Sub-kontroll i AX4, 3806 etc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub-kontroll i AX4, 3806 etc

Hei,

jeg har et spørsmål til dere som har testet en eller flere av de nyere surround-receiverne i 10k+ klassen.

Jeg lurer jeg først på hvor god kontroll de nyere receiverene har på lyden til sub, jeg tenker spesielt på delefrekvens og faseforsinkelse. De nyere forsterkerne har fått mye romkorreksjonssystemer, og de burde vel også hjelpe til med å plassere sub'en? Jeg har en god gammel Eltek AV-bass med 13" Audax element, som jeg ennå ikke har fått integrert skikkelig med resten, høres ikke helt bra ut til musikk.. (Mulig jeg trenger noe mer enn dagens brokoblede NAD 214 for å drive den skikkelig også, og da kunne jeg jo kjøpt en skikkelig subforsterker, med delefilter og det hele, men det er mye jeg kunne kjøpt, nå er det receiver som gjelder...)

Så hva sier dere med kjennskap til de nyere receiverne som AX4, Denon 3806 etc., hvilke valgmuligheter har de for styring av sub, og hvor bra fungerer de?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Redigert førstepost og en bump for å se om noen har noen erfaringer å komme med nå.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bil med disel eller bensin ? Farge sort eller hvit =?

Beskriv litt hva mht. hva består resten av anlegget av og hva liker du, rommets størrelse etc. Det er veldig lett og si at XXXX er berde enn YYYY men der er ikke sikkert at dette funker for deg,,,

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør på litt generell basis, fordi det er litt vanskelig å finne folk med erfaring til mine selvbygde høyttalere, med selvkonstruerte delefiltre og selvbygde kasser. Jeg er egentlig fornøyd med oppsettet til film. Og høyttalerne er faktisk veldig gode til musikk i stereo med en god forsterker.

Hvis det er interessant for noen, kan jeg sikkert fortelle litt mer om anlegget i en annen post. Nå lurte jeg på hvilke funksjoner de nye receiverne har for faseforskyvning og delefiltre, og hvor godt de fungerer for folk.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så jeg for prøve og hjelpe, men det blir med mange forbehold ut i fra hva du har fra før etc.

Du kan godt ta det for gitt at dagens Receivere har bra kontroll mht. auto-oppsett etc. Det kan for meg virke som at Denon har kommet lengst her med multi måler kalibrering. Yamaha som jeg bruker er utrolig rask til å foreta målingen (2 minutter).

SUB utgang er nok der det "sviktes" endel mht. delefrekvens og om den er med eller ikke (avhengig av Bass out konfig).

Når det gjelder alle øvrige parametere mht. Level, Avstand etc. er det vel nesten dødt løp, her treffer de fleste godt.

Kjøp deg en Receiver som har "alt", så bommer du ikke.

- Denon
    - Yamaha
    - Pioneer

Ikke rangert etter noe system..

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den, etter hva jeg har lest og hørt, ser det ut til at det kan bli en Pioneer AX2 på meg, den skal ha automatisk kontroll av fase til sub, er litt spent på om det funker. Noen som kan si hvor raskt delefilteret deler av oppover og hvilke frekvenser man kan sette på denne?

Da er det bare å håpe at en AX2 matcher høyttalerne mine.. Hvor stor strømforskyning har den egentlig?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder avrulling på delefilterne i dagens receivere, så er vel de "så där", de ruller ikke av så bratt som en gjerne skulle ønske. Deler jeg på 80 på min 3806, så følger subben med godt opp over 100. Sikkert en avveining det, for å få en så sømløs overgang som mulig.

Dagens romkorreksjonssystemer treffer som tidligere er sagt veldig bra på autooppsett med avstander, nivåer o.l. Når det gjelder egen subkallibrering, så er den laveste frekvensen i menyene 63hz, både på Pioneer og Denon. Er flere av oss som har ønsket et mer konkret svar på hva de eventuelt gjør under den frekvensen, men har ikke sett noen har publisert noe fra de respektive leverandører enda.

Pioneer har egen fase-justering, det har ikke Denon.

Edit: Både Pioneer og Denon har stegvise innstillingsnivåer pr 10 på delefrekvensen til subb. På Denon kan en også stille inn separate delefrekvenser på samtlige andre høyttalere, ikke bare subb.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha har også ned til 63Hz, eller 62,5 om du vil....

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Når det gjelder avrulling på delefilterne i dagens receivere, så er vel de "så där", de ruller ikke av så bratt som en gjerne skulle ønske. Deler jeg på 80 på min 3806, så følger subben med godt opp over 100..
    Hvor mye er avviket på "avrullingen" i forhold til de tekniske spesifikasjonene for Denon 3806?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hvor mye er avviket på "avrullingen" i forhold til de tekniske spesifikasjonene for Denon 3806?
    Er du ute etter "å ta meg", Flageborg? :???: Du skriver jaggu ikke en eneste positiv kommentar på forumet lenger, spesielt ikke dersom noen ikke er helt enig med deg. Du er en hyggelig person privat, så slikt er unødvendig!

Har heller ikke påstått at Denon leverer noe annet enn det de har oppgitt i sine spesifikasjoner e.l. Eneste jeg mener er at jeg skulle ønske meg at avrullingen skjedde fortere enn faktum er på dagens receivere rundt delefrekvensen. Når du setter delingen til en bestemt frekvens, synes jeg overlappingen blir "for lang". Frontene følger eksempelvis med mye lenger ned enn ønskelig for min del. Med deling på 80 følger frontene mine ned i 50hz, og det er etter min mening for langt. Mulig du synes jeg uttaler meg for "folkelig" her, men kan ikke du komme med fornuftige innspill til trådstarter istedet for dersom du sitter med noe mer og bedre kunnskap?

Spørsmålet innledningsvis er subb-relatert, ville tro du kunne bidra bedre enn dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står det i de specsa? -12dB/oktav? Skulle nok gjerne hatt et litt brattere filter, men det er uansett bedre enn dagens, som jeg tror er 12dB/oktav ved 200Hz...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •