Midgard Audio (leverer 6.1 virkelig 600 watt i 8 ohm?) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 216
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et praktisk eksempel:

Når jeg kjørte Automatisk kalibrering når jeg hadde 2 x NAD 218 på frontene måtte jeg forlate rommet når testlydene kom. Ektstremt høyt. Frontene ble justert ned til til -4,5 og -2,5. Center og Rear ble juster opp til 6,5,2,5 og 7,0.

Når jeg nå kjører automatisk kalibrering med MA 6.1 er det ikke noe problem å være i rommet. Frontene dempes svært faktisk kun den ene høytaleren til -1,0 og den andre til 1,5. Center =2,0 of Rear 1,5 og -2,5.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan jeg ha gjort feil?
    Hadde nettop 2 stk Midgard oberon 6.1, som ble testet i stereo sammen med Arcam avr300 og B&W 805s. 805s/Arcam/6.1 mistet kontrollen ved 97-98 dbl. Har tidligere brukt en annen effektforsterker Rotel rb993 som ikke gav de problemene opptil de lydstyrkene jeg tørr/ønsker å teste (106-108 dbl).
    Biampet virker kombinasjonen Arcam/B&W meget bra med full kontroll.
    Uten biamping synes jeg at Arcam manglet litt krefter, men mistet fremdeles ikke kontrollen.
    Lånte også vekk blokkene til en med HK/B&W og fikk inntrykk at de ikke imponerte i hans oppsett.

Noen som har en forklaring?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS
    Hadde nettop 2 stk Midgard oberon 6.1, som ble testet i stereo sammen med Arcam avr300 og B&W 805s. 805s/Arcam/6.1 mistet kontrollen ved 97-98 dbl. Har tidligere brukt en annen effektforsterker Rotel rb993 som ikke gav de problemene opptil de lydstyrkene jeg tørr/ønsker å teste (106-108 dbl).
    Uten biamping synes jeg at Arcam manglet litt krefter, men mistet fremdeles ikke kontrollen.
    Lånte også vekk blokkene til en med HK/B&W og fikk inntrykk at de ikke imponerte i hans oppsett.

Noen forklaring har jeg kanskje ikke, men det høres pussig ut. Har faktisk testet 805s på mine Oberon 6.1 selv her, og det var absolutt ikke mangel på kontroll der. Nå målte jeg riktignok ikke maks dB da det for meg ikke var så interessant. Skulle forresten likt å høre 805s ved 108dB, hehe.... Tror ikke du vil høre på de ved det volumet for å si det sånn, så heftige er de ikke.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cinema_mort
    Grunnen til spørsmålet er at jeg prøvde et par 6,1 på torsdag på mine Patos Lyric 502 og syns det var meget tam bass i de, samtidig så virket det ikke som om dette var noe for stort for høyttalerne, noe jeg trodde 1100 watt i 4 ohm ville bli! Syns de låt veldig greit på jazz og lyse toner. Men må si jeg smiler mer av min Parasound hca 1200 mk2..
    Du ver velkommen hit om du vil høre hvor tam bass det er i Usher/Oberon hvis du vil

Nå kan det tenkes at jeg har et oppsett hvor Oberon passer bedre inn enn hos deg, men Usherne er absolutt ikke overdrevne i bunnen (selv om man kanskje kan få assosiasjoner til det ut fra størrelsen på de). Så det første som slår meg er at dine høyttalere kanskje er litt slanke i bunn.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til spørsmålet er at jeg prøvde et par 6,1 på torsdag på mine Patos Lyric 502 og syns det var meget tam bass i de, samtidig så virket det ikke som om dette var noe for stort for høyttalerne, noe jeg trodde 1100 watt i 4 ohm ville bli! Syns de låt veldig greit på jazz og lyse toner. Men må si jeg smiler mer av min Parasound hca 1200 mk2..
    Jeg har opplevd det samme du mener, men slik jeg har erfart det, er det fordi ICE klarer å holde kontroll der andre gir seg(og man føler da man er på et mye høyere volum). Jeg kan lett bli lurt, og føle at jeg er på et mye lavere lydnivå med mine Oberon kontra en Rotel jeg hadde til testing..

Det føles som dem har full kontroll, hele veien. At du opplever dem som tamme, stemmer nok overrens med mange andre sine meninger, og som nevnt mange ganger, er ICE-blokkene helt nøytrale i mine ører. Dersom dette er noe du plages med, løser du de fleste "problemene" med andre komponenter. Digitalt/Ice er ikke den eneste veien å gå i denne prisklassen, men det at det gir noe av det desidert beste/mest for pengene er det ingen tvil om..

Selv kunne jeg godt tenke meg en eldre Rotel på mine B&W igjen med tiden. Forandring fryder..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv testet dem på 502, og kan bare si meg enig med deg i at det rocket ikke i det heletatt. Det merkelige er jo at på 402 klemmer de til så til de grader, og det mangler ikke på effekt med 502 heller, det er bare at det våkner liksom ikke til liv noe sted.

Selv bruker jeg dem på høyttalere som yter rundt 82dB ved 1W, og jeg har målt svært høye temperaturer flere plasser i delefilteret. Filteret ligger åpent og en plass sitter det 7 motstander i serie som har gått over 300 grader. I tillegg tapes det masse effekt i dette filteret andre plasser. Allikevel har de ingen problemer med å flytte de to 10-tommerne på hver side i hele sitt arbeidsområde. De har lang slaglengde og går godt under 20Hz. Jeg har målt 117dB i dypbassen i lyttepossisjon med Radioshack.

Det er jo også en kjennt sak at Parasound rocker litt ekstra i bunnen. Det er som regel slik at mer kontroll fører til mindre bass (eller mindre mellombass) men allikevel at bassen strekker seg dypere og får fler toner. Om man savner nivå kan man i blant kompensere med en annen pre eller liknende. Det er sjelden man finne kombinasjonen effekttrinn med mye bass OG full kontroll.

Men igjen, det avhenger litt av høyttalerne hva som passer, og 502-ene passet av en eller annen grunn sinnssykt dårlig. Skulle vært moro å vite hvilken forsterker de har brukt under utviklingen av disse høyttalerne.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS

Det er virkelig et godt spørsmål. Noe er i hvertfall feil, for de høyttalerne der er heller ikke veldig vanskelige å drive.

Oppførte deg seg helt likt på begge sider eller ga det seg i den ene kanalen? Dersom det oppførte seg likt på begge sider vil jeg tro at det er et misforhold mellom forforsterkeren og effekttrinnene, men det er jo andre som bruker AVR 300 som pre på disse med hell også.

Det er jo ikke spesiellt sannsynlig at det er feil på begge forsterkerne eller begge høyttalerne heller. Kanskje du har et jordings "spøkelse"? Prøv å koble vekk jord på effektforsterkerne dersom disse er jordet. Dette kan du gjøre ved å koble forsterkernes nettkabler i en ujordet strømfordelingskontakt. Dette er helt klart den vanligste feilen vi har hatt.

Active cinema_mort sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Du ver velkommen hit om du vil høre hvor tam bass det er i Usher/Oberon hvis du vil

Nå kan det tenkes at jeg har et oppsett hvor Oberon passer bedre inn enn hos deg, men Usherne er absolutt ikke overdrevne i bunnen (selv om man kanskje kan få assosiasjoner til det ut fra størrelsen på de). Så det første som slår meg er at dine høyttalere kanskje er litt slanke i bunn.
    Mine Patos er p¨å ingen måte slanke i bunn Men jeg vil ha skikkelig drag over bassen uten å overdrive. Er ikke av den typen som setter bass på 10+. Vil helst kjøre +/-0db i diskant og bass!

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som har/testet dem har jo lovprist dem, så de burde vel levere varene glimrende, hvis ikke alle som har/testet dem har forventet noe sinnsykt puslete greier.

CV-Gunnar bytter ut Carver på 2 x 750watt 8ohm mot dem, så noe godt må jo komme fra dem

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Patos er p¨å ingen måte slanke i bunn Men jeg vil ha skikkelig drag over bassen uten å overdrive. Er ikke av den typen som setter bass på 10+. Vil helst kjøre +/-0db i diskant og bass!
    Tonekontrollene får stå i fred her også

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tonekontroller, hva er det?

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg rørte en forsterker med tonekontroller tror jeg var på slutten av 80-tallet.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette nå har kommet opp, vil jeg gjerne skyte inn et spm siden jeg lurer på noe av det samme.

En rørforsterker oppgitt til 2x75w kan ha stålkontroll på høyttalere som en 2x200w AB-forsterker sliter med. Med andre ord skal en ikke se seg blind på effekten i en røramp sammenlignet med transistor.

På samme måte har Lyd&Bilde (?) uttalt at man på ice-power amper kan dele effekten først i to, og så i to en gang til for å få den effekten man kan sammenligne med en AB-forsterker. Dvs at Oberon 6.1 vil ha samme kreftene som en ekte 2x150watts AB-forsterker. Dette får jeg og til å rime bedre mtp pris/ytelse, sammenlignet med feks Hegel H4 som er oppgitt til 2x300w 8ohm og koster 40lapper.

Så hvordan vil du rangere den effektmessig uten å leke for mye med tall?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av drkaos
    Siden dette nå har kommet opp, vil jeg gjerne skyte inn et spm siden jeg lurer på noe av det samme.

En rørforsterker oppgitt til 2x75w kan ha stålkontroll på høyttalere som en 2x200w AB-forsterker sliter med. Med andre ord skal en ikke se seg blind på effekten i en røramp sammenlignet med transistor.

På samme måte har Lyd&Bilde (?) uttalt at man på ice-power amper kan dele effekten først i to, og så i to en gang til for å få den effekten man kan sammenligne med en AB-forsterker. Dvs at Oberon 6.1 vil ha samme kreftene som en ekte 2x150watts AB-forsterker. Dette får jeg og til å rime bedre mtp pris/ytelse, sammenlignet med feks Hegel H4 som er oppgitt til 2x300w 8ohm og koster 40lapper.

Så hvordan vil du rangere den effektmessig uten å leke for mye med tall?
    Hmm. Må nesten si at jeg føler meg enig i det du sier her. Rart at en hegel på 2x300 watt koster over det dobbelte av en ice blokk på 600 watt. Noe innspill her snickers-is? Hvordan AB watt er i forhold til D watt?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når man har utviklingskostnadene i orden er de materielle kostnadene sansynligvis en del lavere i en klasse d enn klasse ab.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et land som Norge kan man nesten ikke sammenligne pris gennerelt, et produkt til 10k kan være like bra som et til 30k. Uten å skulle gå mye mer inn på det, eller blande meg i diskusjonen, handler jo dette om kostnader helt fra produksjonsstart til ferdig produkt hos kunde. Mange har såkalte servicepakker inkludert i sine salg, og legger også derfor på prisen.

Et produkt som koster fem tusen å produsere, kan det ha blitt brukt mange mange millioner kroner for å få utviklet, mens derimot et produkt som igjen kanskje koster ti tusen å produsere, har gått raskere og enklere å produsere, og kan likevel holde en lavere pris ut til kunde enn den til fem tusen..

Altså, nok unødvendig prat fra meg, det jeg vil fram til er at man kan få gode varer som leverer identisk og kanskje bedre til halve prisen i Norge. Dette har det vært mange diskusjoner og eksempler om tidligere her på forumet..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    einis kom meg i forkjøpet med forklaringen på en setning, som holder i lange baner.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner poenget deres her.. Men om en forsterker til 10 k skulle vært like bra som en til 30 k, Kunne de som lager forsterkeren bare lagt ned med en gang. Da ville jo tester slaktet den og ingen ville kjøpt!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen betaler for navnet og feel-good-følelsen av å eie et produkt ingen andre har. Noen tror ting er bedre, noen ting ER selvfølgelig bedre.. Noen tester er useriøse, vi har vel også hørt om tester som er kjøpt og betalt for bak kulissene.. Selgere manipulerer kjøpere.. Altså, ta alt med en klype salt!:wink:

Jeg har langt ifra sagt at en til 10k er bedre enn en til 30k. Sier bare at det kan være tilfelle enkelte ganger:wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et eks. på det er f.eks t-amp. 200kr

det her koster ikke mye å produsere akkurat:

men teknologien er god, og lydogbilde har uttalt den spiller opp mot forsterkere til 5000.
    det kan man ta som man vil, men jeg kan ikke komme på noen AB til iallefall 10ganger prisen som nærmer seg.

eks på noen som vil utnytte det:
    http://redwineaudio.com/Clari_T_Amp.html

samme amp i kasse og batteri til $499 mot $25 original

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •