Kalibrere Pioneer 1015? (sammen med dynavoice M-85)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrere Pioneer 1015? (sammen med dynavoice M-85)

Har store problemer med å få Pioneer 1015 ogDynavoice challenger M-85 til å fungere godt overens.

Problemet er at det er null bass :???: ? ganske så lite iallefall

Hadde Proson 1000 høyttalere tidligere samt en liten Technics fortsterker, 4-5 år, Det systemet fungere overlegent med tanke på bass. Greit nok at lydkvalitet ikke eksisterte, og Proson høyttalerne hadde 4 10" tilsammen, men det var iallefall en del bass.

Kjøpte forsterkeren før jeg fikk Dynavoice høyttalerne og kjørte den sammen med Proson høyttalerne. Det første som slo meg var null bass! Pioneeren er dobbelt/tredobbelt så dyr og ny som Technics forsterkeren, og var helt underlegen. Tenkte ikke så my på det, da jeg reknet med det var kun instillinger.

Så fikk jeg Dynavoice høyttalerne, samt C6 senteren og S6 surroundhøyttalerne. Har hatt dette systemet i 2-3 uker nå, og har stilt på alt som er mulig å stille på, lest bruksanvisningen flere ganger, men ting er enda nokså skuffende!

Noen som har en viss peiling hva jeg gjør feil? evt hva jeg kan prøve å se litt ekstra på?
    Nå må jeg bruke en Proson 8" skikkelig jallasubb, for å høre et lite snev av bass på sanger.

Det som er så rart er at når jeg ser film, f.eks Doom med dts lydspor, så river det ganske så heftig i elementene! Da er det plutselig masse bass! Skjønner overhodet ikke noe av dette..

Håper noen med peiling kan ta seg tid til å prøve å besvare dette, da jeg ikke skjønner noe :S

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Her er det nok behov for noen justeringer, ja. Det første som slår meg, siden jeg har erfaringer med Pioneer surr.forsterkere, er om du har husket å endre fabrikkinnstillingen for fronthøyttalerne. Denne er nemlig satt til "small" som default. Dette alene vil utgjøre en enorm forskjell. Ellers har vel Pioneer fortsatt benevnelsene "Direct" og "Stereo" til bruk ved 2-kanalsavspilling. I "Direct"-mode skal vel MCACC-systemet forbikoples, slik at evt. bass rutet til sub under andre omstendigheter (DD-lydspor, f.eks.) ikke skal være et tema her.

Hvis dette ikke løser noenting, så kan du jo alltids kjøre et systemoppsett (automatisk) på anlegget ditt, og se om det hjelper (OBS!: Det er en fordel at du kontrollerer resultatene på monitor etterpå). Forøvrig har forsterkeren mulighet for bi-amping av frontkanalene i et 5.1-oppsett (surr. back rutes til ekstra forsterkning i front), noe som bør gi et løft bl.a. med kontrollen i bassområdet.

Det var det jeg kom på nå.

Mvh 777

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar

Frontene står som "large", samt at jeg har kjørt automatisk systemoppsett, men dette førte til svært lite bass, samt at jeg bi-amper frontene.
    Så jeg prøvde å justere "equalizer'en" til forskjellige innstillinger til "custom 1" og "custom 2". Til "custom 2" satte jeg alt av de lave frekvensene 40hz og 125hz til +6db. custom 1 satte jeg til +3db ca. Har prøvd litt frem og tilbake, men. Bassen og lyden blir generelt dårlig når jeg bruker custom 2. custom 1 er heller ikke å foretrekke.

Men uansett, custom 2, som har mest lave frekvenser, gir dårlig med bass den også.

Samt direct funksjonen, gir også lite med bass. Det beste er å bruke stereo, justere opp bass til +6db, men dette gir dårlig lyd igjen :S

Samt et spørsmål til de som kjenner til pioneer godt, jeg vil i utgangspunktet kjøre surroundoppsett _uten_ subb, da subben jeg har er utrolig dårlig.
    Så jeg setter "Subw" til "no" i høyttaler setup'en. Men når jeg går til "crossover" og setter den til 50hz, så blir det ingen bass, når den settes til 200hz blir det mer bass. Hvorfor blir det slik når det er ingen subwoofer tilkoblet? den kan jo ikke dele signalet når det er ingen å dele den til..

Skjønner ikke dette jeg :S

Noen med Dynavoice M-85 som får et snev av bass her på forumet da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt Dynavoice 85 i over et halvt år uten problemer med noe som helst.
    Knallgod lydgjengivelse, både på mellomtone, diskant og bass. Skrur faktisk
    ned bassen på forsterker. Har en Rotel forsterker på 2 X 100 W.
    Så jeg vet ikke helt hvorfor du ikke får bass. Aldri har jeg hatt bedre høytalere! Og jeg har hatt flere, i prisklasser helt opp i 20000 kroner.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du HELT sikker på at du har koblet høyttalerne i fase med hverandre?

jeg har hatt min 1015 oppkobla i to dager nå, på to billige genexxahøyttalere med 2x6", og hos meg er det masse bass iværtfall. bruker romkorreksjon, kopierte til custom 1 og satte 40 hz og 125 hz til 0db. har prøvd med 40hz på +6db og 125hz på +3db, men da ble det ALTFOR mye bass...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk fasen på høyttalerne ( kontroller at rød er tilkoblet + og svart er tilkoblet -) Sett frontene til Large, No subwoofer og maks delefrekvens. Kontroller at fase er riktig på både forsterker OG høyttalere!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd om det er noen forskjell med uten Bi-amp aktivert på forsterkern? På min AX4 er det forskjell i bassen med/uten bi-amp koblet etter bruksanvisning til ax4. Blir mest bass hos meg uten MCACC og i Pure Direct. Kan ikke si meg missfornøyd med bassen i Pioneer forsterkeren når en drar på litt..

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar

Ting begynner å bli bra nå. Resatte forsterkeren til fabrikkinstillinger, da jeg kjøpte den brukt, kjørte auto-setup grejja på nytt, og etterjusterte en del ting, høyttalerne til large, no subwoofer og maks delefrekvens. Vet ikke hva som var galt før, men det ble uansett bedre nå.

Skal prøve å få koblet til en Rotel RB 985, en veldig gammel surroundeffektforsterker, som er oppgitt til 5x100w, trolig mer effekt i denne enn Pioneer'en, til tross for at Pioneer'en er oppgitt med mer watt. Får se om det blir noe annerledes.

Vil en gammel effektforsterker trolig forverre lydkvaliteten?
    Tenker da på den Rotel RB 985. Ble produsert i 95-98. Den ble kjøpt ny i 98 tar jeg ikke helt feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Null bass og 1015

Installerte min nyinnkjøpte 1015 og fikk null bass jeg også. Fant kommentarene i denne tråden, og forsøkte alle forslag uten nevneverdig hell. Med mer leting fant jeg imidlertid en annen parameter som synes å ha betydning for bassen - signalet ut fra DVD-spilleren. Har en Toshiba SD350, billig men bra. Benytter digitale signaler ut - via coax-kabel. Default for Dolby dekoding på denne spilleren er imidlertid PCM-signaler. Og da er det stusselig med bass. Still om til 'bitrate', og bassen er der. Eller velg DTS-track, om det er mulig. Da er 'bitrate' default på Toshiba. Så sjekk hva slags signaler du sender til receiveren din, og hvilke justeringer du kan gjøre på DVD-spilleren - kanskje det også kan hjelpe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •