Stereoforsterker med digitale innganger?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker med digitale innganger?

Hei.

Har prøvd meg på dette før, men ikke kommet noen vei. Kanskje markedet har kommet lenger nå?

Jeg er altså på utkikk etter en integrert stereoforstekere med digitale lydinnganger. Tenker i klassen under 10.000.
    Har nå 3 digitale lydkilder som jeg ønsker å koble til en stereoforsterker, men finner ingen som har coax/optiske innganger.
    Er eneste løsningen å bruke en flerkanalsforsterker i stereomodus? Virker litt bortkastet det også.

Noen som kan hjelpe? Hadde satt stor pris på det

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut Shanling SLM-A40MKII, den har digitale innganger: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=285

Den forsterkeren har jeg selv. Den er forresten til salgs også.
    Ta kontakt hvis du skulle være interessert i den.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der ble du for sein gitt ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ Class A-100 D kan jo være et alternativ. Koster 5690SEK hos http://www.fyndborsen.se

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar folkens
    Har prøvd en del butikker uten å få noe som helst fornuftig svar.

Skal se litt på den XTZ'en. Den så veldig bra ut!!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er vitsen, kjøp en merkevare ekstern dac isteden?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hva er vitsen, kjøp en merkevare ekstern dac isteden?
    Er det bedre? Får man det med flere innganger altså?
    Anbefaler du noe?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://procom.no/infoShop/isProductD.../details/23674

denne skal være god da. men da blir det ikke mye cash til amp.
    evt. doxa sin dac finner du kanskje brukt for 2500-3000kr. har den selv og er meget fornøyd, men den er litt kilen på drivverk.

her er en til http://audiofoni.no/index.php?id=566&tid=news

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å sjele tråden, men et kjapt OT spm.

Da jeg kjøpte min reciever (HK 3480) fikk jeg alt jeg trengte (hører på musikk, og hvis jeg ser en film er ikke lyden det aller viktigste). Så spurte en venn av meg hvorfor jeg ikke kjøpte en reciever med digitale innganger. Jeg visste ikke hva jeg skulle svare, så jeg sa bare at jeg ikke trengte mer enn stereo i mitt lille krypinn.

Spm er da: Er det vanlig med digital overføring av signaler i stereo? Jeg tipper
    nei, siden denne tråden dukker opp. Jeg er knallfornøyd, hvertfall etter å ha kastet kablene fra h/k og kjøpt noe bedre.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nysgjerrig på hvilke tre digitale stereokilder du har som ikke har analoge utganger.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH

Spm er da: Er det vanlig med digital overføring av signaler i stereo? Jeg tipper
    nei, siden denne tråden dukker opp. Jeg er knallfornøyd, hvertfall etter å ha kastet kablene fra h/k og kjøpt noe bedre.

cd er digitalt, som dvd. "alle" dagens cdspillere har digitalutgang og en digital til analog converter innebygd.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt sent i går, kanskje jeg formulerte meg klønete.

Det jeg lurte på var dette: Er det normalt å overføre lyd med coax-kabel, eller er det "normal" analog det stort sett går i?

Ja, CD-lyd er jo seff digitalt. Og spilleren har coax-utgang. Men forsterkeren har ingen coax-inngang.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er naturlig nok mer vanlig med analogutgang fra cdspiller. noe jeg ikke fatter hvorfor. ekstern dac er genialt! man kan koble den til pc, en rimi dvdspiller osv. og få utrolig mye lyd ut.

flere påkostede kilder er bortkastet penger

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G-Unit
    Hei.

Har prøvd meg på dette før, men ikke kommet noen vei. Kanskje markedet har kommet lenger nå?

Jeg er altså på utkikk etter en integrert stereoforstekere med digitale lydinnganger. Tenker i klassen under 10.000.
    Har nå 3 digitale lydkilder som jeg ønsker å koble til en stereoforsterker, men finner ingen som har coax/optiske innganger.
    Er eneste løsningen å bruke en flerkanalsforsterker i stereomodus? Virker litt bortkastet det også.

Noen som kan hjelpe? Hadde satt stor pris på det
    Får jeg spørre; hva er lydkilden din? Dersom du kjører fra en dedikert CD-spiller, er sjansen rimelig god for at du oppnår det beste resultatet med å koble analogt fra CD-spiller og bruke DACene i den, enn å koble digitalt og bruke DACene i forsterker. På de fleste receivere i prisklassen rundt 10k og under er ikke de DACene på høyde med de du finner i dedikerte CD-spillere, også de rimelige.

Dersom du så har PC, billig DVD-spiller eller lignende så er jo DACene i de produktene ikke de beste, og da støtter jeg einis sitt forslag om en ekstern DAC. Eksempelvis en Benchmark.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ute etter en virkelig god dac og er villig til å koste på litt, så ta en titt på Electrocompaniet. De har en super en til ca 10k. Det skal være den samme som sitter i EMC1UP
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ifølge noen på sentralen er RME dacn over minst like bra som ec sin, den har også god jitterundertrykking og switchmode hele veien.
    benchmark dac1 til 8k skulle spille ringer rundt ec sin vistnok, så tror tiden har kjørt fra den.

noe her:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...0;showall=true

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg er nysgjerrig på hvilke tre digitale stereokilder du har som ikke har analoge utganger.
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Får jeg spørre; hva er lydkilden din? Dersom du kjører fra en dedikert CD-spiller, er sjansen rimelig god for at du oppnår det beste resultatet med å koble analogt fra CD-spiller og bruke DACene i den, enn å koble digitalt og bruke DACene i forsterker. På de fleste receivere i prisklassen rundt 10k og under er ikke de DACene på høyde med de du finner i dedikerte CD-spillere, også de rimelige.

Dersom du så har PC, billig DVD-spiller eller lignende så er jo DACene i de produktene ikke de beste, og da støtter jeg einis sitt forslag om en ekstern DAC. Eksempelvis en Benchmark.
    Jeg har en DVD-spiller og en Media-pc. Og så venter jeg på å få digital tuner.
    Disse har naturligvis også analoge utganger. Men som en test så har jeg koblet dvd'en og pc'en til forsterkeren (Harman Kardon) både digitalt og analogt. Når jeg svitsjer mellom disse er det en solid lydforbedring når jeg bruker digital kabling (og altså forsterkerens dac).
    Det er helt klart at jeg kunne kjøpt en dyrere dvd-spiller og et nytt lydkort til pc'en, men jeg synes rett og slett det er greiere å få en forsterker med en ok dac og flere innganger. Det kan jo komme flere lydkilder etterhvert også som kanskje ikke har så god dac.

Å spille fra pc er naturligvis ikke ideelt uansett, men av praktiske hensyn er det veldig griet, og da vil jeg få det beste ut av det tross alt.
    Har lagt inn hele platesamlingen min som mp3 med bitrate 360. Med et godt anlegg da, så gir dette ok lyd (selv om dette sikkert er banning i kirka her inne ).

Jeg ser ikke så mye film, og er derfor mest interessert i å ha et brukbart to-kanals stereoanlegg. Er fornøyd med min Harman Kardon surround-receiver, men den fusker sånn for tida at den må nok byttes ut. Bruker den i tokanals modus nå, og det funker greit. Men når jeg skifter virker det mest naturlig å få en ren to-kanals. Håper jeg får mer lyd for pengene da.

Da har jeg vel oppklart litt :smile:

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    ifølge noen på sentralen er RME dacn over minst like bra som ec sin, den har også god jitterundertrykking og switchmode hele veien.
    benchmark dac1 til 8k skulle spille ringer rundt ec sin vistnok, så tror tiden har kjørt fra den.

noe her:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...0;showall=true
    Med testene ec-spilleren får, så kan ikke dacen være så ille.....
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G-Unit

Å spille fra pc er naturligvis ikke ideelt uansett, men av praktiske hensyn er det veldig griet
    å spille fra pc er veldig ideèlt. overlegen strømføring, mye mer integrert, og perfekt synkronisering.
    ingen cdspiller til 3 ganger prisen slår et godt lydkort iallefall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •