Midgard Audio (leverer 6.1 virkelig 600 watt i 8 ohm?) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 216
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tja, av en eller annen merkelig grunn blir det fjongeste av HiFi-utstyr dyrere og dyrere. Det tror jeg er ganske unikt innen forbrukerelektronikk. Det er ikke akkurat Hi-tech det snakkes om her.

Og har man klokketro på at det er en sammenheng mellom pris og ytelse, ja da mener jeg man ber om å bli lurt. Jeg sier ikke at billig er best, kun at dyrt ikke er det samme som bra.

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Jeg skjønner poenget deres her.. Men om en forsterker til 10 k skulle vært like bra som en til 30 k, Kunne de som lager forsterkeren bare lagt ned med en gang. Da ville jo tester slaktet den og ingen ville kjøpt!
    Litt som B&O m.a.o

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    et eks. på det er f.eks t-amp. 200kr

det her koster ikke mye å produsere akkurat:

men teknologien er god, og lydogbilde har uttalt den spiller opp mot forsterkere til 5000.
    det kan man ta som man vil, men jeg kan ikke komme på noen AB til iallefall 10ganger prisen som nærmer seg.
    Noen link til hvor man får kjøpt t-amp?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror de har en importør som heter audiosearch i norge. 400kr
    evt noe over 300kr fra thinkgeek.com

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt om Duelund sin 399kroners DVD-spiller han brukte som kilde i sitt referanseanlegg? Jeg antar det ikke låt dårlig, men veldig mye av den omsetningen som finner sted i bransjen er salg av gode historier.

I Hegel sitt tilfelle synes jeg det er svært så seriøst da de godt kan sammenliknes med svært mye dyrere greier. Det er ganske mange produsenter som bør føle seg litt flaue med tanke på hva de leverer i samme prisklasse som Hegel.

En klasse A-forsterker medfører 3 vesentlige fordeler. Den har noe som minner om et konstantforbruk, noe som gjør at vasiasjonene i strømforsyningen blir veldig små. Den har videre ingen cross over forvrengning, og sist men ikke minst har den langt lavere harmonisk forvrengning som følge av transistorenes ulinjæritet.

Oberon bruker ikke transistorenes ilinjære område. De har ingen cross over punkt og derfor heller ingen cross over forvrengning, og sist men ikke minst har de et primærregulert power som ikke endrer utgangsspenning før det kneler helt (da slokker forsterkeren).

Derfor er spenningssvinget intakt helt til man passerer 1500W over lengre tid. Så lenge dette er intakt er det bare forvrengingen i forsterkertrinnet som kan begrense ytelsene. Avvikskurvene er så godt som flate helt til den oppgitte makseffekten, noe som gjør at de ikke forandrer karakter i arbeidsområdet. Ved siden av dette stresses de ikke ekstra av reaktive laster, så de har alle egenskapene til klasse A-forsterkere og har samme måte å levere effekt på men uten effekttapet.

Dette er nok en del av det som har gjort at en del har skrudd volumet høyere etter forsterkerbytte uten å være klar over det. Jeg har 3 ganger opplevd at folk har bunnet sine høyttalere for første gang da de testet forsterkerene og etterpå sagt "Jeg trodde ikke det var så høyt jeg, men det var jo ingen forvrengning".

Uttalelsen det refereres til i Lyd og Bilde velger jeg å ta med en spade salt. De skriver i sin siste test (som kommer i bladhyllene i disse dager) at de ikke ville reagert om prisen hadde vært den 10-doble. Jeg tviler på de ville skrevet det om en gjennomsnittlig 150-watter.

Husk også på en viktig ting:
    Mange høyttalere er konstruert uten tanke på at lytterom som regel har en del fellesnevnere (avstand fra høyttalere till bakvegg, gulv, takhøyde, lytteavstand osv). Disse gjør at man som regel risikerer et betydelig fall i en vesentlig del av 70-100Hz området. Det er her magesparket ligger. Dette er noe av grunnen til at vi er så sensitive for klangbalanse. Siden Oberon er bevisst nøytral vil den heller ikke rette opp noe på egenhånd.

Når jeg leste testen av forsterkerne var det en ting som slo meg. De er testet på Profile 918, og den lyden de beskriver er faktisk egenskapene til denne høyttaleren på godt og vondt. Forsterkerne er simpelt hen ikke tilstede i lydbildet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel unødvendig å legge til at nøkkelen til prisen ligger i produksjonsvolum og lavt forbruk av aluminium, jern og freste konturer?

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nesten lest alt i denne tården nå og jeg må si meg enig i en del av det som har blitt sagt.. Først og fremst, først gang jeg fikk på en forsterker med skikkelig kontroll på høyttalerne mine (clsc215) så virket det til tider ut som om det var mindre bass. Dette kom pga at kontrollen var så veldig mye bedre enn før. Det samme skjedde da jeg byttet til Oberon 6.1 Jeg følte ikke at bassen var så mye mer der enn før. Men så byttet jeg fra thule til parasound p3 pre-amp og da skjedde det masse.. Det samme skjedde tidligere da jeg byttet fra Denon til HK reciever.. Så jeg vil påstå at det ligger egentlig mer i pre-delen enn i effektdelen!

Jeg vil også påstå at de yter det de oppgir. Jeg hadde en PA carverpro på 2x500watt før og de er vist veldig seriøse med oppgivelsene sine, og jeg merket hvertfall lett at Oberon blokkene mye mer å gå på!

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men teknologien er god, og lydogbilde har uttalt den spiller opp mot forsterkere til 5000.
    det kan man ta som man vil, men jeg kan ikke komme på noen AB til iallefall 10ganger prisen som nærmer seg.
    Ja, de skriver riktignok at den spiller pent men noen krefter det har den da visserlig ikke. Og det er da effekt jeg lurer mest på.

Et langt og forklarende innlegg fra Snickers, men jeg lurer fortsatt på hvor kraftige de vil oppleves som. Hvordan vil disse oppleves på SA Explorer, JBL Tl260, Quadral Aurum Vulcan eller Patos Lyric 502? For å si det på en anna måte, hvor ligger begrensningene?

Når jeg først registrerte meg på forumet for over ett år siden var jeg nysgjerrig på MA, og det er jeg fortsatt. Sitter med L&B's test i fanget as we speak, men så skryter de hemningsløst av noen Sony øreplugger på siden foran og de syns jeg personlig er håpløse. Jeg kan jo alltids handle på nettbutikk og så "angre" kjøpet etter noen dager for å få testet de.

fabian: Mange PA forsterkere er og oppgitt med noe helt vannvittig effekt med 10-50% forvrengning og kan således ikke sammenlignes med hifi.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Carverpro oppgir ikke effekter ved så høye forvrengninger, jeg tviler faktisk på at noe seriøst merke oppgir effekt ved 10% forvrengning.

Ikke tvil om at det er tak i Ice forsterkere, jeg har testa de opp mot en Carverpro ZR1600 PA forsterker, og jeg mener de hadde en god del mer krefter enn denne.

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Ja, de skriver riktignok at den spiller pent men noen krefter det har den da visserlig ikke. Og det er da effekt jeg lurer mest på.

Når jeg først registrerte meg på forumet for over ett år siden var jeg nysgjerrig på MA, og det er jeg fortsatt. Sitter med L&B's test i fanget as we speak, men så skryter de hemningsløst av noen Sony øreplugger på siden foran og de syns jeg personlig er håpløse. Jeg kan jo alltids handle på nettbutikk og så "angre" kjøpet etter noen dager for å få testet de.
    Fidelity kommer også med en test av MA i neste utgave tror jeg. Greit å se hva de gretne gamle gubbene sier også.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D_KILLAH
    jeg tviler faktisk på at noe seriøst merke oppgir effekt ved 10% forvrengning.
    Er Sony seriøse? Poenget mitt er uans at PA utstyr ikke er referansen når det kommer til å oppgi effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Fidelity kommer også med en test av MA i neste utgave tror jeg. Greit å se hva de gretne gamle gubbene sier også.

Som om det var noe spennende å vente på liksom.
    Har til nå aldri lest en negativ kommentar om noe som har røtter i Gamlelandet.
    Det blir vel det vanlige... "like bra eller bedre enn langt dyrere utstyr".
    Hvor mange ganger har vi ikke lest dette før? For at noe skal være like godt som utstyr som er dobbelt så dyrt, så må det som er dobbelt så dyrt være like godt som utstyr til halve prisen, sant?
    Har noen lest det noen gang?

IMM

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror neppe noen produsent på kloden oppgir med 10% forvrengning, 10% er så mye at du knapt hadde kjent igjen musikken.
    TACT som skal være så bra oppgir med 1% forvrengning og 1khz

uansett hva de oppgir har det lite med lyden å gjøre, ingenting egentlig!
    ang effekten på t-amp også er det meningsløst og sier ingenting annet enn at den ikke funker optimalt på en N801. er da flust av høyttalere på markedet som ikke behøver mer enn et par watt.
    i tilegg til det spiller de fleste på kontinuerlig langt under 10watt normalt sett.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror neppe noen produsent på kloden oppgir med 10% forvrengning, 10% er så mye at du knapt hadde kjent igjen musikken.
    TACT som skal være så bra oppgir med 1% forvrengning og 1khz

uansett hva de oppgir har det lite med lyden å gjøre, ingenting egentlig!
    ang effekten på t-amp også er det meningsløst og sier ingenting annet enn at den ikke funker optimalt på en N801. er da flust av høyttalere på markedet som ikke behøver mer enn et par watt.
    i tilegg til det spiller de fleste på kontinuerlig langt under 10watt normalt sett.
    Bingo! Folk ser seg veldig "blinde" på salgsargumentet watt. JVC 5x200watt.. WOHO, putter på det største av CV eller noe da... "Smart" .

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Finnes de som gjør det å!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av imm
    Som om det var noe spennende å vente på liksom.
    Har til nå aldri lest en negativ kommentar om noe som har røtter i Gamlelandet.
    Det blir vel det vanlige... "like bra eller bedre enn langt dyrere utstyr".
    Hvor mange ganger har vi ikke lest dette før? For at noe skal være like godt som utstyr som er dobbelt så dyrt, så må det som er dobbelt så dyrt være like godt som utstyr til halve prisen, sant?
    Har noen lest det noen gang?

IMM
    Det viser jo at du ikke har lest så veldig nøye da. Hoppet du over Fidelity's test av Embla?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å stille et konkret spm;
    Er oberon 6.1 kraftigere enn Electrocompaniet AW250, som vel er oppgitt til 2x250watt i 8ohm?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den må jo være det
    2x250w mot 2x600w.....

Dvs at du skal kunne biampe dine høyttalere med to stk. AW250, og det skal allikevel ikke være nok til å måle seg mot disse Midgaardene

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke du sammenligne epler og kaniner!

En Oberon ville i så fall jobbet under helt andre forutsetninger enn 2 stk AW250 i bi-amping.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal se på ytelses forskjellene på disse to forsterkerne så er det vel stabiliteten til EC på vansklige laster som går i dens favør, EC kjører i hvertfall stabilt i 1ohm (1100watt), er litt usikker på om den klarer å dra 0.5ohm smertefritt
    ICE får vel pustevansker under 2ohm?

Side 3 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •