Nye Midgard Audio 1000 (?) watts monoblokker! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 70 av 70
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Finner ingen forsterker som heter noe sånnt på hjemmesiden deres.

Intermediate -DJ_Ultimate- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    809
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    For det første oppgir jo NAD stort sett 0,08% bortsett fra på M-serien der de bruker 0,03%. Thule oppgir ved 1%. TacT oppgir ved 1% og 1kHz faktisk! Denon oppgir ved 0,07%, men i 4 ohm holder de seg til 0,7% og 1kHz. Classè opgir ved 1% og 1kHz.

Ved 1kHz holder Oberon 6.1 seg godt under 0,02% og stort sett under 0,01% til et stykke over 600W. Ved 4 ohms last stiger dette til ca det dobbelte. Disse forvrengningsformene er i hovedsak lavere harmoniske da man ikke på noe punkt genererer ulinjær forvrengning slik som i bipolare transistorer. De høyere komponentene stiger litt ved høye frekvenser, men ligger da klart utenfor det hørbare området.

En annen ting som disse tallene ikke belyser er forvrengningen som oppstår mellom effekttrinn og høyttaler, altså lastavhengig forvrengning som følge av reaktive laster. Så lenge alle disse målingene er gjort med resistive laster og alle høyttalere er reaktive er de jo ikke så interessante. Tar vi med i tillegg at Klasse D er veldig mye bedre av natur til å drive reaktive laster uten økt forvrengning (uansett hva det står for navn på frontpanelet) så havner ting fort i et litt annet perspektiv.
    Jeg må bare beklage mitt utsagn. (dålrig research og hukommelses svikt :neutral Men jeg er jo egentlig klar over at 0,1%THD ikke er hørbart

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, 0,1% 11-harmonisk er veldig hørbart. Dessuten legger man som regel inn en del ikkeharmoniske og støy i samme målingen. Det medfører at det KAN være rett ut sagt plagsomt, men det kan også være totalt uhørbart.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1watt er selvfølgelig 1watt, men forsterkere bygd på ice moduler har etter det jeg har skjønt høyere forvrengning ved lave impedanser.
    Hvor mye strøm en ml eller pass leverer kontra midgard må jeg lese litt mere om, men jeg er ganske sikker på at de 10.000++++ kronene ML eller pass koster kontra midgard går til noe annet enn bare alu chassiet
    Må bare si til snicers at jeg absolutt ikke synes forsterkerene hans er dårlige, jeg har bare begrenset erfaring med de.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hvor mye strøm en ml eller pass leverer kontra midgard må jeg lese litt mere om, men jeg er ganske sikker på at de 10.000++++ kronene ML eller pass koster kontra midgard går til noe annet enn bare alu chassiet
    Merkostnaden har vel sammenheng med at de tradisjonelle (og snart utdaterte) måtene å bygge en forsterker på rett og slett koster mye mer med enorme trafoer osv.. I tillegg føler jeg meg ikke helt trygg på at merkenavn og eksklusivt design ikke er med på å trekke prislappen opp i den syvende himmel..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil heller påstå at begge teknologiene har sine fordeler og bakdeler og tror nok ikke at klasse D forsterkere vil erstatte rør eller transistor forsterkere, men at de forskjellige teknologiene vil leve side om side. Klasse D konstruksjon er som du påpeker mindre komplisert enn vanlig transistorforsterker tekonologi og vil derfor få stor utbredelse i f.eks recivere. samt effektforsterkere i lavere prissjikte. Jeg vet kun om en "high-end" produsent som lager klasse D forsterkere, Jeff Rowland. Men det hadde vært kjempe spennende å sett hva Krell, ML, Pass og Parasound kunne gjort med klasse D forsterkere.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg vil heller påstå at begge teknologiene har sine fordeler og bakdeler og tror nok ikke at klasse D forsterkere vil erstatte rør eller transistor forsterkere, men at de forskjellige teknologiene vil leve side om side.
    De vil nok leve side om side en stund men årsaken vil jeg tro er en helt annen. Ulempene med klasse D i forhold til klasse AB er først og fremst at naturlig båndbredde er noe mer begrenset (Dette gjelder imidlertid ikke effektbåndbredden) og at man kan spore enkelte avvik inne i det hørbare området. Imidlertid er disse såpass små at de ikke kan regnes som signifikant hørbare på de beste klasse D-konstruksjonene.

I effektstyringselektronikk forøvrig har man nesten helt gått bort fra teknikkene som brukes i klasse AB-forsterkere. Dette skyldes helt enkelt at de elektriske fasevinklene banker pusten ut av denne type konstruksjoner. Med PWM-teknikk kan man styre ting effektivt uavhengig av de elektriske fasevinklene og motorstyringer og liknende kjører langt mer stabilt, man får langt mer nøyaktige styringer og man har en helt annen virkningsgrad. Det er ikke tilfeldig fordi virknignsgraden, eller snarere mangel på dette, er akkurat det som er opphavet til den manglende presisjonen man får ved bruk av halvledende spenningsdelere til regulering.

Situasjonen er selvsagt ikke noe allerledes innen audio. Spenningsdeling gir en krets som stresses kraftig både i strømforsyingen og i selve forsterkertrinnet. I klasse D-konstruksjoner har man som regel så høy virkningsgrad at man utnytter tett innpå dobbelt så mye av det strømforsyningen leverer. I tillegg er dette opphavet til en stor del av forvrengningen. Det er jo slik at så godt som alle forsterkere dobler sine forvrengningstall når lastimpedansen halveres. Imidlertid fortsetter dette å øke dramatisk med en gang man forlater den komfortable 0-graders fasevinkelen til fantasilastene. Det er jo dette man sitter og lytter på!

Linjære strømforsyninger har en pulsfrekvens på 100Hz etter likeretting. SMPS-poweret i Oberon har en pulsfrekvens på 200 000Hz etter likeretting. Kondensatorene i den linjære strømforsyningen skal levere strøm 2000 ganger lenger enn kondensatorene i SMPS-poweret. I tillegg må kondensatorene kompensere mest mulig for spenningsfall i selve trafoen. SMPS-poweret gjør dette innenfor noen mV. Det er mange ganger mer nøyaktig enn hva man kan drømme om å få til med linjært power. Slik er det bare, enten det er vi, Linn, Yamaha eller andre som bruker teknologien.

Så om man da må ha 500 000µF 3kVA trafo og fortsatt har større avvik ut sier det seg selv at det blir komponentkrevende. Trafoen på størrelse med en fotball leverer nok strøm, men den har spenningsfall fra første watt man trekker. Dette er selvsagt ingen dårlig dimmensjonert strømforsyning, men tenk på hva det koster! 20kg trafo + et par store kretskort fulle med kondensatorer. I tillegg må man ha en mengde parallelle transistorer da disse skal omsette et voldsomt effekttap, og dertil hørende kjøleprofiler. Er det rart dette blir digert? Hva med prislappen? Et par 6.1 kan levere 3kW kontinuerlig fra strømforsyningene. Fortsatt innenfor et spenningsfall på noen mV...

Det jeg tror er grunnen til at de nok vil leve side om side en del år er at mange vil slite med å akseptere klasse D som bra, og dermed får vi matchingstemaer, eller rene placebotemaer hvor man dømmer den ene teknologien nord og ned (den populistiske måten å beskytte sine større investeringer på). Man argumenterer gjerne med at "det er for nytt", men saken er at dette fant de opp en gang på 50-tallet. På 60-tallet fantes slike forsterkere å kjøpe. I 1977 lanserte Sony sin versjon med SMPS power og klasse D utgangstrinn. Philips jobbet med teknologien i 1970. De klarte å få til en enestående forsterkerkrets på 30W med sjokkerende 99% virkningsgrad og forvrengningstall man bare kunne drømme om å oppnå med klasse AB eller rør. Men økonomene sa nei. Dette er ikke verden klar for! (kilden til dette siste er en som da jobbet i dette ingeniørteamet, og som også er kjennt som en sann rørelsker, men kanskje mindre kjennt som klasse D-fan.)

I litt nyere tid har man fått høyhastighets switch FET (Felt Effekt Transistor). Disse gjør det enklere å få til en vellykket klasse D med mer effekt. Dette har gitt nytt liv til klasse D, selv om det har gått tregt, men allerede på 60-tallet var man kommet så langt at denne teknologien kunne produseres som den beste tilgjengelige teknologi man hadde.

I dag er det fortsatt slik grunnet forholdet med reaktive laster, selv om klasse D heller ikke er perfekt, men nå er 50 år gått og da er det på tide å komme et skritt videre.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommer noen av forsterkerene dine til test i audio snart snickers?
    en femkanals forsterker i en boks hadde vært kjekt hinthint

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 kanaler i en boks er et kompromiss.

Audio eksisterer ikke lenger, men jeg antar du sikter til Fidelity? Der kommer det etter hva jeg kjenner til en test i neste nummer (i begynnelsen av juni). Det samme gjelder neste utgave av Lyd og Bilde, Hifi och Musik, Ljud och Bild og snart på nettstedet audiophile.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fidelety, eyefi, audio whatever...