Hvor varm bør en forsterker bli (evnt. ikke bli)?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor varm bør en forsterker bli (evnt. ikke bli)?

Jeg har en Atoll forsterker med 2 strømforsyninger, såkalt dobbel mono, og dersom jeg spiller høyt over lengre tid blir den ganske varm. Er det uheldig, og kan det være farlig? Med høyt mener jeg skikkelig høyt da...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt at forsterkerne dine utvikler varme. De skal ikke kunne kokes egg på, men varmeutviklingen blir større jo lengre du og hardere du belaster dem. En forsterker yter først sitt beste da den er "varmet opp" på forhånd vet du

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, er veldig klar over det, men jeg bare visste ikke om man kunne ta livet av stakkaren Når jeg holder handa over luftehullene er det varmt, men ikke slik at det er på noen måte ubehagelig varmt.

Og ja, varmt utstyr spiller vesentlig bedre enn kaldt. Når anlegget har gått i noen timer spiller det konge...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer vel ann på hvordan den er satt sammen. selve transistorene som utvikler varme blir ikke særlig kaldere på overflaten uansett hvordan kjøleribben er. det dumme er viss f.eks kondensatorer er montert rett ved. da går de langt raskere regner jeg med.

blir vel snart kvitt dette med klasse d

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av de kunnskapsrike selvbyggerene på HiFisentralen sa noe slikt som at så lenge du klarer å ta på komponenetene uten å brenne deg, så er det ikke noen fare på ferde for komponentene i forsterkeren i alle fall. Husk at noe som føles veldig varmt faktisk ikke nødvendigvis er så mange grader. En skikkelig varm dusj er noen få og førti grader.

Med forbehold om at jeg husker riktig...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan du jo kjøpe klasse A hvis du alltid spiller høyt effektforsterkeren min blir kaldere jo høyere jeg spiller.
    --
    Thorbjørn

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en yam 4600 og den blir skikkelig varm - helt jævlig var for å si det som det er. Har ikke merket noe på ytelsen, alt fungerer som det skal, selv om maskinen varmer opp hele huset. Som jeg husker fra min tid som designer så sier elektronikken at den skal arbeide inntil 42 grader C. Militær spesifikasjoner for elektronikk (les DYRT) skal jobbe innenfor 52 grader C. Min receiver er langt over disse temperaturene, og ser ut til å virke helt OK.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste komponenter tåler uproblematisk 80 grader over ganske lang tid. Kondensatorer har i blant en temperaturspec på 85 grader, og disse trives dårlig med det. Da vil de få forkortet levetid.

Jeg har komponenter i filtrene jeg har målt til over 300 grader.

Newcomer chFresh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub forsterker

blir varm, ikke over 50*c, men det begynner å lukte varme komponenter på rommet. er det en heldig situasjon ?
    eller er det att den ikke er spilt så hardt før?

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en norm for dette (som alt annet) og den sier at det ikke skal utvikles mer varme enn 60 grade celsius fra kjøleribbene (ref, Lcaudio sine hjemmesider ang. ZAPsulute sin klasse A forsterker). 60 Grader er grisevarmt å ta på, skulle tro at det gikk an å steke egg på disse ribbene.

Transistorer som er beregnet for å avgi effekt er laget for å tåle mye varme, så skru opp lyden du. Dreper du forsterkeren er det en dårlig konstruksjon.

Mvh /L

Newcomer chFresh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fyre på da :D

da er d et jo bare å fyre på da,
    var vel helst den lukta som gjordet at jeg stopet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg har komponenter i filtrene jeg har målt til over 300 grader.
    Det var da vanvittig mye? Hva slags komponenter er det snakk om i dette tilfelle da? Effektmotstander?
    Ikke forstå det dithen at jeg tviler på målingene, men det var uansett en skremmende høy temperatur.
    Og en så voldsom temperatur vil vel også i seg selv få en konsekvens for komponenten?
    Loddetinn smelter gjerne ved 250 til 270grader om jeg ikke tar heelt feil. Hvordan går det da med den forbindelsen?
    Spør av ren og skjær nyskjerrighet, ettersom jeg mange ganger har opplevd "havarier" i forsterkere etc, ved slike temperaturer.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Atoll blir varmt ja...

Jeg har Atoll IN-50 og AM-100... Det blir veldig varmt av og til.... Men lyden er flott.. Har aldri turt å guffe på skikkelig... Slutter når jeg ikke klarer å holde hånden på forsterkeren... Har skaffet meg et Carver effekt trinn... det KNUSER atoll for å si det mildt... Og Carver trinnet blir ikke lunken engang

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •