. om at det er bra.
    Denne motbeviser vel det du skriver her.
    http://www.eaw.com/products/BH822e.html

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kraftig dimmensjonert 100 watter kan låte kraftigere enn en "billig" 150 watter. ??

Ville nå heller sagt; En riktig matchet og strømsterk 100 watter kan låte mye bedre og kraftigere enn en "billig" 600 watter. ;-)

Side 6 av 11 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •