Midgard Audio (leverer 6.1 virkelig 600 watt i 8 ohm?) - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 216
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    4 ohm vs 8 ohm? Altså tyngre last. Og man får mye mer ut av 6.1 med 1515 enn CLSC-215 p.g.a følsomheten er såpass mye høyere i tillegg til 4 ohm.

Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    VEL! Nå tar du vel litt hardt i her, jeg brente en utgang på min egen DP PA-402 med 1 ohm's last.... :grin:
    Må være noen små høytalere du hadde på :grin:
    Det var noen PA kasser med 15" 12" horn.
    Den gamle DP jeg har er mye mer stabil i lavere last enn den nye 402.
    Jeg skulle mer enn gjerne testet Oberon 6.1 hjemme.

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan arild
    Det var noen PA kasser med 15" 12" horn.
    Den gamle DP jeg har er mye mer stabil i lavere last enn den nye 402.
    Jeg skulle mer enn gjerne testet Oberon 6.1 hjemme.
    woops, ok.. om du sier det så!

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har "meldt meg ut" av diskusjonen her i påvente av å få et sett hjem for test. Har også fått mange pm'er fra Snickers med teorier og praktiske forklaringer, og jeg tviler egentlig ikke på effekten lenger. Men hvorvidt den oppfattes som kraftig. Eneste som kan gi meg svar på om dette er noe for meg, er å lytte til de..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kutter forsterkern ved 4 ohm's last, på full guffe ?

Den kutter lyden, SKRAP sier det, ...så kommer lyden tilbake igjen, så sier det SKRAP igjen og lyden kommer vekk en liten stund... må skru ned for at den skal slutte og kutte. Så når lyden kommer tilbake igjen så er den skurrete en stund, før den forbedrer seg sakte og blir normal ..

no protect greier ?

Har fått vite av Snickers-Is at dette er måten dem går i protect på ... så da maxer en forsterkerne ganske greit med 2 stk 215 på, kommer litt an på musikken..tung bass er krevende.. men for all del, dem drives bra! Spiller HØYT og kontrollert

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere med veldig høy følsomhet (97db), og effektforsterker på 600 watt, som spiller max??? Går det virkelig ann? hehehe. Jeg har høyttalere som bare har en følsomhet på 93db, og 150 watt forsterker, og det spiller øredøvende høyt! ER det virkelig 600w på disse forsterkerne?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du da tenke deg høytalere på 103 dB i følsomhet på 4 ohm (1000 w fra 6.1):grin:

Intermediate djfreedo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    552
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tipper det spiller høyt

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått vite av Snickers-Is at dette er måten dem går i protect på ... så da maxer en forsterkerne ganske greit med 2 stk 215 på, kommer litt an på musikken..tung bass er krevende.. men for all del, dem drives bra! Spiller HØYT og kontrollert
    Det er, slik jeg svarte deg på PM, også andre ting som kan føre til slike kutt enn akkurat forsterkeren. Når disse forsterkerne kutter gjør de det uten noen skrapelyd. Siden du får dette er det lite sannsynlig at det skyldes forsterkerne. Det høres mer ut som om det er snakk om dårlig kontakt eller simpelt hen mekanisk/termisk overbelastningsvern i høyttalerne. (noe som er sjeldent)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Høyttalere med veldig høy følsomhet (97db), og effektforsterker på 600 watt, som spiller max??? Går det virkelig ann? hehehe. Jeg har høyttalere som bare har en følsomhet på 93db, og 150 watt forsterker, og det spiller øredøvende høyt! ER det virkelig 600w på disse forsterkerne?
    Dette tilsvarer da for eksempel 123dB ved 400W og 126dB ved 800W. Det bør vel være praktisk mulig?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje det.
    Men, kontinuerlig 600 watt betyr vel at man skal ha et ganske høyt headroom også fordi musikk ikke er statisk.
    Skulle vært artig å prøvd disse forsterkerne egentlig. Jeg kunne jo hatt tre stk.
    En til hver høyttaler, og en til subben...

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje det.
    Men, kontinuerlig 600 watt betyr vel at man skal ha et ganske høyt headroom også fordi musikk ikke er statisk.
    Skulle vært artig å prøvd disse forsterkerne egentlig. Jeg kunne jo hatt tre stk.

Det er bare å kjøre på, det er liten sansynelighet for at du ikke blir fornøyd med dem!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er, slik jeg svarte deg på PM, også andre ting som kan føre til slike kutt enn akkurat forsterkeren. Når disse forsterkerne kutter gjør de det uten noen skrapelyd. Siden du får dette er det lite sannsynlig at det skyldes forsterkerne. Det høres mer ut som om det er snakk om dårlig kontakt eller simpelt hen mekanisk/termisk overbelastningsvern i høyttalerne. (noe som er sjeldent)
    Var vel litt dårlig forklart, men det kommer som en smell da, akkurat når det kutter.. i høytalerne er alle kontaktflater lodda, så det skal ikke være noen dårlige kontakter verken der eller imellom høytalerne og forsterkern..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått prøvd med en annen pre CV_marius?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Har du fått prøvd med en annen pre CV_marius?
    ..nei.. men tror ikke det er den som gjør at det kutter.
    Skal uansett prøve med en annen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje det.
    Ja, hva venter du på?

Gjennomsnittseffekten i musikk ligger på ca 20% av makseffekten. Det betyr ikke at en forsterker som leverer 600W kontinuerlig også må levere 3000W maks. Forsterkereffekten vil ha en øvre grense definert av utgangsspenningen. Dermed vil man alltid måtte legge seg 80% under makseffekten på snitteffekten. Det vil si at man i snitt ikke vil omsette mer enn ca 120W + tap på en forsterker på 600W. På en forsterker på 300W vil man ligge på 60 osv.

Den dynamiske effekten er noen ganger litt høyere, men det kan sees på en annen måte også. Det er maksspenningen som definerer makseffekten både dynamisk og kontinuerlig. Imidlertid kan man ha for lite strøm til å klare makseffekten kontinuerlig. Det som da skjer er at forsterkere som for eksempel "egentlig" klarer 300W RMS allikevel ikke klarer mer enn 200W kontinuerlig grunnet for liten strømforsyning. Allikevel kan man i kortere perioder trekke 300W fra kondensatorbanken. Selve snitteffekten ligger jo allikevel gjerne langt under 100W.

Tallet 20% er avhengig av musikktype osv. Men det er gjort som en bransjestandard at man benytter seg av ca 1/5 av makseffekten for å dimmensjonere kjølingen til forsterkeren. Dette fordi man sjelden kommer betydelig over dette tallet. Imidlertid kan untakene være der, spesiellt i basstung musikk. Da hjelper ikke lenger en høy dynamisk effekt fordi forsterkeren tømmer seg for strøm.

Det er ikke en slik begrensning på Oberon, så i 8 ohm har den for eksempel total klipping fra rundt 700W på Oberon 6.1. Fra ca 650W begynner forvrengningen å bli meget høy (passerer 1%). I 4 ohm inntreffer klipping rundt 1200W mens forvrengningen begynner å bli svært høy (passerer 1%) ved 1100W.

Disse effektene er kontinuerlige. Ved 2 ohm vil den ligge litt over 2kW før klipping. Her vil det være en begrensning på ca 10 sekunder med kontinuerlig makseffekt før den må hente seg inn bittelitt. Det kontinuerlige strømtrekket vil da ligge på 27A. Man må ha et snittforbruk ned under 20A for å ungå at den tømmer seg for strøm. Ned i 1 ohm vil den klare å toppe med ca 3kW før klipping. Maksimal durasjon for disse høye effektene er ca 0,5 sekunder. Under dette vil relative tapsfaktorer føre til at effekten ikke er like høy.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers: Kommer du med en 2kanals amp i 1U snart? Da vil jeg handle litt av deg.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor 2-kanaler i 1U?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Snickers: Kommer du med en 2kanals amp i 1U snart? Da vil jeg handle litt av deg.
    Jeg hadde følt meg lurt om en 1U effektforsterker leverte 2x600W :grin:. 2U derimot, så hadde man hatt litt mer frihet i konstruksjonen, og allikevel passet fint i de fleste rack?

btw, interessant tråd! De som tviler må få testet MA og gitt oss en tilbakemelding.

DrE

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mange ganger hørt kommentarer om at man fikk "mindre bass" når man gikk fra en liten til en kraftigere forsterker, og det gjelder ikke bare ICEpower. Grunnen er da ofte at man mangler kontroll. Kontroll er ikke å produsere mye bass, men å produsere korrekt bass. En liten forsterker vil f.eks. kunne ha krefter nok til å sette et basselement i ganske stor svingning, men vil kunne svikte når det gjelder å kontrollere toppene i svingningen. Dermed vil man kunne få boomete og mer ukontrollert bass når høyttaleren får lov å leve i sin egen, ukontrollerte verden av ressonnanser.
    En kraftig, strømsterk forsterker vil gi kontrollert og mer nøyaktig bassgjengivelse, og det betyr faktisk noen ganger at bassen blir lavere og tightere enn for en liten forsterker.

Side 5 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •