forsterker hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

forsterker hjelp

Lurer på hvordan eg kan koble en Sony str-de585 til en technics sa-ax7? Har hørt at det går ann å bruke enn s-video kabel? trudde kun det var til bilde?

Hadde satt stor pris på viss dere hadde hjelpt meg litt.. Eg kan ikke så mye om dette.. er kun 14år

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska bruke technics te sub å den andre til høyttalerane.. så må eg få koblet di forsterkerane sammen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Technics SA-AX7 var den nest siste surr.forsterkeren fra Technics før merket "forsvant" inn i det store intet. Den fantes ved årtusenskiftet, men ble året etter erstattet av SA-DA20.

Du kan dessverre ikke koble de nevnte forsterkerne sammen. Dette finnes det ikke noen muligheter for. Den eneste grunnen til å bruke SA-AX7 må være hvis du har en passiv sub (uten innebygd forsterker), da denne forsterkeren har en egen innebygd forsterkerkanal for dette. Technics hadde selv en passiv modell som var spesialtilpasset denne forsterkeren, og som het SB-W500. SA-AX7 har ikke integrerte dekodere for Dolby Digital og DTS, men en egen sekskanalinngang på baksiden for tilkobling til en separat dekoder, f.eks. en Technics SH-AC500 D. En DVD-spiller med integrerte DD/DTS-dekodere og sekskanalsutgang kan du også bruke. Hvis du gjerne vil beholde SA-AX7 som forsterkerenhet, så er dette den nærmeste og mest opplagte veien å gå.

I motsatt fall må du anvende Sony-forsterkeren, som i hvert fall har dekoder for DD ombord. (DD-lydspor finnes på 99.98% av alle filmer)

Rent lydmessig kan det faktisk hende at Technics-forsterkeren har et lite overtak på Sony-forsterkeren. SA-AX7 kunne både settes opp med biwiring av fronthøyttalerne, og dessuten i en spesiell biamp-modus som gjorde at man ved stereolytting kunne sette opp 4 av de 6 forsterkerkanalene til å drive 2 stk. høyttalere (forutsetningen her er at høyttalerne har 2 sett terminaler). Det viktige signal/støy-forholdet var ellers svært bra, på papiret i det minste, på Technics-forsterkeren. Den hadde nok også en litt større strømforsyning enn det Sony's modell STR-DE585 kan skilte med.

En S-videokabel overfører forøvrig KUN et bildesignal. Kontakten finnes bl.a. ofte på en del videokameraer.

Har du flere spørsmål, så bare kom med dem.

Hvis du er interessert så kan jeg kanskje få tak i en separat dekoder fra Technics til deg. Med mindre jeg kan få denne BILLIG ville jeg allikevel ha gått for DVD-spiller-løsningen som jeg nevnte over. Tips: Se i så fall etter en kombinert-spiller, d.v.s. en som kan avspille SACD og DVD Audio-plater i tillegg. Disse har ofte litt mer påkostede lydkomponenter enn en "hvermansen"-avspiller.

Med hilsen 777

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    går det ann å koble den ene forsterkeren gjennom coax å den andre gjennom phono te dvd spilleren

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk det til
    brukte en helt vanlig phono kabel. koplet den på en utgang som heter MD/TAPE på sony'en å satte den i CD på technisc forsterkeren. det fynket bra... men eg lurer på en ting til.. hva er vits me video utganger å s-video utganger på forsterker?.. Å hva er Bi-amp?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen så vett?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius1992
    hva er vits me video utganger å s-video utganger på forsterker?.. Å hva er Bi-amp?
    Mange forsterkere (receivere) har såkalt OSD (On-Screen Display) som kan vises på TV/monitor. Da trenger du videoutgang for å koble til den. I tillegg så kan en receiver fungere som samlingspunkt for flere bildekilder, slik at du kan ha bare en videokabel til TV/projektor, og heller koble de forskjellige kildene til receiveren. Enkelte dyrere receivere har dessuten innebygd elektroinkk for billedbehandling.

Bi-amping, om jeg ikke tar feil, er vel å bruke flere forsterkere til samme høyttaler. F.eks. en til diskantelementene og en til wooferne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok :grin: